Sida 6 av 9

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 23:11:24, 09-01-2019
av PerÖ83
Kornman skrev:Jag spekulerade i att jag kanske kunde köra lite på krabb för att vinkla hela maskinen och därmed bladet, för att få snön dit jag vill.


De gör jag ganska ofta när jag plogar snö :smile: ibland har jag bladet vinklat, ibland rakt beroende på situation och var jag vill har snön.

En fördel med att köra på krabb är att maskinen orkar på mer :thumme: vilket är ett problem med en liten, lätt maskin att få ner tillräckligt med kraft i backen :sad:

Däremot är de en hel del att ha koll på med 4WS, framhjulens styrning, bakhjulens styrning, bladets vinkel, alla hinder som man försöker undvika och att snön kommer åt rätt håll :mrgreen: gissa om jag har dragit i spaken till bakhjulsstyrningen åt fel håll i lite för hög km/h någon gång :vissla: De är spännande :djaevul: :svettas:

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 20:20:59, 10-01-2019
av Göran Ekman
Var tvungen att prova med ett fast blad på teleskoparn . Hittadé något skrot i en snöhög.
Funkar , absolut något att testa.

Bild
Det som är lite lurigt på min maskin med hydralisk styrning med orbitrol under ratten samt en väljar ventil för styrsätten styrning fram , styrning 4WS eller krabb. Ska jag köra maskinen snett måste jag manuellt ställa hjulen osynk.
Har du en datorstyrd styrning går det väl att programera olika inställningar på hjulen fram och bak eller ?
Göran i Björnarbo

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 23:42:20, 10-01-2019
av Kornman
Jag är glad att ni kommer med positiva synpunkter! Tack Göran för att du faktiskt tog dej tid och gjorde dej besväret att prova, och delar med dej av resultatet, och PerÖ83 för att du berättar att du faktiskt kör på det viset när det behövs. Att maskinen orkar mer när man krabbar var ju ett trevligt plus att få veta.
Hjulbasen på min maskin är inte hundra bestämd, men jag kan komma ner i 1,4 meter om det behövs, spårvidden blir 1,3 meter. Bladet blir ca. 60 cm från hjulaxeln. Olägenheterna som Göran beskriver, osmidig och stor vändradie, kanske blir lite mindre med de små måtten.
Men finns det annars någon klar olägenhet med så kort hjulbas, om man ändå kör sakta? Är det av andra anledningar värt att bygga en längre hjulbas? Eller blir det ett kompromissande hur man än gör?

Jag förstår att det är meckigt att styra 4ws i krabb med hydraulisk styrning. Men som Göran anar, så tror också jag att det ska gå bra mycket lättare att styra när man kan ställa in hjulen elektriskt med styrdatorn och elkolvarna. En potentiometer för att välja önskad vinkel på bakhjulen, eller en trycknapp (eller flera) för att få en förinställd vinkel. Eller båda. Man kan ju också låta framhjulen styra emot samtidigt, för att maskinen ska gå rakt (bara ändra vinkel).
Men säkert kommer jag ändå att dansa runt i någon felmanöver.............

Nu har ni uppmuntrat mej så mycket att jag vågar bygga med fast blad!

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 10:27:04, 11-01-2019
av Stridis2
Jag är lite skeptisk till fast blad och krabbstyrning, men det beror kanske på vilken sorts snö man är van vid. Jag misstänker man får för dålig vinkel på bladet för att klara av skånsk blötsnö...

Nackdel med kort hjulbas är att maskinen får lägre tippvikt. Fördelen är att den blir smidigare

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 14:38:48, 11-01-2019
av Göran Ekman
Bild
Det enda fordons typ med 4WS som jag kört är grodan på bilden ovan .
Den har en hjulbas på ca 3 m väger in på strax under 8 ton lyfter 4 ton.
Den sex cylindriga traktorn med ”normal” styrning har också en hjulbas på 3 m . Traktorn är en klump att hantera last maskinen är ett under av smidighet.
Vart vill jag komma? Tror inte att det blir så stor skillnad om hjulbasen skulle bli någon dm längre på ditt bygge. Går väl att gör en garagsimulering med lite träbitar eller kartong.
Hur det funkar med snöbladet vid olika typer med snö vet vi inte säkert förän efteråt. Börjar du med ett fast blad går det inte bra fäst bladet så att du får fasta lägen. Funkar inte det . Fullt ut ställbart diagonalblad . Funkar inte det . Bygg om det till en vikplog.
Göran i Björnarbo

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 19:13:25, 11-01-2019
av Kornman
Göran Ekman skrev:Vart vill jag komma? Tror inte att det blir så stor skillnad om hjulbasen skulle bli någon dm längre på ditt bygge.
Med tanke på ditt resonemang, och vad Stridis2 skriver om tippvikt, lägger jag på någon dm.
Det ger också mer utrymme för battericeller.

Göran Ekman skrev:Hur det funkar med snöbladet vid olika typer med snö vet vi inte säkert förän efteråt. Börjar du med ett fast blad går det inte bra fäst bladet så att du får fasta lägen. Funkar inte det . Fullt ut ställbart diagonalblad . Funkar inte det . Bygg om det till en vikplog.
Göran i Björnarbo
Så får det bli!

