Nu har jag skruvat ihop maskinen efter målningen, och provat lite
snöröjning. Det funkade faktiskt bra med att få snön dit jag ville vill genom att köra i krabb.
Lite ovan chaufför vid första försöken.
https://youtu.be/w2K_JhGAsj0https://youtu.be/FkvL0RWnGV4Jag kan heller inte klaga på hur den
driver, trots att hjulen är små och breda. Den verkar fördela kraften någorlunda hyggligt mellan hjulen, trots att jag inte har några diffspärrar. Kanske beror det på att transmissionsoljan är kall och trögflytande i kylan, och i sin tur ”låser” diffen. Jag vet inte, men jag har inte råkat ut för att den stannar och spinner på något
hjul ännu.
Men det kanske beror på det kalla vädret, eftersom snön då är ”tarv”. Antagligen blir det annorlunda vid plusgrader och is, vi får se. Jag har blivit erbjuden att få låna kedjor att testa med då.
Det finns förstås utrymme för ett par förbättringar framöver, så som tryckknappar för att ställa den i krabb åt ena eller andra hållet. Som det är nu måste jag stanna och ställa om omkopplaren och sedan ställa lagom hjulvinkel med joysticken, sedan ställa tillbaka omkopplaren. Lite pyssligt när man röjer en lång yta, och inte vill backa tillbaka en lång sträcka. Utan istället vända, och röja på tillbakavägen också (om ni förstår vad jag menar…). Då behöver jag ”krabba” åt andra hållet för att flytta vallen åt rätt håll. Då vore det bra att bara behöva trycka till på en knapp.
Jag har gott om
ingångar över på styrdatorn, så det är lätt att koppla in två tryckknappar som sköter det hela automatiskt, utan att jag behöver stanna.
Visserligen har jag trångt i manöverpanelerna, men jag kan ta bort den gamla vridpotten för att ställa krabbvinkeln, och en signallampa. De behövs inte längre, och tryckknapparna kan ta deras platser.
Sen skulle jag vilja byta ut bladets lyftkolv mot en snabbare.