Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.
Stridis2 skrev:Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.
Suck! Nej, maskinen är fortfarande fyrhjulsdriven, men bara ett hjul spinner om friktionen är för låg så maskinen inte flytta sig.
Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.
Stridis2 skrev:Jag tror du ska försöka hitta två lika diffar. Sätt pololådan i mitten, svetsa diffen och sätt en klokoppling på ena kardanaxeln till fram- eller bakhjulen.
Jac skrev:Joystickstyrning är väl tänkt till lastmaskin i grustag som går fram och tillbaka mellan bunke och bil och fulla styrutslag åt ena och andra hållet, typ. Smidigare med joystick då, sparar en massa vevande med ratten...
Lostmoose skrev:Ett alternativ till mittendiffen skulle kunna vara dubbla motorer
fretchi skrev:Det är väl ingen höjdare heller att köra med olika utväxlingar och låta mittdifferentialen arbeta kostant. Ofta är mittdreven bara glidlagrade och kan ta skada av långvarig belastning.
MagnusGoransson skrev:Det har jag också funderat på, även om min blir hydraulisk. När det är dags kan vi slå våra kloka huvuden ihop
Janson1 skrev:om man ändå skall satsa på joystickstyrning och skall ha en "styrdator" är det väl lämpligt att programmera så spakutslagen minskar en del vid högre farter, samtidigt som bakhjulstyrningen blir centrerad?
Stridis2 skrev:Stenström: Jag beklagar om du tog min suck som något personligt mot dig, det var inte meningen. Ber om ursäkt i så fall. Men frågan om enhjulsdrift har varit uppe många gånger, både här på M och jag har hört resonemanget sedan barnben. Men faktum kvarstår, alla hjulen överför moment, dvs driver maskinen, även om bara ett hjul slirar.
För att ta ett räkneexempel. Om vi tänker att varje hjuls friktion klarar av att överföra 100, 200, 300 respektive 400 Nm (och fordonet slirar). Vid en tvåhjulsdrien bil kommer 100-Nmhjulet slira, men det andra överför också (pga friktionen i diffen lite drygt) 100 Nm, dvs 200 Nm försöker driva bilen framåt.
På en fyrhjulsdriven med centrumdiff kommer fortfarande ett hjul slira men alla fyra överför vars 100 Nm, totalt 400 Nm.
Spärra centrumdiffen så överför framaxeln 2 * 100 Nm och bakaxeln 2 * 300 Nm, totalt 800 Nm.
Diffspärr på alla axlar får man 100 + 200 + 300 + 400 = 1000 Nm total drivkraft.
Så, givetvis får man bättre drivkraft ju mer diffspärrar man använder, men det är fel att säga att fordonet är enhjulsdrivet (om det inte är en cykel) ifall man inte har diffspärr.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster