Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 1 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Kornman (trådstartaren)

#1 » 23:37:52, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag samlar just nu på mej prylar till mitt kommande byggprojekt.
Jag går i pension om något år och tänkte ha något roligt/meningsfullt bygge att sysselsätta mej med då.
Nu har jag ramlat över passliga prylar fortare än jag tänkt, och jag har svårt att hålla fingrarna i styr…….
Helelektrisk som sagt. Elkolvar till lastarlyft, tilt, fyrhjulsstyrningen (och annat) är inköpt, liksom elmotor till framdriften.
Det blir teleskoplastare i ”ena änden” och schaktblad i ”andra änden”. Bladet ska kunna bytas ut mot slåtterbalk, gräsklippare, drag eller vad man nu kommer på.
Man svänger bara om stolen beroende på vilken ”ände” man vill jobba med.
Ingen ratt, det blir dubbla joysticks istället.
Fyrhjulsstyrd, efter att jag läst här på forumet och därefter vägt midje- och fyrhjuls-styrning mot varandra.
Fyra SAAB-spindlar/nav med leder, drivknutar och drivaxlar är inköpta. Passande SAAB fälgcentrum är svetsade på 10”-fälgar, som ska få 11” breda lågprofil gräsdäck (för att det ser fett ut och skonar gräsmattan).
Diff:ar fram och bak förstås. Mellandifferential i form av en VW Polo-låda med adapterplatta till en truckmotor på 6/18kW (kontinuerlig-/momentan-effekt) via Sevcon-kontroller.
Stela axlar (ingen fjädring).
Jag har fått tag på en BMW-diff som jag tänkt sätta på pendelaxeln (som förstås inte ska sitta i ”lastar-änden”).
Jag har en fråga om den. Jag vill hålla ner spårvidden men har svårt att komma ner under 1250mm, vilket ändå kan duga. Men ena drivaxeln blir väldigt kort. Mellan yttre drivknuten och ”plattan” på diffens utgående axel är det bara 170mm. Se bilden där jag riggat upp prylarna på bänken.
Jag har ännu ingen inre drivknut till diffen, men jag misstänker att den knappt får plats när jag dessutom ska få plats med en skarv för övergången SAAB/BMW-drivaxel.
Jag har därför tänkt att sätta en Hardyskiva istället för inre drivknut. Då kan SAAB-drivaxeln gå oskarvad till Hardyskivans medbringare. Kan det funka?
Jag hade gärna tagit emot den högre markfrigång som en inre drivknut hade kunnat ge, då jag kunnat montera diffen högre, jämfört med Hardyskivan som väl inte kan ta upp lika stor vinkel?
Men där jag ska köra lastaren krävs ingen större markfrigång.

Prylarna är rostiga och fula, men jag har tänkt att bygga först och blästra/slipa/lacka när jag vet att allt är färdigsvetsat.


Jag är fullkomligt övertygad om att fossilförbränningen måste bort om vi ska kunna titta våra barnbarn i ögonen. Dessutom är oljebolagens härjningar i fattiga länder (och med vår planet) ofattbart hänsynslösa.
Så att bygget ska vara eldrivet är en självklarhet.
Elbil kör jag sedan sex år tillbaka och det går alldeles utmärkt. Det är vår enda bil och jag kommer aldrig att skaffa fossilbil igen.
Jag har några tidigare elfordonsbyggen på mitt samvete, bla. elbil och elmotorcykel.
Bild
Bild
Bild
Man måste hålla på!

18 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t



danfuckingbanan

#2 » 00:26:48, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med ett till elbygge! Börjar komma i ordning i min verkstad nu så jag kan fortsätta med mitt bygge jag också! Jag är också helt inne på elspåret om en kanske av andra anledningar än just dina :) Bytt till däck med högre profil så får du ju mer frigång och en mjukare körning på köpet om det skulle bli för lågt?
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

1 person gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

Kornman (trådstartaren)

#3 » 19:38:39, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, jag har tänkt att ha en uppsättning hjul med större diameter. För att montera om jag skulle behöva ge mej ut i skogen eller på en plöjd åker.
Jag har en fråga om joystickstyrda maskiner. Går hjulen tillbaka till neutralläget ”rakt fram” när man släpper spaken? Eller stannar de kvar, så att man måste vicka spaken åt andra hållet för att köra rakt fram igen?
Det handlar om vilka givare jag ska skaffa och hur många ingångar (analog/digital) styrdatorn ska ha.
Senast redigerad av Kornman 20:33:28, 03-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Jac

#4 » 19:46:56, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stannar kvar. Att köra med joystick är annorlunda mot att köra med ratt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Kornman (trådstartaren)

#5 » 20:35:07, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,tack för svaret.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

MagnusGoransson

#6 » 03:49:01, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande bygge!

Jag kanske borde ha byggt fyrhjulsstyrt istället för med midja... Otroligt mycket lättare att få till en kompakt maskin om man slipper midjan.

Glöm inte att fixa lite flexibilitet i styrningen bara. Alltså, att man kan välja fram, bak, krabb eller fyrhjulsstyrning. Även möjlighet att styra båda hjulparen separat med varsin minijoystick är inte så dumt.

