.
Tack för råd och uppmuntrande ord! Ja, då bygger jag vidare med lådan på högkant.
Göran Ekman skrev: Sitter det en avluftning på lådan? Leda bort den till ovanför oljenivån.
Hur mycket som är lagom , bestämmer man efteråt , visdoms ord från Karl-Hilmer Watz.
Tack för tipset, jag kollar avluftningen.
Karl-Hilmer Watz känner jag ytligt (han bor några km bort).En klok man, men jag har inte träffat honom på några år.
Janson1 skrev: Har du rezapaknutar så spelar det i princip ingen roll alls om det är lite vinklat. Har du gaffelknutar så är idealet att ha samma vinkel i ena änden som andra änden och gafflarna i samma plan, (ej vridna i förhållande till varandra)
Tack för upplysningarna.
Det blir en vanlig inre
drivknut (VW) vid lådan. Jag tror att det är typ gaffelknut (tripod- eller Triax-knutar), med tre "pinnar/axlar". Vid diffen sitter den ordinarie knuten (BMW). Jag kan inte bedöma vad det är inuti den (jag har ännu inte skruvat med den) men gaffelknutar ska visst klara 15 grader, och det klarar jag mej med.
PeterR skrev:Prydligt!
Du skulle också kunna vinna både vinkel och frigång om diffen flyttades upp en bit?
Du har helt rätt.
Men jag lät jag mej i ett tidigt skede övertalas (i all välmening) att sätta Hardyskivor på drivaxlarna vid diffen, i stället för inre drivknutar. Och jag byggde pendeln efter detta. Det straffar sej i vinklar och frigång.
Åtminstone frigången kan jag avhjälpa med större
däck eller att (om jag ändå lyckas tråckla dit original BMW inre knutar) tillverka "styltor" till styrledsfästena.