Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 3 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusGoransson

#31 » 16:01:12, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Enhjulsdrift är fel ord men samtidigt fattar alla vad som menas.
Svårt att finna nåt annat sätt att beskriva detta fenomen med bara ett ord... :klia:


Enhjulsdrift = det räcker med ett hjul utan grepp för att drivningen skall stanna av.
Tvåhjuldrift = två hjul måste vara i luften och så vidare
Fyrhjulsdrift = alla hjul driver lika = heldiffat. Volvo C303 exempel.

Men det är ju inte heller korrekt eftersom C303 är fyrhjulsdriven oavsett om diffspärrarna är i eller inte. Hur man än vänder sig så blir det fel :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Mattias Petterson

#32 » 17:22:06, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fjädring, jag hoppas att en axel blir pendlande iallafall
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Kornman (trådstartaren)

#33 » 23:08:11, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ingen fjädring, jag hoppas att en axel blir pendlande iallafall

Javisst! Och fjädring i stolen.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Janson1

#34 » 23:25:04, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte bara skriva att en fyrhjulsdriven skapelse med en diff till varje hjulpar och en diff i mitten kan i värsta fall stå och slira på ett hjul som då går fyra gånger så fort. Är då mittdiffen spärrad så kan den slira på ett framhjul och ett bakhjul samtidigt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Rubert

#35 » 23:09:33, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter och funderar lite på hur man skulle fixa parallellföringen enklast på en "eldriven" lastare.
Om skoptilt och lastararm har potentiometergivare så borde borde det fungera med analog reglulatorfunktion (några OP-förstärkre).

Om man beskriver funktionen med de gammalmodiga uttrycken börvärde, ärvärde och reglerfel.

Reglerfelet = börvärdet - ärvärdet

Låt oss anta att spänningen från lastararmens potentiometer är börvärdet och skoptiltens potentiometerspänning är ärvärdet i vårt reglersystem.

Vidare att inspänningen till tiltkolvens drivsteg kommer från ett OP-förstärkarsteg som kopplats som en analog summerare med två ingångar.

Till den ena ingången ansluts spänningen från tiltpotentiometer och till den andra ingången spänningen från lastararmens potentiometer (med lämpligt tecken).
Skillnden mellan spänningarna är reglerfelet.
Denna spänningen gör att tilten ställer in sig så reglerfelet blir noll i varje ögonblick.

Grundfunktionen av regleringen är en P-reguator genom att sätta en kondensator i återföringen på regler OP´n
så får man en PI-regulator som ger en mjukare inreglering av tilten.

Den här lösningen är en ren skrivbordsprodukt men om jag tänkt rätt så kommer det att innebära att skoptilten alltid behåller sin vinkel i förhållande till marken oberoende av läget på lastararmen.

Om man inte har drivsteg som har en analog insignal så är nog en PWM utgång från regulatorn lösningen.
Det innebär ytterligare några OP-förstärkare kopplade som sågtandsgenerator och komparator.
Komparatorn jämför reglerfelet och sågtandsspänningen, utsignalen blir en PWM signal som kan anslutas till ett drivsteg som bara har en ON-OFF ingång.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

MagnusGoransson

#36 » 23:12:06, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert, du borde kolla på Arduino. Perfekta små datorer med stor potential vid sådana här byggen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#37 » 23:40:13, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med MagnusGoransson helt och hållet, synd bara att det är ganska lång väg innan man "slänger ihop" nåt med Arduinon. Jag börjar redan se Arduino-lösningen framför mig. Några OP-förstärkare, ytterligare några OP-förstärkare, sågtandsgenerator och komparator, allt detta och mycket mer går att få till en Arduino, dessutom näst intill oändliga justermöjligheter. Men som sagt, vägen dit... Annars Rupert, jag tänker lite fortfarande så fast lösningen kanske är processor.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Rubert

#38 » 00:38:54, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mikrokontrollerlösning (MCU) var min första tanke också.
Jag bygger en hel del prylar med MCU lösningar, använder en hel del Aurdino cloner som hårdvara.
Jag programmerar dom med Bascom AVR, en variant av Basic anpassad till Atmel.
Men jag kom fram till att en "hårdkodad" lösning skulle bli ganska enkel och kunna byggas på labbkort typ veroboard.
En av orsakerna till mitt förslag av lösning var också att ett analogt system klarar störningar betydligt bättre än en MCU-lösning.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Jac

#39 » 01:19:53, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagens digitala värld är det högre ballhetsfaktor på analoga lösningar. :rock_on: :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

