Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd grävare

472 inlägg • Sida 3 av 32
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Skru'are

#31 » 14:50:09, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här väckte så stort intresse, att vi glömde hälsa dig välkommen. Så: VÄLKOMMEN :shake_hands:
Det tog ett tag innan vi visste att "the point of no return" var passerad för mycket.
Men en del är inte stängt än.
Det är fina, färgglada illustrationer med översikt. Men mer traditionella ritningar har sina kvalitéer. Mått och proportioner kan vara lättare att se.
Det är intressant om du enkelt kan presentera det så. (Du verkar driven på tangentbordet, så du har nog en del på disken)
Eftersom du är öppen för modifiering och utveckling kanske tankar och idéer ändå är värdefulla för dig - om inte annat är de det för läsarna.

7 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



QV_

#32 » 15:33:28, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om schaktbladet är rätt odugligt på en hjulare så skulle jag inte ta bort det.
Hindrar att man får allt för mycket sten under maskinen.
Bra när man skall frakta bort saker som större sten, rishögar.
Fungerar utmärk som trygghetshöjande handbroms när man står i sluttningar eller nära en kant när man gräver djupt.

Stödben skulle väll ge mera sidostabilitet när man roterar med grävarmen rakt ut. Har saknat det någon gång under mina 500 timmar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ronny norkvist (trådstartaren)

#33 » 15:58:15, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det här väckte så stort intresse, att vi glömde hälsa dig välkommen. Så: VÄLKOMMEN :shake_hands:
Det tog ett tag innan vi visste att "the point of no return" var passerad för mycket.
Men en del är inte stängt än.
Det är fina, färgglada illustrationer med översikt. Men mer traditionella ritningar har sina kvalitéer. Mått och proportioner kan vara lättare att se.
Det är intressant om du enkelt kan presentera det så. (Du verkar driven på tangentbordet, så du har nog en del på disken)
Eftersom du är öppen för modifiering och utveckling kanske tankar och idéer ändå är värdefulla för dig - om inte annat är de det för läsarna.


Tack tack :shake_hands:

Vill du ha lite mer traditionella sido/front vyer så kan jag fixa det ikväll

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#34 » 18:41:29, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har stödben typ hymas på min Hydrovåg men skulle gärna ha en schaktblad dels kan man ju köra ut lite mindre ojämnheter med det och dels så får man mothåll när man ska lyfta nån större sten och man får upp det sista från backen utan schaktblad blir det alltid lite kvar å andra sidan vill jag inte tippa när man lägger grävarmen åt sidan heller så stödben är ju bra dom också.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ronny norkvist (trådstartaren)

#35 » 22:47:28, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite sidovyer.
-Har flyttat hydraultanken lite provisoriskt. Blir nog bra typ där. Tank på andra sidan
-Har gjort en lite klack på bladet också

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#36 » 01:23:54, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut!

Svängvinkeln kan nog dock inte vara möjlig med bara en kolv. Den kommer bli för svag i ytterändarna. Iallafall utan ett länkage likt det på tilten till en frontlastare.

Kommer den driva på alla hjul? Vilka hjul styr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

ronny norkvist (trådstartaren)

#37 » 10:25:44, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I teorin funkar det i alla fall. Det blev en cylinder för att jag fick tag på den för kaffepengar. Återstår och se hur svag den blir i ytterändarna. Men det kan ju inte vara så mycket kraft som går åt till att bara svänga gräv-aggregatet tänker jag. Den lär väl svänga lite bättre åt vänster dock. Men tackvare längden på cylindern (60/30-500) och lång hävarm så borde det bli ganska lugn och fin rörelse hoppas jag. Men det gick åt många timmar i cadden för att få till rörelsen rätt, skall bli kul och se om det funkar :grin:
Drivning på bakhjul, styrning på framhjul

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#38 » 10:51:32, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du byggt ett mekaniskt stopp någon stans för svängrörelsens ändläge. Du ha nära "0" mm lång hävarm (räknat 90° mot kraften, cylinderns riktning) i ändläget på svängrörelsen .....det gör att cylindern inte kommer att kunna bromsa upp grävaggregatet med hydrauliken när det kommer i full fart mot ändläget. ( utan mekaniskt stopp : svängt till vänster blir resultatet krökt kolvstång, till höger kommer mekanismen troligen att "knäcka över centrum" )

Sinus för 78° är 0,97814... det säger att mekanismen för hydraulcylindern bara behöver "töja sig" 2,2% av cirkelrörelsen radie för att kunna "knäcka över" i ändlägena ( pga glapp, tillverkningstoleranser och fjädring i materialet) ....eftersom du säger att det är en cylinder med 500mm slag så antar jag att längden på den ritade hävarmen ( =cirkelrörelsen radie) är någon stans strax över hälften av det tex 256mm ( C-C mått mellan centrum hål, du har troligen fått det måttet om du gjort allt för teoretiskt maximerat utnyttjande av slaglängden på cylinder)

2,2% av 256mm är ca 5,6mm .....så när mekanismen töjer sig ca 6mm blir det inte bra utan stopp.
Deus ex machina

10 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ronny norkvist (trådstartaren)

#39 » 11:19:30, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det har inte tänkt på. Absolut måste jag bygga in stopp, tackar :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#40 » 09:52:21, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ronny norkvist skrev:Här kommer lite sidovyer.
-Har flyttat hydraultanken lite provisoriskt. Blir nog bra typ där. Tank på andra sidan
-Har gjort en lite klack på bladet också

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Min tanke är hur mycket du kommer att se när du sitter så långt bak och så lågt.
Verkar inte vara en jättebekväm ställning heller.
De grävmaskiner jag sett sitter man mer upprätt i och närmare kanten så att säga.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Toost

#41 » 19:55:51, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande !
Vad är det för cadsystem du använder ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ronny norkvist (trådstartaren)

#42 » 21:44:14, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stol och spakar kommer jag sätta där det känns mest ergonomiskt rätt när jag kommit så långt.

Cadsystemet heter Rhinoceros 3d och är relativt enkelt och lättanvänt.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#43 » 22:20:03, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om resultatet är värt ansträngningen och kostnaderna, jämfört med att renovera en begagnad (importerad) grävmaskin... :klia:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ronny norkvist (trådstartaren)

#44 » 01:01:08, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen inte men det spelar ingen roll då det inte är drivkraften. Har byggt två bilar och nu ville jag bygga något annat. Lider av sjukan att jag måste ha något byggprojekt på gång annars blir jag tokig :)

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#45 » 01:04:50, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ronny norkvist skrev:Troligen inte men det spelar ingen roll då det inte är drivkraften. Har byggt två bilar och nu ville jag bygga något annat. Lider av sjukan att jag måste ha något byggprojekt på gång annars blir jag tokig :)


Känner igen det där :lmao: Det hade varit mycket smartare att köpa en liten avant att skotta snö med, men jag bygger ju hellre själv!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se