Sida 4 av 17

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 17:38:16, 31-12-2018
av Kornman
Det var ju meningen att jag skulle börja bygga på detta projekt när jag blir pensionär, om några år. Men prylarna har ramlat in och det är svårt att hålla fingrarna i styr.......
Nu har jag i alla fall pysslat ihop pendelaxeln. 4mm gods i det mesta. 60x40x4 mellan pivotpunkten och övre spindellederna, som bär upp tyngden.
(All likhet med X-Wing är helt tillfällig....)
Jag börjar så smått fundera på ramen till maskinen.
Hur mycket ska pendelaxeln kunna pendla, om maskinen inte ska gå i skogen?
15, 20 eller 30 grader?

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 22:14:19, 01-01-2019
av Kornman
Vad tror ni om att montera växellådan så här "på högkant"?
Det skulle underlätta mycket. Bättre viktfördelning, lättare att bygga ram, bättre plats för batterier , kortare hjulbas, bättre markfrigång mm.
Kan det bli några större problem med smörjningen eller är det bara att öka oljemängden?
Elmotorn kommer att monteras direkt på växellådan och "peka" mot/över differentialen.
Kardanaxelns knutar får en vinkel på ca 13 grader. Det borde de väl tåla?

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 09:33:16, 02-01-2019
av Göran Ekman
Tar mig friheten att tycka något om pendel axeln och addapterplattan . Ser väldigt elegant ut .
Om växellådan funkar på högkant inte en aning . Men kan tänka så att det blir relativt lågt varv på lådan nu mot när den sitter i en bil. Sitter det en avluftning på lådan? Leda bort den till ovanför oljenivån.
Min tanke om pendlingsvikeln . Är väl bara att palla upp hjulet i ett hörn lagom mycket ta några steg till baka och tycka ,att det här blir lagom.
Hur mycket som är lagom , bestämmer man efteråt , visdoms ord från Karl-Hilmer Watz.
Det går ju att göra stoppet justerbart . Någonting som ligger nära sanningen i ditt fall är nog,hur mycket är det på en åkgräsklippare.
Göran i Björnarbo

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 09:42:53, 02-01-2019
av Janson1
Kan inte tänka mig att det är några problem med att vrida om växellådan heller. Snyggt bygge! Ang kardanen: Har du rezapaknutar så spelar det i princip ingen roll alls om det är lite vinklat. Har du gaffelknutar så är idealet att ha samma vinkel i ena änden som andra änden och gafflarna i samma plan, (ej vridna i förhållande till varandra)

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 11:59:09, 02-01-2019
av PeterR
Prydligt!
Du skulle också kunna vinna både vinkel och frigång om diffen flyttades upp en bit?

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 12:12:37, 02-01-2019
av roddjer
Snyggt. :buga:
Den där pendelaxeln är som ett litet konstverk i sig. - :thummar:

Men...
Janson1 skrev:... Har du rezapaknutar...

:huh: - What? Google hjälper mig inte...

Att sen Wikipedia verkar ha lagt av för mig på nå vis är förbannat irriterande. Funkar i appen i fonen men inte på datorn. Prövat flera webbläsare, ingen skillnad... - :aaargh:

edit: om Wikipedia och lite grammatik

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 12:31:09, 02-01-2019
av fretchi
CV-knutar. Constant velocity. Sådana som sitter som drivknutar på de flesta moderna bilar.

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 12:34:23, 02-01-2019
av PeterR

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 22:11:56, 02-01-2019
av Kornman
.
Tack för råd och uppmuntrande ord! Ja, då bygger jag vidare med lådan på högkant.

Göran Ekman skrev: Sitter det en avluftning på lådan? Leda bort den till ovanför oljenivån.
Hur mycket som är lagom , bestämmer man efteråt , visdoms ord från Karl-Hilmer Watz.
Tack för tipset, jag kollar avluftningen.
Karl-Hilmer Watz känner jag ytligt (han bor några km bort).En klok man, men jag har inte träffat honom på några år.


Janson1 skrev: Har du rezapaknutar så spelar det i princip ingen roll alls om det är lite vinklat. Har du gaffelknutar så är idealet att ha samma vinkel i ena änden som andra änden och gafflarna i samma plan, (ej vridna i förhållande till varandra)
Tack för upplysningarna.
Det blir en vanlig inre drivknut (VW) vid lådan. Jag tror att det är typ gaffelknut (tripod- eller Triax-knutar), med tre "pinnar/axlar". Vid diffen sitter den ordinarie knuten (BMW). Jag kan inte bedöma vad det är inuti den (jag har ännu inte skruvat med den) men gaffelknutar ska visst klara 15 grader, och det klarar jag mej med.

