Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Luftkompressorprojekt med kylkompressor.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

CHEMAS (trådstartaren)

#1 » 21:34:26, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visste inte om jag orkade börja dela med mej av mitt projekt innan det va klart men jag gör det ändå.

Gammal kompressor kass så ny ska dit. Hade en gammal kylkompressor över så den blir bra. Hehe. Dock trefas men det fixar jag med en kontaktor såklart. Har även en mjukstartkort någonstans som borde gå att använda.

Svetsat dit en nippel, borrat hål o tömt på olja. 1.3 liter. Ska ersättas med mineralmotorolja då kompressoroljan är extremt hygroskopisk o dyr. Vid nippeln kommer jag kunna byta olja sedan. Modellen hade ju varit en oljeavskiljare på hetgasröret men den är för dyr så jag kommer köra såhär tills jag kommer över en sådan.

Börjat klåpa lite på hur det kommer se ut.
Tänkte ställa tanken upp först men jag orkar inte göra nya hål i den. Man ska ju faktiskt orka genomföra sina projekt också.

Kommer uppdatera så fort jag fortsätter. BildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185



CHEMAS (trådstartaren)

#2 » 15:55:34, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klar med rören. Nu ska bara en låda med el dit, ett luftfilter och olja.Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#3 » 20:44:43, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu e snart elen färdig med mjukstartkortet. I en gammal Danfosslåda som man haft expansionsventiler i. Jaja...BildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#4 » 20:45:24, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inget motorskydd än. Får skaffa nästa vecka...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

Hidsmekolek

#5 » 21:18:24, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande, hur mycket luft kan en sån tänkas ge?
Hade en liten kompressor med en mycket mindre kylskåpskompressor
som gav nåt rent tragiskt lite luft..
Den var dessutom mycket trögstartad i kyla, så det slutade med att röken gick ur den.. :vissla:
Gick dock knappt att höra när den gick.. :thumme:
Känns som det här kan bli rätt vettigt!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johanolof

#6 » 22:00:08, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Roligt bygge. Vad tror du om kylningen på kompressorn? Normalt kyls de ju av kalt köldmedium men det kanske fungerar med luft. De tål ju i allafall ca 120 grader i normala fall så det kanske inte är någon fara. Blir ju i vilkert fall en tyst kompressor
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

CHEMAS (trådstartaren)

#7 » 11:19:42, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev: :grin:
Roligt bygge. Vad tror du om kylningen på kompressorn? Normalt kyls de ju av kalt köldmedium men det kanske fungerar med luft. De tål ju i allafall ca 120 grader i normala fall så det kanske inte är någon fara. Blir ju i vilkert fall en tyst kompressor
Ja du. Jag vet inte än. Har bara provkört den lite men visst det blir ju rätt hög temp. Får ev montera dit en hetgastermostat som skydd innan jag vet hur jag ska göra med kylningen. Kan räcka med en bra fläkt. Vi får se. Jag ska mäta lite på den först.

Tyst är den iaf o det e nice.

https://youtu.be/vJQ3Diz78rs



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

torbjorn_forsman

#8 » 21:02:19, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en större gammal kylkompressor (gjutjärnsblock) som har använts för tryckluft i över 30 år vid det här laget och fortfarande fungerar. Den är trögstartad i kyla och jag har funderat länge på att förse den med lite tunnare olja.

En bekant gjorde för länge sen ett försök att använda en större hermetisk kompressor för tryckluft, den fungerade men blev så het att han inte vågade använda den. Jag vet inte om han någonsin kom på orsaken till värmeutvecklingen, han hade i varje fall skurit upp plåtburken för att kunna besiktiga innanmätet närmare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

CHEMAS (trådstartaren)

#9 » 21:33:02, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har en större gammal kylkompressor (gjutjärnsblock) som har använts för tryckluft i över 30 år vid det här laget och fortfarande fungerar. Den är trögstartad i kyla och jag har funderat länge på att förse den med lite tunnare olja.

