Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd grävare

472 inlägg • Sida 31 av 32
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ronny norkvist (trådstartaren)

#451 » 22:01:45, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Funderar lite löst på att bygga en minilastare och har en enkel fråga.
Blir det någon skillnad i kraft, om man använder 2 ELLER 4 hjulmotorer?
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



fretchi

#452 » 23:22:52, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om du parallellkopplar dem får du dubbla kraften och halva hastigheten. Seriekopplar du dem får du samma kraft och hastighet som med en motor, men trycket över varje pump halveras (ungefär). Detta givet att deplacementet på pumparna inte ändras.

Med parallellkopplade pumpar får du differentialverkan, hjulen kan rotera i olika hastigheter medan seriekopplade ger "diffspärr".

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jonnordvall

#453 » 23:38:35, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galet fint bygge :)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Stridis2

#454 » 08:01:17, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa sak att tänka på är hur du får ner vridmomentet i marken. Ju mindre maskin desto större risk att man maxbelastar maskinen och kör på bara ena axeln. Jag har hört att gamla tvåhjulsdrivna baklastare har svårt på halt underlag när de inte har last i skopan. När jag använder min kompaktlastare så kör jag ofta på bara två hjul. När jag plogar snö går alltid framhjulen i luften och när jag lyfter tungt eller har grävaggregatet kopplat så lättar bakhjulen.
Så jag rekommenderar helt klart att bygga fyrhjulsdrift. Visst, det blir dyrare, men det blir så mycket bättre också. Med flödesdelare och lite extra ventiler kan man få en massa extra funktioner, t.ex. diffspärr på alla axlar och mellan fram/bak, samt man borde kunna få fram tre olika växlar. Man kanske inte behöver detta men man har i alla fall möjligheten. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ronny norkvist (trådstartaren)

#455 » 10:00:38, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Ja, om du parallellkopplar dem får du dubbla kraften och halva hastigheten. Seriekopplar du dem får du samma kraft och hastighet som med en motor, men trycket över varje pump halveras (ungefär). Detta givet att deplacementet på pumparna inte ändras.

Med parallellkopplade pumpar får du differentialverkan, hjulen kan rotera i olika hastigheter medan seriekopplade ger "diffspärr".


Som EL ungefär alltså :)
Bra info!
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ronny norkvist (trådstartaren)

#456 » 10:01:47, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag nu bygger en minilastare (velar lite)
Så är det två viktiga saker jag vill uppfylla:
1. Extremt enkel konstruktion.
2. Stark maskin som kan köra i dålig teräng. Permanent 4wd. Behöver inte vara snabb.

4st hjulmotorer blir ju enkelt.
Men om man paralellkopplar dem för styrka så är det väl risk att ett hjul står i luften å snurrar!?

Funderar också lite på en stel axel i varje ände. En hydraulmotor per axel via kedjeutväxling.
Men då blir det helt plötsligt lite mer komplicerat än jag önskar.

Kom gärna med input/förslag
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#457 » 10:48:49, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog komma med lite mer info, annars är frågan lite som "Hur långt är ett snöre?"
* Hur dålig terräng har du tänkt köra i?
* Hur mycket lastvikt vill du ha?
* Hur stor lyfthöjd vill du ha?
* Prioritetsordning på kravspecen? Vilket är viktigast, terränggående, lyftkraft, smidighet i trånga utrymmen, minimala markskador osv

Som du kanske anar så har jag en idé för dig, men det beror helt på ifall du utökar din kravspec om den fungerar. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ronny norkvist (trådstartaren)

#458 » 11:09:42, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe bra där :)
Jag har inte kommit så långt än.
Är på ett extremt tidigt idéstadie.
Men, jag funderar på att köpa en beggad 3cyl 22hk diesel + liknande hydrostat med 2st kugghjulspumpar som jag har på min minigrävare.
Även liknande hjulmotorer (Belos 1500).
Det sätter väl ramarna en del.
Frågan jag funderar mest på är väl hur får man starkast maskin med dessa prylar. Antal hjulmotorer/setup/Hur koppla hydrauliskt för mest traction/styrka mm. Någon kanske vet hur drivmotorerna brukar vara kopplade på t.ex små 4wd maskiner?
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#459 » 13:17:09, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissningsvis har man antingen två motorer i serie, kopplade till varsin traditionell axel med differential. Eller så har man fyra navmotorer där de på respektive axel är parallellkopplade och sedan seriekoppling mellan axlarna. Då får du differentialverkan mellan höger-vänster, men inte mellan fram- och bakaxel.

