Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 9 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

braha

#121 » 07:22:57, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett litet specialbygge. Nedväxlad elmotor som driver spindelaxel m chuck, typ spindeldocka från svarv. Monterat på massiv 100x100x500 m T-spår. Står stadigt, men lätt flyttbar om man ex vill skrotslipa utomhus. Lågt varvtal, kanske 50 v/min.

3 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



Kornman (trådstartaren)

#122 » 21:24:17, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skarvning.
SAAB-axel möter Audi-axel
Bild

Jag är inte karl att svetsa axlarna ände mot ände, så en svarvad hylsa måste till.
Bild

Inte snyggaste svetsarna, så slipning måste till...... annars vågar jag inte posta...........
Bild

Trångt med damasken, men det funkar.
Bild
Man måste hålla på!

5 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Ehnebom

#123 » 22:20:02, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan dra en brandfilt över gejdrarna å förkläde så slipper man mycket damm. Men bra är det som sagt inte
Fast å andra sidan så sliter det inte så fruktansvärt heller om alla tätningar och skrapor är justa.
MÅNGA privatägda svarvar står ju i samma utrymmen man använder till slip och svets

1 person gillar det här inlägget.
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kornman (trådstartaren)

#124 » 20:36:21, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turligt nog fick jag ihop lastaren med någorlunda parallellitet. Den går lätt att dra ut och skjuta in för hand. Vi får väl se om det förblir så när den varit med ett tag......
Även el-lyftkolvarna är på plats och provkörda.
För att kolla om den skulle orka lyfta så mycket som jag tänkt (200kg) så kedjade jag fast en grov planka längst ut, och samlade ihop det övriga folket på gården (tre vuxna och tre barn) och tvingade upp dom på plankan. Själv stod jag bredvid och skötte sladdarna och mätte effekten under lyftet (för att kunna dimensionera reläer, kablar, mm).
Kolvarna lyfte utan knot upp hela gänget i luften. Efter några indiskreta frågor om damernas vikt så kom vi fram till att den just lyft 280 kg. Det är jag helt nöjd med.
Kolvarna drog tillsammans 32A vid 24V, så effekten blev alltså 768W (en hästkraft). Lyfthastigheten var ganska lika min Fendt 306 när den lyfter med motorn på tomgång. Ingen snabblyftare m.a.o. men fullt tillräcklig för mina ändamål.
På bilden nedan är lastaren helt inskjuten.
Bild

Här är den utskjuten. Det är ett ganska kort teleskop, så jag undrar ibland om det är värt allt besvär. Men kanske ibland, om det är på nypen att man når upp eller in..... Den går att dra ut lika mycket till, men då tror jag att det bryter för mycket i profilerna. Möjligtvis om man ska lyfta något lätt väldigt högt.
Bild


Lyftkolvarna.
Bild
Bild

Teleskopet ställer till det med tiltkolvarnas över fästen. De måste ju sitta på "utskjutet" för att det ska bli rätt. Tiltkolvarna är över 60 cm långa och kommer att nå långt upp över den övre, fasta, delen. Så det måste bli ett ganska långt, grovt, stag från utskjutet till tiltkolvarnas övre/bakre fäste. Kanske det ändå blir "vingligt". Men annars vet jag inte hur man skulle kunna göra. Eller är det någon som har något intressant förslag på lösning?
Jag kan rigga några bilder om det är svårt att förstå hur jag menar.
Bygget hade varit så mycket enklare om det inte varit teleskop på lastaren, men har jag tagit f*n i båten så..........
Man måste hålla på!