En bekant gjorde för länge sen ett försök att använda en större hermetisk kompressor för tryckluft, den fungerade men blev så het att han inte vågade använda den. Jag vet inte om han någonsin kom på orsaken till värmeutvecklingen, han hade i varje fall skurit upp plåtburken för att kunna besiktiga innanmätet närmare.
Ja en gammal semihermetisk skulle man ha tag i. Den går ju fläktkyla lite. På min så måste jag svetsa på glänsa för det, om det hjälper. Angående trögstartad i kyla så skulle jag nog se om man inte kan muttra dit en trågvärmare. Vad e det för kompressor du har?

Jag har idag provkört min kompressor lite mera. Får en hetgas på ca 70 grader. O då är det ca 100 grader vid ventilerna så det borde vara ok för oljan o lindningarna. MEN efter en stund så släpper den tryck mot sugsidan då den blivit varm. Så det kanske har med kylningen o göra ändå.
Eftersom man inte har en kylkrets att mäta på så blir det lite laborerande innan det KANSKE kommer att funka tillfredställande. Om inte, slänger jag skiten.
Scrollkompressor kanske inte är rätt att köra med men jag tycker det borde kvitta. Den kan ju vara paj med men det tror jag inte för någon har sparat den kvävgasfylld på jobbet av nån anledning.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#10 » 21:41:53, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CHEMAS skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har en större gammal kylkompressor (gjutjärnsblock) som har använts för tryckluft i över 30 år vid det här laget och fortfarande fungerar. Den är trögstartad i kyla och jag har funderat länge på att förse den med lite tunnare olja.

En bekant gjorde för länge sen ett försök att använda en större hermetisk kompressor för tryckluft, den fungerade men blev så het att han inte vågade använda den. Jag vet inte om han någonsin kom på orsaken till värmeutvecklingen, han hade i varje fall skurit upp plåtburken för att kunna besiktiga innanmätet närmare.
Ja en gammal semihermetisk skulle man ha tag i. Den går ju fläktkyla lite. På min så måste jag svetsa på glänsa för det, om det hjälper. Angående trögstartad i kyla så skulle jag nog se om man inte kan muttra dit en trågvärmare. Vad e det för kompressor du har?

Jag har idag provkört min kompressor lite mera. Får en hetgas på ca 70 grader. O då är det ca 100 grader vid ventilerna så det borde vara ok för oljan o lindningarna. MEN efter en stund så släpper den tryck mot sugsidan då den blivit varm. Så det kanske har med kylningen o göra ändå.
Eftersom man inte har en kylkrets att mäta på så blir det lite laborerande innan det KANSKE kommer att funka tillfredställande. Om inte, slänger jag skiten.
Scrollkompressor kanske inte är rätt att köra med men jag tycker det borde kvitta. Den kan ju vara paj med men det tror jag inte för någon har sparat den kvävgasfylld på jobbet av nån anledning.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Inte ventilerna. Jag menar inne i kompressorn.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#11 » 22:00:16, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuck. Det verkar som om 2stegsscrollar har en bypass från tryck till sugsida. Nu måste jag tänka till. Grr.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#12 » 22:29:17, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näpp det går inte. Svetsat på flänsar och satt en fetingfläkt på. Den öppnar bypassen vid för hög temp ändå.

Nästa steg är en kolvkompressor från en Nibe bergvärmepump. Det har ju ingen bypass men kanske säckar ihop av hetta den med. Dom ska ju som sagt ovan kylas av köldmedia.

Men jag tar nya tag o funkar inte kolvkompressorn kommer tråden stå still ett tag tills jag hittat en semihermetisk kompressor o det är sista försöket sen slänger jag den.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#13 » 18:48:37, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow. Kolvkompressorn vann i uthållighet men förlorade tyvärr i hastighet mot min scroll. Nu ska det byggas ihop, ev så ställer jag tanken upp. Vi får se. Jakten på en fetare kompressor har startat och gärna en semihermetisk.

https://youtu.be/RFNQBryN8qs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

CHEMAS (trådstartaren)

#14 » 18:51:25, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar förresten om man inte kan köra dom i kaskad. Kolven först sedan scrollen. Om nu inte scrollen öppnade bypassen på värme utan av undertryck. Efterforskning o ev test. Uppdaterar så fort jag vet något.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se