Diffspärr går att ordna med diverse flödesdelare om man vill parallellkoppla motorerna.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ronny norkvist (trådstartaren)

#460 » 14:45:45, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att man skulle kunna paralellkoppla alla motorer och ändå få diffspärr?
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#461 » 15:38:38, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker avant har många goda poänger. De är stela så ingen pendling vare sig i midja eller axlar. Men då kan hjul hamna i luften så de har valbar inkoppling av diffspärr. De blir ganska stabila då "hytten" blir som en motvikt i sväng. Jag gillar egentligen inte konceptet att sitta på framdelen, men kanske på en så liten maskin att det är rimligast.


1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

fretchi

#462 » 15:49:20, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ronny norkvist skrev:Menar du att man skulle kunna paralellkoppla alla motorer och ändå få diffspärr?


Ja, med en flödesdelare delar du upp ett flöde till två (nästan) lika stora flöden.
Finns både tryckkompenserade och roterande. Roterande flödesdelare borde ha lägre tryckfall och är nog bättre lämpade i det här fallet.

Man borde kunna montera en flödesdelare och sedan ha en ventil mellan utgångarna, som när den är öppen ger full differentialverkan, och diffspärr när den är stängd.
Möjligheterna med hydraulik är nästan oändliga. Det som sätter stopp för en hobbymekare är nog oftast priset.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Senkomat

#463 » 18:43:19, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ronny norkvist skrev:Hehe bra där :)
Jag har inte kommit så långt än.
Är på ett extremt tidigt idéstadie.
Men, jag funderar på att köpa en beggad 3cyl 22hk diesel + liknande hydrostat med 2st kugghjulspumpar som jag har på min minigrävare.
Även liknande hjulmotorer (Belos 1500).
Det sätter väl ramarna en del.
Frågan jag funderar mest på är väl hur får man starkast maskin med dessa prylar. Antal hjulmotorer/setup/Hur koppla hydrauliskt för mest traction/styrka mm. Någon kanske vet hur drivmotorerna brukar vara kopplade på t.ex små 4wd maskiner?


Låter nästan som du vill bygga en likadan maskin som jag byggt :mrgreen:
Jag tog en Belos 1500 som donator. 4cyl kubota, 1 hydrostat + 2 pumpar. Då är det 4st hjulmotorer, det är högfart, lågfart + diff. Det är lite el-ventiler som styr detta.

Med pendlande midja är framkomligheten mycket bra. Dock blir sidostabiliteten sämre vid tung last. En förbättring jag tänkt göra är en låsbar midja.
Jag gillar inte avants lösning med stel midja och att sitta på framdelen. Med kuperad och trång tomt som jag har, så fastnar man bland träden, och det blir väldigt ryckig upplevelse, då maskinen blir som en vippbräda.
Styrkan i motorerna från Belosen är mer än vad däcken kan greppa oftast. Iaf när man har ordning på hydraulsystemet.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

ronny norkvist (trådstartaren)

#464 » 20:29:20, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, skall kika i din tråd.
Tack för bra input. Nu skall jag skissa lite cadden. Och kanske blir det ytterligare ett minilastar projekt här på Maskinisten.
Återkommer :)
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Senkomat

#465 » 20:42:59, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir spännande! Du har ju gjort ett fint bygge med denna maskin.
Jag gjorde lite grävande kring BB100 motorerna som sitter på 1500 Belosmaskinerna. Denna bild var rätt representativ. Så det är ett bra utgångsämne tror jag.

Bild
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se