8 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Ehnebom

#125 » 00:03:20, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade du tänkt använda utskjutet till? Tror inte det där kommer funka i längden, alldeles för vekt.
Jag skulle byggt på ett helt annat sätt, kolla på avant t.ex så är ju alla teleskop uppbyggda, oavsett om man kollar på teleskoplastare eller kranar
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ehnebom

#126 » 00:06:41, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela lastaren i sig känns rätt vek med dom där tunnväggiga rören, och dom är även försvagade en hel del med alla hål
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#127 » 09:19:33, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har förstått det här är maskinen ett hobby projekt . Så om utskjutet är för klent så kanske det stel opereras alternativt byggs ett lastar aggregat med teleskop.
Men lite spontant tyckande från någon som är utbildad bonndräng håller jag med dom som tycker att det ser klent ut.
Kan vända det så här också,säg att man plogar snö med 4ton fyrhjulsdriven traktor har en Trima lastare som lyfter 1600kg snöskopan fastnar i en sten , fart okänd men tillräcklig, den lastarn blir sig inte riktigt lik då ,föraren får ett bandage om huvudet men vindrutan är hel, nej det var inte jag som provade.
Börjar man tänja på gränserna är det svårt att veta hur det ska dimensioneras antingen räknar man ut det eller så får man bygga om.
Hela maskinen är igentligen ett ganska avancerat byggprojekt med elstyrningar till allt .
Projektet kommer kanske att utvecklas över tid . Har fått den känslan när jag följt tråden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kornman (trådstartaren)

#128 » 22:54:36, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De elektriska lyftkolvarna har sin begränsning. Det måste jag ta hänsyn till. Det gör att jag inte kan bygga ett teleskop typ Avant. Avants grova fyrkantsbalk, med en nästan lika grov balk inuti, måste ha grova dimensioner och materialtjocklek för att inte vridas/deformeras då man lyfter fullast i ena skophörnet. Tyngden på den konstruktionen överskrider vad mina lyftkolvar klarar.
Att lyftarmarna klarar, och håller för, den vikt jag tänker utsätta dom för är redan provat. Med råge. Det är en trädgårdstraktor som ska köra lättare laster som kompostjord, kompostmaterial, täckbark, torvmull, planteringsjord, ogräsrens, gräsklipp till odlingarna, biokol till desamma, höstarnas utrensning av växthuset, potatisskörd, odlingsurnor, stora blomkrukor, byggmaterial, verktyg, nysnö mm.........
Ska det lyftas tyngre saker (grus, sten, lera, blötsnö mm) har jag Fendt:en att ta till.
Som det är nu så känns det onödigt att starta den för att köra gräsklipp och annat, och den är ofta för stor för att ta sej runt i trädgården.
Plus att min värsta mardröm är att jag ska backa på något av barnbarnen, därför att jag inte ser eller hör dom, där jag sitter inne i bullret med dålig uppsikt.
Eltraktorn blir helt tyst och runtomsikten blir oslagbar.
Att jag sedan fick lastarens fyrkantsrör gratis (från en annan persons avsomnade projekt) spelar förstås in, liksom att jag gav 100:-/styck för lyftkolvarna på metallåtervinningen (SKF-kolvar, nypris 30 000:-/styck,men går att köpa liknande mycket billigare av kineserna).
Visst kan 3mm i 60x60+50x50 verka för vek dimension i lastararmarna, men jag tyckte det var värt att prova.
Som Göran skriver så ska projektet utvecklas över tiden.
Men visst…. beter jag mej dumt/har otur, som i Görans exempel, så blir det säkert krokigt och då får jag väl bygga annorlunda.
Men frågan är om man helt kan bygga bort risken för krokig lastare hur man än skulle bete sej/ha otur?
Men så galet dålig kan väl ändå min lastare inte vara, för Avant 200 lyfter 350kg och väger 700kg. Min lyfter 280kg och väger i dagsläget 380 kg.

I andra änden på maskinen är det tänkt att det ska sitta redskap som: schaktblad, slåtterbalk, gräsklippare, drag, sopvals mm.

Maskinen blir fyrhjulsstyrd för att lätt kunna ta sej runt i trädgården och bland odlingar. Och fyrhjulsdriven för att det är backigt här hemma, och jag vill ha bra driv i snö.