PerÖ83

#40 » 02:03:15, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styr och drivsystem kan jag ingen ting om, så där ska jag ingenting säga.
Men ELen som drivlina KOMMER att överta dom traditionella växellårdorna inom en snar framtid :laes_detta:
En EL motor i varje hjul, de är dit vi kommer, och de är den bästa lösningen i dagens samhälle :thummar:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Göran Ekman

#41 » 11:54:45, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Styr och drivsystem kan jag ingen ting om, så där ska jag ingenting säga.
Men ELen som drivlina KOMMER att överta dom traditionella växellårdorna inom en snar framtid :laes_detta:
En EL motor i varje hjul, de är dit vi kommer, och de är den bästa lösningen i dagens samhälle :thummar:

Håller med dig , varför är inte elektriska drivlinor normen på skogs , lantbruks ,entreprenad maskiner
i dag?
Åter till TS maskin . Behovet av att låsa diffarna i axlarna eller i mellan diffen kan jag tro inte är speciellt stor . På våra teleskop lastare känner jag att behovet av diffspärrar i axlarna inte är så stort,( har ingen mellan diff på dessa ) prova hur det funkar utan att spärra mellan driften funkar det OK funkar det inte spärra mellandiffen . " I ett fall som detta ". A Englund skulle det väl vara möjligt att kolla varvtal på axlar och bromsa den axeln som går för fort vid behov .
Har man teleskop utskjut på lastaren är det det man använder för att flytta på maskinen när man har hamnat där man kanske inte skulle ha varit. I min värld är diffspärrar något man använde på en lantbruks traktor när man ska föra över mycket drag kraft till hjulen exvis plöjning torr fåra lös yta då är diffspärren skillnaden på att det ska gå att köra eller inte.
Förslaget tidigare i tråden att göra styrningen mindre känslig i högfart samt att bara styra en axel då stämmer med hur man tänker på en stor maskin , transport körning lås bakaxeln.
Det du håller på att bygga är en tvåvägs maskinbärare. Bidirectional .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magirus

#42 » 12:16:34, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En elmotor ute vid varje hjul var Ferdinand Porches lösning redan sista åren av 1800-talet :thummar:

Här kan man läsa litt om hans pyssel med eldrivna fordon :grin:

https://www.upsbatterycenter.com/blog/d ... ctric-car/
magirus
 

tortap

#43 » 12:43:20, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Styr och drivsystem kan jag ingen ting om, så där ska jag ingenting säga.
Men ELen som drivlina KOMMER att överta dom traditionella växellårdorna inom en snar framtid :laes_detta:
En EL motor i varje hjul, de är dit vi kommer, och de är den bästa lösningen i dagens samhälle :thummar:


Framtiden är bakhjulsdriven. Jag tror det var Volkswagen som denna vecka gått ut med det påståendet. Och argumenten är rätt sunda. Framhjulsdrift sparar in en kardanaxel i en fossil bil. I en eldriven bil finns inte den besparingen utan motorn kan sitta bak vid drivhjulen. Drivhjulen bör sitta bak då man har väldigt mycket vridmoment från en elmotor och viktförskjutningen gör helt enkelt bakhjulsdrift till den bästa lösningen. Att man inte i normalfallet kommer ha fyrhjulsdrift är rent ekonomisk. Och inte framhjulsdrivet, bara kopparnkabeln för att förse främre motorn/erna med ström är en besparing.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nimbus

#44 » 12:58:02, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:En elmotor ute vid varje hjul var Ferdinand Porches lösning redan sista åren av 1800-talet :thummar:

Här kan man läsa litt om hans pyssel med eldrivna fordon :grin:

https://www.upsbatterycenter.com/blog/d ... ctric-car/


Start moment och verkningsgrad(spelar väl ingen roll här) blir lidande med en elmotor i varje hjul samt att det är en dyr lösning. Elmotor med utväxling är grejen
Finns ju varianter med planetväxel men det är som sagt dyrt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

atlashjul

#45 » 18:17:55, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framtiden är bakhjulsdriven. Jag tror det var Volkswagen som denna vecka gått ut med det påståendet. Och argumenten är rätt sunda. Framhjulsdrift sparar in en kardanaxel i en fossil bil. I en eldriven bil finns inte den besparingen utan motorn kan sitta bak vid drivhjulen. Drivhjulen bör sitta bak då man har väldigt mycket vridmoment från en elmotor och viktförskjutningen gör helt enkelt bakhjulsdrift till den bästa lösningen. Att man inte i normalfallet kommer ha fyrhjulsdrift är rent ekonomisk. Och inte framhjulsdrivet, bara kopparnkabeln för att förse främre motorn/erna med ström är en besparing.


Adolfs gamla bubbla i ny tappning låter det som,,kanske med tillhörande bagagerum fram :vissla: :mrgreen: :lmao:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kjällå, sydstatare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se