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 15:08:20, 12-01-2019
av Göran Ekman
Kornman ,jag hoppas att du är i förstådd med att du måste filtrera mina inlägg i din tråd,genom någon slags suntförnuft filter.
Göran i Björnarbo

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 20:30:57, 13-01-2019
av Kornman
Göran Ekman skrev:Kornman ,jag hoppas att du är i förstådd med att du måste filtrera mina inlägg i din tråd,genom någon slags suntförnuft filter.
Göran i Björnarbo
Näe, helst inte. Då kan inspirationen försvinna.......
Dessutom är det för sent. Jag har redan börjat yxa till en mall för ramen. Jag gillar inte att jobba med trä (snickarns barn....) men jag tycker ännu sämre om att skära isär det jag svetsat ihop. Särskilt när det är så grovt som här (80x40x4, fyrkantsprofil). Bättre att göra misstag och justeringar i trä (rivningsvirke), sedan bara kopiera slutresultatet (längder och vinklar) till järn.

Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 09:48:08, 18-01-2019
av Kornman
Nu har jag yxat trä-modellen färdig.
Är det någon som kan se några uppenbara galenskaper, innan jag sätter kallsågen i profilerna?
Järnet ska förstås geras jämnare i vinklarna, än trä-skrotet..........
Samtliga hjul kan vridas 45 grader, åt båda håll, utan att ta i ramen. Även vid max pendling.
Om det visar sej att jag skulle behöva mer markfrigång så har jag tagit höjd för att kunna montera 24" däck, istället för de 18,5" jag har liggande, utan att de tar i ramen vid fulla styrutslag.
Det kommer naturligtvis till ett antal fästen och stag.
Jag är lite bekymrad över att växellådans stag, från ramen, måste bli längre än vad jag tycker känns bra. Men det löser sej. Jag vill ha bredden på ramen för att få plats med batterimodulerna.
Lastaren kommer att vara i den ände som inte pendlar.
Jag har ännu ingen diff till lastaränden, man jag tror inte den kommer att hindra att ramen ser ut så här.
Att ha en krysslaser till hjälp har varit riktigt bra (se bild), och kommer förstås att användas på den riktiga ramen.


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 10:52:54, 08-02-2019
av Kornman
Nu är ramen tillverkad av lite ädlare material än trä...
Tyvärr syns en skopmall i spån, men den är upphuggen till ved nu.....

Men nu får jag ge mej! Måste låta projektet vila. Jag vill ju ha något annat att göra än att mata duvor i stadsparken, när jag går i pension..... Men det är svårt att hålla fingrarna i styr......Så jag misslyckas nog....
Bild
Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 10:58:41, 08-02-2019
av MagnusGoransson
Ser grymt bra ut!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 11:30:57, 08-02-2019
av roddjer
'
Är nog ingen fara med sysslolöshet på såna här maskiner. Du kommer att hitta på små förbättringar i all oändliget, tills du mot förmodan tröttnar, om det så bara gäller ett buntband som ska sättas på "rätt" ställe... - :smile: - (åtmindstone om du är lika "knäpp" som jag... - :vissla: - )

Annars, vackert byggt. - :buga:

:rock_on:

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 18:24:56, 08-02-2019
av Janson1
Ja, detta blir nog bra, riktigt bra!!! Om du nu "råkar" få färdigt den för tidigt så är det bara att bygga en till och den kommer att bli ännu mer perfekt! (jag känner igen mig här...)

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 23:35:09, 24-02-2019
av Kornman
Ja, ni har nog rätt i att bygget aldrig kommer att bli helt färdigt (jag kommer nog aldrig att bli helt nöjd).

Jag har kortat av elkolven som ska sitta på pendelaxeln och styra "bakhjulen".
Den hade onödigt lång slaglängd, vilket i sig inte spelar någon större roll roll för funktionen. Men den rymdes inte på plats om axeln skulle kunna pendla fritt. Det var ett ganska pyssligt arbete att få ihop inkråmet i kolven och det tog nästan en hel dag. Men nu ryms den så pass att axeln har fri pendling.
Det tar 3-4 sekunder för elkolven att vrida hjulen till fullt styrutslag från "rakt fram". Vilket kanske går att leva med. Särskilt som fyrhjulsstyrningen gör att maskinen svänger tvärt ändå, och man sällan utnyttjar fulla utslag (inbillar jag mej)...... https://youtu.be/7nYjwBK3CA8
Den är hyfsat stark, jag orkar inte hålla emot hjulen när de svänger. Men vi får se hur det funkar med full last och löst underlag. Å andra sidan finns det starkare elkolvar att ta till, men jag börjar så här.

Pendeln med infästningarna i ramen är klar. Men det ser inte ut som en traktorkonstruktion. Snarare som ett entusiastbygge till dragracing eller nåt, men det kan inte hjälpas......

Nu måste jag ha tag på en diff till andra axeln innan jag kan fortsätta. Den kommer också att styra hur motorn ska monteras.

Bild
Bild
Bild

Re: Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

InläggPostat: 23:55:36, 24-02-2019
av texas5020
Ditt bygge lär nog uppskattas speciellt mycket av herr Ryrfelt som är i rörbranchen sen många år ! Uppskattas givetvis av mig också ! :thumme: :shake_hands: