Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 16 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Kornman (trådstartaren)

#226 » 14:30:41, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

LuddeB skrev:Kanske går lägga till knappar på spakarna? Brukar vara skönt att ha kvar händerna på joystickarna när det guppar och far.

Ja, jag hade tänkt att byta joystick när allt är utprovat. Den jag har nu är en billig kines, som visserligen fungerar bra, men var tänkt som teststicka under uppbyggnad och utprovning. Då blir det möjligt att montera en ny sticka med flera knappar. Jag är också nyfiken på den miniratt som PerÖ83 föreslog tidigare.
Senast redigerad av Kornman 14:57:43, 31-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t



Kornman (trådstartaren)

#227 » 14:35:26, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:JAG fullkomligt hatar touchscreen.
På ett fordon där det inte finns en väl uppvärmd hytt och man måste ha någon typ av vantar :ohnej:

Point taken! Ja, så är det förstås. Tänkte inte på det.......
Man måste hålla på!

1 person gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#228 » 14:52:47, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:En ljusstark skärm/indikator som en tät modul med en kraftig ruta.
Kan man ställa om styrning under drift?
Det vill nog tiĺl fyrpunktsbälte under sådan körning för att kunna bli kvar på manöverdonen eller håller armarna för att hänga i. : driver:
Kardborreband på både armar och ärmar :vissla:


Ja, man kan ställa om styrningen under drift. Bara att vrida på omkopplaren.
Jag har i alla fall fjädring i stolen, så de flesta ojämnheter klaras ganska bekvämt. Men visst, om jag skulle råka köra över en tappad tegelsten, i full fart, behövs nog både fyrpunkt och kardborre om jag ska ha händerna kvar på knappar och spakar.....
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#229 » 14:56:25, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenström skrev:Kan du inte ha en rad med lysdioder uppepå panelen? Grön i mitten för rakställda hjul sen några gula för lite sväng sen röd för full sväng.

Det skulle nog funka. Jag tror det finns färdiga ”status bars”(LED) som är uppbyggda precis så. Tack för tipset.
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Göran Ekman

#230 » 16:00:55, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte nyttan av att ha en indikation på hur mycket hjulen svänger. Man svänger så att det blir bra.
I normalfallet kör man med fyrhjulsstyrning ska det funka bra bör hjulen linjera vid rakt fram. Så en synkknapp är guld. (Mina maskiner har inte det).
Touchscreen är en möjlighet att kunna få in många funktioner på en liten yta. Bara göra en ny sida för att få dit en nyfunktion. Funkar ypperligt för att göra inställningar på våran skördetröska. Vid åkerkanten justerar man ett antal parametrar ,sedan får man upp de instrument man vill läsa av under körningen. Allt man reglerar under körningen sitter på kör spaken. Titta hur det funkar på en grävmaskin.
Du kan väl berätta när du plockar ned den för lackering så att vi kan förbereda snöröjningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#231 » 16:05:16, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Kornman
Då skall du fortfarande "översätta" det och tappar känslan/intuitivt handlande.
Vitsen är att hjulen representeras av en linje analogt. Det är ingen slump hur instrument har utformats för snabb och säker mottagning och beslut.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#232 » 16:19:13, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Förstår inte nyttan av att ha en indikation på hur mycket hjulen svänger.

Nä, men hur dom står när du "trycker på gasen"
Då vill man veta då man inte ser dem, enl uppgift.
De båda axlarnas hjul samverkar på olika sätt. Tex om en svänger vänster så svänger maskinen höger. Bakänden svänger ut när du styr undan osv
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#233 » 16:48:37, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Göran Ekman skrev:Förstår inte nyttan av att ha en indikation på hur mycket hjulen svänger.

Nä, men hur dom står när du "trycker på gasen"
Då vill man veta då man inte ser dem, enl uppgift.
De båda axlarnas hjul samverkar på olika sätt. Tex om en svänger vänster så svänger maskinen höger. Bakänden svänger ut när du styr undan osv

Efter mer än 7000 timmar i en ratt styrd fyrhjuls styrd maskin kan jag inte känna något behov av det, hur ofta har man ett behov av att veta hur hjulen står på något fordon inte ofta, och vid dom tillfällena bör man man ta det lungt och ta sig tiden att sticka ut huvudet och kolla.
Där emot en funktion så att hjulen på ett enkelt sätt linjerar saknar jag på mina maskiner. Där måste jag fysiskt titta.
På den här specifika maskinen med extremt god sikt kan jag inte se något behov av en funktion som visar hjulens läge.
Är hjulen i osynk och man kör framåt så känner man det på något konstigt sätt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kornman (trådstartaren)

#234 » 13:17:33, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:I normalfallet kör man med fyrhjulsstyrning, ska det funka bra bör hjulen linjera vid rakt fram. Så en synkknapp är guld. (Mina maskiner har inte det).