Men mest bygger jag för att det är roligt att bygga……...
Senast redigerad av Kornman 13:55:46, 06-07-2019, redigerad totalt 1 gång.
Man måste hålla på!

12 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

sydstatare

#129 » 09:50:51, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra svar och du delar min åsikt när man har nåt roligt bygg projekt. Kör på och gör som du tänkt. De funkar säkert bättre än du hoppas alternativt får man bygga mer eller utveckla. För finns alltid massa som säger att de kommer ej gå utan att de själva har någon erfarenhet av just liknande. Iallafall när jag bygger nåt. O nästan roligare att bygga eget än att kopiera annan konstruktion typ avant.. Kör på me ditt intressanta projekt..
De va bättre förr.. Tror ja.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

magirus

#130 » 10:11:17, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt i uppfinningsväg som jag själv pysslat me brukar behöva ett par tre modifieringar innan de bli som bra :vissla: Fint bygge o kör på! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Mikkel

#131 » 13:30:36, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får bygga ett fjädrande plogblad för snöplogningen. Det hade jag på en trädgårdstraktor i din storlek, den tog upp smällarna från uppstickande stenar och lyftes ca 20 cm med elektrisk kolv/skruv. Blir ytterliggare ett delprojekt att följa :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Kornman (trådstartaren)

#132 » 21:57:16, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Hmmm....Är det bara jag som tycker att den börjar likna ett åkdon ur en Mad Max-film?
Bild



Snabbfäste är tillyxat och punktat. Jag hade siktet inställt på att bygga ett Avant-fäste, men naturligtvis hade jag valt samma cc på lastar-armarna som på Avantens låssprintar, så de skulle ha hamnat mitt i leden.......
Det fick bli efter eget huvud, så gott det nu gick. Funkar i alla fall. Klappsprinten får väl sitta där tills jag kommer på något bättre.
Bild



Själva lastaren börjar bli klar, men det långa fästet för tippkolvarnas övre fästen fäste jag i ett vinkeljärn mellan lastararmarna istället för fyrkantsprofil. Det var dumt. Vinkeljärnet (60x40x5) flexar lite trots att det är kort och insvetsat i bägge ändar. Måste bytas eller förstyvas.
Bild
Bild
Bild
Man måste hålla på!

9 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Göran Ekman

#133 » 05:43:00, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu ser det ut som funktion går före form .
Jag tilllåter mig att ha någon liten synpunkt på skopan. En öppen profil upptill samlar skit och är svår att få ren, slitribbor under skopan åtminstone efter sidorna och bakkant kommer att spara botten på skopan . Jag vet att du inte vill ha onödiga kg i skopan men på en lätt skopa behöver väl inte slit delarna vara så grova.men du får en indikation hur mycket det slits . För slitas kommer det att göra, förmodligen ganska långsamt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kornman (trådstartaren)

#134 » 09:50:09, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Just nu ser det ut som funktion går före form .

Ja, tyvärr.... Jag strävar egentligen efter motsatsen, men inget blir som man tänkt sej..... vi får väl se hur den ser ut när den nån gång blir färdig.

Göran Ekman skrev:En öppen profil upptill samlar skit och är svår att få ren, slitribbor under skopan åtminstone efter sidorna och bakkant kommer att spara botten på skopan .

Tack för tipsen. Ja, slitribbor ska svetsas. Den öppna profilen är ju ganska lätt att täppa till med en plåtremsa. Dessutom borde remsan styva upp skopan också.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

ord bind

#135 » 13:45:14, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger bara som så wow,vilken maskin det blir. :uupps: :buga:
När den nu kommit på hjulen,har du provat detta med ackermans styrprincip?
Jag är vansinnigt nyfiken på ur det fungerar. :eat: Men om du eventuelt vänder på
spindlarna Kan du väl prova hur det blir innan o efter för vetenskapens skull,och så behöver
vi andra inte tycka och tro för då vet vi.
Tack på förhand. mvh ord bind
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

2 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se