PeterR skrev:Prydligt!
Du skulle också kunna vinna både vinkel och frigång om diffen flyttades upp en bit?
Du har helt rätt.
Men jag lät jag mej i ett tidigt skede övertalas (i all välmening) att sätta Hardyskivor på drivaxlarna vid diffen, i stället för inre drivknutar. Och jag byggde pendeln efter detta. Det straffar sej i vinklar och frigång.
Åtminstone frigången kan jag avhjälpa med större däck eller att (om jag ändå lyckas tråckla dit original BMW inre knutar) tillverka "styltor" till styrledsfästena.

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 23:11:20, 02-01-2019
av nimbus
Kornman skrev:.


Janson1 skrev: Har du rezapaknutar så spelar det i princip ingen roll alls om det är lite vinklat. Har du gaffelknutar så är idealet att ha samma vinkel i ena änden som andra änden och gafflarna i samma plan, (ej vridna i förhållande till varandra)
Tack för upplysningarna.
Det blir en vanlig inre drivknut (VW) vid lådan. Jag tror att det är typ gaffelknut (tripod- eller Triax-knutar), med tre "pinnar/axlar". Vid diffen sitter den ordinarie knuten (BMW). Jag kan inte bedöma vad det är inuti den (jag har ännu inte skruvat med den) men gaffelknutar ska visst klara 15 grader, och det klarar jag mej med.


Det är nog bra om du har samma typ av knutar i ändarna
http://www.skf.com/binary/tcm:12-152789 ... tar_SE.pdf

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 03:21:38, 03-01-2019
av ord bind
Sitter inte spindlarna bak o fram? Nu måste ackermann bli helt fel ytter hjulet styr mer än inner hjulet.

Mycket trevligt bygge att följa framstegen i text o bild.

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 09:11:42, 03-01-2019
av Kornman
ord bind skrev:Sitter inte spindlarna bak o fram? Nu måste ackermann bli helt fel ytter hjulet styr mer än inner hjulet.

Du har helt rätt. En bekant till mej påpekade samma sak, så nu är de vända åt rätt håll.
Jag hade först vänt dom ”bakåt” för att det var lättare att få plats för parallellstaget på den sidan. Men jag hade inte tänkt på geometrin.....

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 00:51:59, 04-01-2019
av ord bind
Jag har funderat på hur ackermann påverkas av att man ställer två styraxlar mot varan? :idee:

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 09:20:10, 05-01-2019
av Kornman
ord bind skrev:Jag har funderat på hur ackermann påverkas av att man ställer två styraxlar mot varan? :idee:

Jag också.
När man kör ”på krabb” måste det väl träta, om hjulen på samma axel då har olika vinklar?
Men kollar man på denna bilden ser det ut som om hjulen är (nästan) paralella när den svänger ”som vanligt”.
https://dorkomteh.ru/photo/pic/pogruz4i ... allrad_280
Det skulle ju göra att det skulle funka bra att köra ”på krabb”
Är det så att ackermann ska vara annorlunda vid fyrhjulsstyrning?

Kollar man på dessa bilder ser man att paralellstaget sitter på ”fel” sida om axeln, och styrarmarna också pekar ”fel”. Det var denna maskin jag kollade på när jag först valde att vända naven som jag gjorde.
http://heavycherry.com/machineinfo/kram ... oader.html
Å andra sidan ser dessa hjul inte ut att vara paralella.......

Jag blir inte riktigt klok på detta.........

Är det så att någon på forumet har en hjulgrävare (eller annat) med fyrhjulsstyrning och krabb, som kan tala om hur det förhåller sej?

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 10:08:33, 05-01-2019
av Janson1
Att innerhjulet svänger mer än ytterhjulet märks inte direkt, det är först vid större utslag det blir tydligt. Volvo(om jag minns rätt) hade förr sina styrstag pekande framåt, för att få till styrgeometrin satt parallellstaget/kuggstångsstyrningen väldigt långt fram med en extra led. Ock skulle ett hjul skotta lite då och spelar väl egentligen ingen roll så länge den spårföjler vid normal körning...