Jag kan bara hålla med. Jag använder knappen ofta. Lätt att bara trycka till.
Jag tror också att den gör särskild nytta när man har kort hjulbas och joystickstyrning. Också vid 2WS, eftersom jag *TROR* att det är en bättre känsla att hitta ”rakt” med en ratt. Det är mer ”pyssel” att hitta rakt med stickan. Jag fick rådet här att styrningen inte skulle återgå till ”rakt” när man släpper stickan (och det tror jag är rätt) så det blir lite letande innan det går rakt. Men med trycknappen är det buslätt. :grin:


Göran Ekman skrev:Du kan väl berätta när du plockar ned den för lackering så att vi kan förbereda snöröjningen.

Haha, jag lovar att då blir det snö. Garanterat...... :shake_hands:
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#235 » 22:55:38, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Du kan väl berätta när du plockar ned den för lackering så att vi kan förbereda snöröjningen.
Göran i Björnarbo


Ja, naturligtvis blev det så..... Efter att ha väntat på snö, för att testa schaktning innan nermontering för målning, till mitten av januari och alla vädersajter spådde att inte en snöflinga skulle falla under hela januari, fick jag nog. "Det blir säkert inte bli någon snö denna vinter heller". Så jag rev ner hela traktorn för blästring och målning.
Och vad händer! Jo, dagen efter att sista delarna skruvats isär så lovar SMHI att det ska komma 15cm nästa dag, vilket det naturligtvis gör........

Jag är kass på att måla så att det håller rosten borta år efter år, så jag lämnade delarna för blästring och målning hos en industrilackeringsfirma som ligger nästgårds.
Nu har jag fått tillbaka prylarna, och det är riktigt rejält gjort. Tjocka lacklager. Inte lika slätt som pulverlackering, men gott och väl dugligt för en traktor.

Vad roligt det är att skruva med blanka delar!
Om någon vecka är den nog på rull. Återkommer då.
Bild
Och äntligen kan jag göra elsystemet lite mer permanent.
Bild
Man måste hålla på!

19 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Kornman (trådstartaren)

#236 » 23:10:32, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skruvat ihop maskinen efter målningen, och provat lite snöröjning. Det funkade faktiskt bra med att få snön dit jag ville vill genom att köra i krabb.
Lite ovan chaufför vid första försöken.
https://youtu.be/w2K_JhGAsj0
https://youtu.be/FkvL0RWnGV4
Jag kan heller inte klaga på hur den driver, trots att hjulen är små och breda. Den verkar fördela kraften någorlunda hyggligt mellan hjulen, trots att jag inte har några diffspärrar. Kanske beror det på att transmissionsoljan är kall och trögflytande i kylan, och i sin tur ”låser” diffen. Jag vet inte, men jag har inte råkat ut för att den stannar och spinner på något hjul ännu.
Men det kanske beror på det kalla vädret, eftersom snön då är ”tarv”. Antagligen blir det annorlunda vid plusgrader och is, vi får se. Jag har blivit erbjuden att få låna kedjor att testa med då.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det finns förstås utrymme för ett par förbättringar framöver, så som tryckknappar för att ställa den i krabb åt ena eller andra hållet. Som det är nu måste jag stanna och ställa om omkopplaren och sedan ställa lagom hjulvinkel med joysticken, sedan ställa tillbaka omkopplaren. Lite pyssligt när man röjer en lång yta, och inte vill backa tillbaka en lång sträcka. Utan istället vända, och röja på tillbakavägen också (om ni förstår vad jag menar…). Då behöver jag ”krabba” åt andra hållet för att flytta vallen åt rätt håll. Då vore det bra att bara behöva trycka till på en knapp.
Jag har gott om ingångar över på styrdatorn, så det är lätt att koppla in två tryckknappar som sköter det hela automatiskt, utan att jag behöver stanna.
Visserligen har jag trångt i manöverpanelerna, men jag kan ta bort den gamla vridpotten för att ställa krabbvinkeln, och en signallampa. De behövs inte längre, och tryckknapparna kan ta deras platser.