Detta skall följas!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Kornman (trådstartaren)

#7 » 07:10:33, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset!
Ja,detta är enkelt fixat när man, som jag, har elkolvar och styrdator.
Bara några små strömbrytare i bredvid joysticken. Och kanske ett par minijoysticks. Bra förslag!
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Göran Ekman

#8 » 08:08:06, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En korkad fråga , den ska bli fyrhjuls driven visst ska det bli en diff till i lastar ändan av maskinen?
En till korkad fråga , vad fyller mellan diffen för funktion? Den fullstora teleskoplastaren som vi har fyrhjulsdriven och fyrhjulsstyrd har ingen diff i mitten bara en fördelnings låda med axlar framåt och bakåt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#9 » 13:13:51, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran: Centrumdiffen behövs när man kör tvåhjulsstyrt och fyrhjulsdrivet, framför allt på asfalt. Annars måste något däck slira med stora påfrestningar på transmissionen som följd.

Nu har jag inte stor erfarenhet med.joystickskörning. Olika typer av liftar samt någon gammal truck. Alla fick man styra tillbaks för hand, vilket jag tyckte var mycket opraktiskt. Med en ratt vet du hur mycket hjulen rör sig beroende på hur mycket du vrider, men med joystick bara fortsätter det svänga mer och mer tills du släpper spaken. Det går säkert att lära sig köra på detta vis, men för min del blir det vingligare, går långsammare och ytterligare en sak att hålla koll på (hjulens läge) som tar fokus från övrig körning

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#10 » 13:57:40, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joystickstyrning är väl tänkt till lastmaskin i grustag som går fram och tillbaka mellan bunke och bil och fulla styrutslag åt ena och andra hållet, typ. Smidigare med joystick då, sparar en massa vevande med ratten.

Transportkörning i full fart är inte kul med joystick, för allmänt bruk är nog ratt trevligare.
För en hemmabyggd minilastare går det nog bra med vilket som, toppfarten är väl inte så hög.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Kornman (trådstartaren)

#11 » 17:20:25, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev: visst ska det bli en diff till i lastar ändan av maskinen?
Japp det ska bli en diff där också, jag har bara inte köpt någon ännu men det är på gång.

Göran Ekman skrev: vad fyller mellan diffen för funktion? Den fullstora teleskoplastaren som vi har fyrhjulsdriven och fyrhjulsstyrd har ingen diff i mitten bara en fördelnings låda med axlar framåt och bakåt.
Stridis2 har förklarat det bra. Och i princip skulle det räcka med en fördelningslåda på mitt bygge, men av två skäl blir det en mitten-diff ändå.
1. Troligen blir det inte en identiska diff:ar bak och fram, och därmed troligen inte heller samma utväxling.
2. Fördelningslådor är svåra att få tag på för rimliga pengar. Polo-lådan (med inbyggd diff) låg på hyllan och är är gratis.

Ytterligare fördelar, förutom diff:en, med Polo-lådan:
I princip behövs bara en reduktionsväxel (ingen växellåda) till en elmotor, men det är ändå bra att kunna välja lämplig utväxling med en låda. Så att man får lagom toppfart, och samtidigt inte bränner motorn. Sen får den växeln ligga i hela hela dagen, (och året).
Dessutom kan jag välja en krypväxel när sådan behövs.
Fram/back fixas med polvändning av motorn.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#12 » 17:47:26, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Joystickstyrning är väl tänkt till lastmaskin i grustag som går fram och tillbaka mellan bunke och bil och fulla styrutslag åt ena och andra hållet, typ. Smidigare med joystick då, sparar en massa vevande med ratten.Transportkörning i full fart är inte kul med joystick, för allmänt bruk är nog ratt trevligare.
För en hemmabyggd minilastare går det nog bra med vilket som, toppfarten är väl inte så hög.

Tack för synpunkterna.
Toppfarten blir tämligen låg. Jag siktar på 15-20 km/h.
Jag vill helst slippa en fast ratt eftersom jag ska kunna svänga om stolen, och all manövrering ska följa med.
Möjligen skulle jag kunna ersätta styrningens joystick med en mindre ratt, som snurrar på en pulsgivare eller flervarvspotentiometer, på panelen vid armstödet. Det kräver en givare på styrkolven, för att hålla reda på var den är.
Kanske något att fundera på.....

Jag har vidare tänkt att ha elektrisk parallellföring av skopan. Det kräver också vinkelgivare på lyftarmar och tilt. Inte svårt elektriskt, men knepigt att få hållbart mekaniskt.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Stenström

#13 » 19:18:10, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stenström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:28, 04-02-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nimbus

#14 » 19:34:40, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenström skrev:Om du inte har möjlighet att spärra mellandiffen i pololådan så får du en enhjulsdriven maskin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja det är ju en kompromiss. Om du kunde hitta diffar med samma utväxling så kunde du svetsa pololådan, då driver den iaf på 2hjul oavsett vad
Är det diffbroms i bmw klumparna, så hjälper det ju till
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

MagnusGoransson

#15 » 22:12:49, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kornman skrev:Jag har vidare tänkt att ha elektrisk parallellföring av skopan. Det kräver också vinkelgivare på lyftarmar och tilt. Inte svårt elektriskt, men knepigt att få hållbart mekaniskt.


Det har jag också funderat på, även om min blir hydraulisk. När det är dags kan vi slå våra kloka huvuden ihop :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se