Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.
Postat: 23:37:52, 02-12-2018
Jag samlar just nu på mej prylar till mitt kommande byggprojekt.
Jag går i pension om något år och tänkte ha något roligt/meningsfullt bygge att sysselsätta mej med då.
Nu har jag ramlat över passliga prylar fortare än jag tänkt, och jag har svårt att hålla fingrarna i styr…….
Helelektrisk som sagt. Elkolvar till lastarlyft, tilt, fyrhjulsstyrningen (och annat) är inköpt, liksom elmotor till framdriften.
Det blir teleskoplastare i ”ena änden” och schaktblad i ”andra änden”. Bladet ska kunna bytas ut mot slåtterbalk, gräsklippare, drag eller vad man nu kommer på.
Man svänger bara om stolen beroende på vilken ”ände” man vill jobba med.
Ingen ratt, det blir dubbla joysticks istället.
Fyrhjulsstyrd, efter att jag läst här på forumet och därefter vägt midje- och fyrhjuls-styrning mot varandra.
Fyra SAAB-spindlar/nav med leder, drivknutar och drivaxlar är inköpta. Passande SAAB fälgcentrum är svetsade på 10”-fälgar, som ska få 11” breda lågprofil gräsdäck (för att det ser fett ut och skonar gräsmattan).
Diff:ar fram och bak förstås. Mellandifferential i form av en VW Polo-låda med adapterplatta till en truckmotor på 6/18kW (kontinuerlig-/momentan-effekt) via Sevcon-kontroller.
Stela axlar (ingen fjädring).
Jag har fått tag på en BMW-diff som jag tänkt sätta på pendelaxeln (som förstås inte ska sitta i ”lastar-änden”).
Jag har en fråga om den. Jag vill hålla ner spårvidden men har svårt att komma ner under 1250mm, vilket ändå kan duga. Men ena drivaxeln blir väldigt kort. Mellan yttre drivknuten och ”plattan” på diffens utgående axel är det bara 170mm. Se bilden där jag riggat upp prylarna på bänken.
Jag har ännu ingen inre drivknut till diffen, men jag misstänker att den knappt får plats när jag dessutom ska få plats med en skarv för övergången SAAB/BMW-drivaxel.
Jag har därför tänkt att sätta en Hardyskiva istället för inre drivknut. Då kan SAAB-drivaxeln gå oskarvad till Hardyskivans medbringare. Kan det funka?
Jag hade gärna tagit emot den högre markfrigång som en inre drivknut hade kunnat ge, då jag kunnat montera diffen högre, jämfört med Hardyskivan som väl inte kan ta upp lika stor vinkel?
Men där jag ska köra lastaren krävs ingen större markfrigång.
Prylarna är rostiga och fula, men jag har tänkt att bygga först och blästra/slipa/lacka när jag vet att allt är färdigsvetsat.
Jag är fullkomligt övertygad om att fossilförbränningen måste bort om vi ska kunna titta våra barnbarn i ögonen. Dessutom är oljebolagens härjningar i fattiga länder (och med vår planet) ofattbart hänsynslösa.
Så att bygget ska vara eldrivet är en självklarhet.
Elbil kör jag sedan sex år tillbaka och det går alldeles utmärkt. Det är vår enda bil och jag kommer aldrig att skaffa fossilbil igen.
Jag har några tidigare elfordonsbyggen på mitt samvete, bla. elbil och elmotorcykel.
Jag går i pension om något år och tänkte ha något roligt/meningsfullt bygge att sysselsätta mej med då.
Nu har jag ramlat över passliga prylar fortare än jag tänkt, och jag har svårt att hålla fingrarna i styr…….
Helelektrisk som sagt. Elkolvar till lastarlyft, tilt, fyrhjulsstyrningen (och annat) är inköpt, liksom elmotor till framdriften.
Det blir teleskoplastare i ”ena änden” och schaktblad i ”andra änden”. Bladet ska kunna bytas ut mot slåtterbalk, gräsklippare, drag eller vad man nu kommer på.
Man svänger bara om stolen beroende på vilken ”ände” man vill jobba med.
Ingen ratt, det blir dubbla joysticks istället.
Fyrhjulsstyrd, efter att jag läst här på forumet och därefter vägt midje- och fyrhjuls-styrning mot varandra.
Fyra SAAB-spindlar/nav med leder, drivknutar och drivaxlar är inköpta. Passande SAAB fälgcentrum är svetsade på 10”-fälgar, som ska få 11” breda lågprofil gräsdäck (för att det ser fett ut och skonar gräsmattan).
Diff:ar fram och bak förstås. Mellandifferential i form av en VW Polo-låda med adapterplatta till en truckmotor på 6/18kW (kontinuerlig-/momentan-effekt) via Sevcon-kontroller.
Stela axlar (ingen fjädring).
Jag har fått tag på en BMW-diff som jag tänkt sätta på pendelaxeln (som förstås inte ska sitta i ”lastar-änden”).
Jag har en fråga om den. Jag vill hålla ner spårvidden men har svårt att komma ner under 1250mm, vilket ändå kan duga. Men ena drivaxeln blir väldigt kort. Mellan yttre drivknuten och ”plattan” på diffens utgående axel är det bara 170mm. Se bilden där jag riggat upp prylarna på bänken.
Jag har ännu ingen inre drivknut till diffen, men jag misstänker att den knappt får plats när jag dessutom ska få plats med en skarv för övergången SAAB/BMW-drivaxel.
Jag har därför tänkt att sätta en Hardyskiva istället för inre drivknut. Då kan SAAB-drivaxeln gå oskarvad till Hardyskivans medbringare. Kan det funka?
Jag hade gärna tagit emot den högre markfrigång som en inre drivknut hade kunnat ge, då jag kunnat montera diffen högre, jämfört med Hardyskivan som väl inte kan ta upp lika stor vinkel?
Men där jag ska köra lastaren krävs ingen större markfrigång.
Prylarna är rostiga och fula, men jag har tänkt att bygga först och blästra/slipa/lacka när jag vet att allt är färdigsvetsat.
Jag är fullkomligt övertygad om att fossilförbränningen måste bort om vi ska kunna titta våra barnbarn i ögonen. Dessutom är oljebolagens härjningar i fattiga länder (och med vår planet) ofattbart hänsynslösa.
Så att bygget ska vara eldrivet är en självklarhet.
Elbil kör jag sedan sex år tillbaka och det går alldeles utmärkt. Det är vår enda bil och jag kommer aldrig att skaffa fossilbil igen.
Jag har några tidigare elfordonsbyggen på mitt samvete, bla. elbil och elmotorcykel.