Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 2 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

fretchi

#16 » 22:17:27, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ingen höjdare heller att köra med olika utväxlingar och låta mittdifferentialen arbeta kostant. Ofta är mittdreven bara glidlagrade och kan ta skada av långvarig belastning.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Stridis2

#17 » 22:36:30, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.

Suck! Nej, maskinen är fortfarande fyrhjulsdriven, men bara ett hjul spinner om friktionen är för låg så maskinen inte flytta sig. Men samtliga hjul överför moment (något mer än) motsvarande det hjul med lägst friktion. Kan man spärra alla diffar så överför man mycket högre moment, men detta betyder inte att fordonet är en- eller fyrhjulsdrivet.

Jag tror du ska försöka hitta två lika diffar. Sätt pololådan i mitten, svetsa diffen och sätt en klokoppling på ena kardanaxeln till fram- eller bakhjulen. Då har du möjlighet att köra tvåhjulsdrivet om du vill någon gång. Detta är oftast bara vid högre hastigheter, men eftersom du siktade på så snabbt som 25 km/h så tror jag du kommer att uppskatta att ha tvåhjulsstyrning och tvåhjulsdrift för dessa tillfällen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1

#18 » 22:53:06, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

om man ändå skall satsa på joystickstyrning och skall ha en "styrdator" är det väl lämpligt att programmera så spakutslagen minskar en del vid högre farter, samtidigt som bakhjulstyrningen blir centrerad?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#19 » 22:53:46, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, det blir nog ett fränt bygge, skall följas!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stenström

#20 » 23:03:39, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.

Suck! Nej, maskinen är fortfarande fyrhjulsdriven, men bara ett hjul spinner om friktionen är för låg så maskinen inte flytta sig.

Suck på dig du. Det är just det här jag menar. Lyft något i lastaren och försök backa på ett löst underlag och maskinen kommer slira på ett eller möjligen två bakhjul. Man skulle kunna använda en abs broms ventil och bromsa det hjul som slirar för att tvinga över kraft till de andra hjulen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stenström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:28, 04-02-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kornman (trådstartaren)

#21 » 23:05:06, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.

Är det verkligen så illa?
Jag har en jobbarkompis som byggt en minitraktor med diffar och ospärrad mellandiff på samma vis. Visserligen med tvåhjulsstyrning och bensinmotor (Golf med automatlåda), men han plogar snö uppför branta backar utan problem.
Jag har aldrig hört honom nämna något om dåligt driv, snarare tvärt om. Han har byggt med två identiska gamla Merca-diffar, jag såg ingen diffbroms på dom men jag ska fråga honom.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Lostmoose

#22 » 23:08:21, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till mittendiffen skulle kunna vara dubbla motorer

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Lostmoose
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:45:58, 22-07-2013
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: BM Mini 1630

Kornman (trådstartaren)

#23 » 23:08:44, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag tror du ska försöka hitta två lika diffar. Sätt pololådan i mitten, svetsa diffen och sätt en klokoppling på ena kardanaxeln till fram- eller bakhjulen.


Ok, jag ska rikta in mej på att hitta en likadan diff, eller i alla fall en med samma utväxling.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

roddjer

#24 » 23:26:54, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Joystickstyrning är väl tänkt till lastmaskin i grustag som går fram och tillbaka mellan bunke och bil och fulla styrutslag åt ena och andra hållet, typ. Smidigare med joystick då, sparar en massa vevande med ratten...

Oh ja! När man väl vant sig vid den lilla stickan ville man inte vara utan. Första skiftet jag provade var det nära jag slog fejset i sidorutorna ett par gånger men sen så! Skönt å slippa allt flängande med armarna. MYCKE bättre flyt i körningen.

För övrigt, fränt bygge! Följer. - :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Kornman (trådstartaren)

#25 » 23:27:36, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lostmoose skrev:Ett alternativ till mittendiffen skulle kunna vara dubbla motorer

Japp, jag hade långt gångna planer på att köpa två 5kWmotorer med diff och trumpeter från Alibaba. Avsedda för typ mopedrichor (eller hur det stavas) men med starka motorer. Dock stel bakaxel, och ombyggnad för fyrhjulsstyrning var tveksam när jag inte fått sett prylarna närmare. Dessutom var det svårt att avgöra om utväxlingen skulle passa. Tveksam kvalitet och 20000:- för ett test var en chansning jag inte ville ta.
Jag har även letat golfbilsdrifter, som är konstruerade på ungefär samma sätt. Men de är omöjliga att få tag på om man inte köper hela bilar. Golfbilsskrotaren i Borlänge sa att det var omöjligt att hitta kompletta drifter.....
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#26 » 23:30:02, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Det är väl ingen höjdare heller att köra med olika utväxlingar och låta mittdifferentialen arbeta kostant. Ofta är mittdreven bara glidlagrade och kan ta skada av långvarig belastning.

OK, ännu en anledning att hitta en likadan diff.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#27 » 23:38:49, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Det har jag också funderat på, även om min blir hydraulisk. När det är dags kan vi slå våra kloka huvuden ihop :-)


Det får vi göra. Det blir väl bäst och enklast med vridpotentiometrar på axlarna, som jämförs i en komparator. Kanske i en PLC med analoga ingångar. Rubert (på forumet, en gammal jobbarkompis) föreslog trådlindade potar. Han har säkert rätt i att de är robustare och säkrare. Han brukar alltid veta vad han talar om.
Som jag ser det blir pulsgivare mer komplicerat eftersom det kräver någon slags nollställningsläge av lyft och tilt varje gång man startar maskinen, om man inte har batteribackup. Men detaljer får vi ta när det blir dags.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#28 » 23:41:16, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:om man ändå skall satsa på joystickstyrning och skall ha en "styrdator" är det väl lämpligt att programmera så spakutslagen minskar en del vid högre farter, samtidigt som bakhjulstyrningen blir centrerad?

Låter som en bra idé!
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Stridis2

#29 » 10:33:26, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenström: Jag beklagar om du tog min suck som något personligt mot dig, det var inte meningen. Ber om ursäkt i så fall. Men frågan om enhjulsdrift har varit uppe många gånger, både här på M och jag har hört resonemanget sedan barnben. Men faktum kvarstår, alla hjulen överför moment, dvs driver maskinen, även om bara ett hjul slirar.
För att ta ett räkneexempel. Om vi tänker att varje hjuls friktion klarar av att överföra 100, 200, 300 respektive 400 Nm (och fordonet slirar). Vid en tvåhjulsdrien bil kommer 100-Nmhjulet slira, men det andra överför också (pga friktionen i diffen lite drygt) 100 Nm, dvs 200 Nm försöker driva bilen framåt.
På en fyrhjulsdriven med centrumdiff kommer fortfarande ett hjul slira men alla fyra överför vars 100 Nm, totalt 400 Nm.
Spärra centrumdiffen så överför framaxeln 2 * 100 Nm och bakaxeln 2 * 300 Nm, totalt 800 Nm.
Diffspärr på alla axlar får man 100 + 200 + 300 + 400 = 1000 Nm total drivkraft.
Så, givetvis får man bättre drivkraft ju mer diffspärrar man använder, men det är fel att säga att fordonet är enhjulsdrivet (om det inte är en cykel) ifall man inte har diffspärr.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#30 » 15:16:38, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Stenström: Jag beklagar om du tog min suck som något personligt mot dig, det var inte meningen. Ber om ursäkt i så fall. Men frågan om enhjulsdrift har varit uppe många gånger, både här på M och jag har hört resonemanget sedan barnben. Men faktum kvarstår, alla hjulen överför moment, dvs driver maskinen, även om bara ett hjul slirar.
För att ta ett räkneexempel. Om vi tänker att varje hjuls friktion klarar av att överföra 100, 200, 300 respektive 400 Nm (och fordonet slirar). Vid en tvåhjulsdrien bil kommer 100-Nmhjulet slira, men det andra överför också (pga friktionen i diffen lite drygt) 100 Nm, dvs 200 Nm försöker driva bilen framåt.
På en fyrhjulsdriven med centrumdiff kommer fortfarande ett hjul slira men alla fyra överför vars 100 Nm, totalt 400 Nm.
Spärra centrumdiffen så överför framaxeln 2 * 100 Nm och bakaxeln 2 * 300 Nm, totalt 800 Nm.
Diffspärr på alla axlar får man 100 + 200 + 300 + 400 = 1000 Nm total drivkraft.
Så, givetvis får man bättre drivkraft ju mer diffspärrar man använder, men det är fel att säga att fordonet är enhjulsdrivet (om det inte är en cykel) ifall man inte har diffspärr.


Fin förklaring. Jag inbillar mig att dom flesta har ett hyffsat grepp om detta men det är bra med en riktig förklaring ibland som fångar upp de sista.
Enhjulsdrift är fel ord men samtidigt fattar alla vad som menas.
Svårt att finna nåt annat sätt att beskriva detta fenomen med bara ett ord... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se