Sen skulle jag vilja byta ut bladets lyftkolv mot en snabbare.
Man måste hålla på!

17 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

Göran Ekman

#237 » 09:17:43, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det funkar. Roligt att den fått ett namn.
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#238 » 10:51:25, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag saknar gavlar på mina plogblad.
Ser att ditt plogblad är nog 2-3dm för smalt, per sida; och det är för lågt... ser ut på klippen som det dessutom är för "platt". ca 2dm högre och djupare välvt skulle under lätta. Ditt blad ser mer ut som en schaktblad än snöblad.


Klarar maskinen av snökedjor? Greppet är överraskande bra, men att knuffa snö är tungt, och kan släppa tvärt o då kan det bli onödigt spännande...
Blir snabbt kallt när man sitter still... har du funderat kring någon form av "vinter hytt" ?

Men visst är det härligt att slippa ödsla kalorier, och få grovjobbet fixat på "noll tid"?! :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kornman (trådstartaren)

#239 » 20:53:48, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ser att ditt plogblad är nog 2-3dm för smalt, per sida; och det är för lågt... ser ut på klippen som det dessutom är för "platt". ca 2dm högre och djupare välvt skulle under lätta. Ditt blad ser mer ut som en schaktblad än snöblad.

Du har nog rätt. Dels så var det så att plåtbitarna till bladet var vad som blev över när jag klippt ut vad som behövdes till skopan, ur helplåten jag köpt. Dels trodde jag inte att maskinen skulle orka med större blad. Men där hade jag fel. Dels kommer jag även att schakta lite ibland.
Men det går säkert att bulta på en 2 dm plåt ovanpå, som lutar mer framåt, så att bladet blir lite mer välvt. Jag ska även prova att bulta på plåtar på sidorna, så får vi se hur det går. Antagligen till nästa vinter.

dc_lindberg skrev:Klarar maskinen av snökedjor?
Blir snabbt kallt när man sitter still... har du funderat kring någon form av "vinter hytt" ?

Jag har i alla fall utrymme mot ramen för snökedjor (utan att de tar i något). Sen vet jag inte vad som mer skulle kunna hända.
Vinterhytt. Nej det har jag inte funderat på. Men kanske något att reflektera över. Vi får se hur mycket körning det blir, och hur mycket jag fryser. Annars har jag ju en gammal skoteroverall liggande........
Man måste hålla på!

3 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

dc_lindberg

#240 » 20:29:50, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli mycket spännande att följa utvecklingen av din maskin.
Givetvis så hoppas jag du överväger att göra en liten vikplog, bara för att du kan (och det är så mycket fräckare utrustning än ett helt snöblad).

Snökedjefrågan har sin bas i VW transporter fram till 1991/92, 4-hjulsdrivna. Deras bakre växellåda gick åt H om diametern på hjulen fram och bak skiljde sig ens det minsta lilla åt.
Det andra är att om dina motorer kan riskera att överbelastas ("brännas").

Riktigt läcker lite "spindel" (krabba?) du byggt dig!
:thummar:

Skoteroverall med el-uppvärmning fungerar klockrent!
Bästa som fanns på 90-talet var Gerbings mc-kläder .
https://www.gerbing.com/12-volt-heated- ... 26d693ebe7
Det blir -fort- kallt när man sitter still! El-värmen skall ses (=vara) ett komplement som -förbättrar- komforten, inte att ersätta isoleringen! (jmf Julas el-handskar... de med 4st AA batterier... is-kalla utan elen och knappt ljumna med elen... -flopp!- )

När man flyttar snö på vintern så... har den en förmåga att "dumma sig"...
Ser kanske tossigt ut, men det -fungerar- !
https://www.progearmoto.se/mt-atom-flip ... 70002.html
El-visir på mc-hjälm + snöslung = :thumme: i annat fall...

Snö som yr in i ansiktet... gör -ont- ! ...kan även ske när man plogar... Snön förblindar och kan skada ögonen... o är man 4-eyes (glasögonbärare), så blir man garanterat förblindad av ett tjocklager snö på glasen, och när den tinar blir det en snö-vattensörja som... ja... man är "blind"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se