Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Värnamo CNC-fräs Heidenhain TNC 150

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Erik Smed (trådstartaren)

#1 » 15:35:11, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har just köpt och fraktat hem en något äldre cnc-styrd Värnamo Fräs och insett att jag kommer behöva lite hjälp. :)

*1) Vet någon den exakta benämningen för maskinen!? Jag har hittat "V-2H", "FUB-2" och "P-30".. men vad är den huvudsakliga benämningen?

*2) Fasvändning? Kan maskinen ta skada om faserna är felvända? Spelar det ens någon roll?

*3) Jag har kopplat in maskinen och försökt köra igång den. Den startar fint - jag trycker bort felmeddelandet om strömavbrott - den säger till mig att referensköra, men det går inte att starta referenskörningen.. Den körs med Heidenhain TNC 150. Jag vill tro att jag ska trycka på en knapp som slår på strömmen till styrningen.. Men jag hittar ingen! :( Dock finns 3 trasiga knappar... :S Behöver det sitta ett verktyg i maskinen kanske? Behöver den tryckluft vid starten??

*4) Om någon vet hur- eller kan länka till en tråd om hur man för över program från datorn till maskinen är jag tacksam för informationen! (Först måste jag dock få igång maskinen!!)

MVH Ny medlem
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C



PerJohansson

#2 » 15:39:43, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån knapp för att slå till manöverspänning brukar det finnas. Ström på, kvittera nödstopp, slå på manöverspänning, referenskörning brukar vara arbetsgången.

Skada bör den inte ta av bara fel fasföljd, dock kan en del maskiners gränslägen vara ur funktion vid fel fasföjd. Kollas enklast genom att peta på någon av gränslägesgivarna.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Erik Smed (trådstartaren)

#3 » 15:42:45, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

Erik Smed (trådstartaren)

#4 » 15:46:05, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill också få det till att man ska slå på manöverspänning. Men borde inte den knappen var i storlek med "cykel start" och "cykel stopp" knapparna nere till höger?
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

nimbus

#5 » 15:49:22, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon knapp för matningen som skall vara tryckt ?(inte vredet) det brukar synas längsts ner på skärmen med en fyrkant runt "F" eller inte
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

PerJohansson

#6 » 15:49:32, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör den vita knappen näst längst till vänster längst upp på högra delen av panelen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Erik Smed (trådstartaren)

#7 » 17:00:16, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vita, uppe näst längst till vänster händer inget när jag trycker på. Den vita längst ner till höger är för snabbmatning har jag listat ut.

Och jag kan se hur matningen ändras när jag vrider på vredet F 0 till F 1400 typ.. Men jag hittar ingen knapp med symbol som tyder på matning..

Min största nyfikenhet ligger nog i knappen till vänster om Y+. Men den verkar inte gå att trycka in eller är intryckt hela tiden..
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

nimbus

#8 » 18:15:09, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik Smed skrev:Den vita, uppe näst längst till vänster händer inget när jag trycker på. Den vita längst ner till höger är för snabbmatning har jag listat ut.

Och jag kan se hur matningen ändras när jag vrider på vredet F 0 till F 1400 typ.. Men jag hittar ingen knapp med symbol som tyder på matning..

Min största nyfikenhet ligger nog i knappen till vänster om Y+. Men den verkar inte gå att trycka in eller är intryckt hela tiden..


vänster om Y+ kan vara verktygslossning men luften måste nog vara på
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

dc83

#9 » 09:46:31, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en bild när maskinen är igång så långt du kommer, startar maskinen upp eller är det bara skärmen som hoppar igång?

Det kan vara så att du ligger över ett gränsläge då går det inte att köra referens.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

Erik Smed (trådstartaren)

#10 » 10:41:22, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild kommer lite senare idag.

Igår lyckades jag få tag på en en kille som har jobbat på VMA när det fortfarande var igång. Han trodde inte att jag behövde slå på manöverspänningen, så de trasiga/omärkta knapparna är kanske inte så viktiga ändå. Han tyckte jag skulle kolla om någon säkring i maskinen hade gått. Så det blir nog nästa steg. Sen fick jag ytterligare ett nummer till personen som har konstruerat elskåpen :D Trevligt med svenska maskiner :P

Fortsättning följer!
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

MN

#11 » 11:19:57, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör gröna och röda knapparna vid X knapparna?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Erik Smed (trådstartaren)

#12 » 11:56:38, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Vad gör gröna och röda knapparna vid X knapparna?
MN


Den röda lyser hela tiden, och den gröna lyser aldrig... :S vad det indikerar vet jag ej

Den röda knappen vänster om Y börjar förresten bara lysa när jag vrider på det nedre vredet, vänster om "cykel start".

På maskinens högra sida sitter - vad jag tror- ett litet hydraulaggregat med separat på/av vred. När den är påslagen och man vrider på det övre vredet (jämte det svarta hålet) burrar det till och en tryckmätare reser sig. Dock är slangen som mätaren sitter på inte inkopplad... Likaså sitter ytterligare en slang oinkopplad.
Min teori är att en av slangarna har låst det övre verktyget och den andre har låst det undre, men nu är det istället luftdrivet (det ser ut som att tryckluftscylindrar är kopplade till vardera huvud). Låter det orimligt?

Det verkade för övrigt som att alla säkringar var hela..
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

Erik Smed (trådstartaren)

#13 » 12:20:41, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Såhär ser det ut när jag inte kommer längre.. (Jag lyckades ändra x, y och z värdena till 0.. innan stod de på något annat)
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

nimbus

#14 » 13:18:37, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vredet är till verktygsbyte o lampan indikerar,låter det nåt? Tanken uppe till vänster är för att smörja gejdrarna, är det den du menar? (ta en bild annas) skall va gejderolja i den, är nivån för låg går den inte..häll i lite vanlig olja o prova om du inte har rätta grejerna. Finns troligen en svart knapp för manuell smörjning på denna

Är tryckluften på nu?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Erik Smed (trådstartaren)

#15 » 13:33:37, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Vredet är till verktygsbyte o lampan indikerar,låter det nåt? Tanken uppe till vänster är för att smörja gejdrarna, är det den du menar? (ta en bild annas) skall va gejderolja i den, är nivån för låg går den inte..häll i lite vanlig olja o prova om du inte har rätta grejerna. Finns troligen en knapp för manuell smörjning på denna


hmm.. Nej, inte tanken uppe till vänster, jag skickar en bild på den jag menar, den på högersidan. Det ser ut som en eftermontering och har betydligt större motor än gejdsmörjar'n. Men däremot är det väldigt låg nivå i gejd-tanken. Den snurrar igång varje gång jag startar maskinen, så det är nog inte för lågt än.

När jag har det märkliga hydraulaggregatet på högersidan igång låter det från det övre vredet men inte från det undre. När den är avstängd låter inget från någon. Däremot tänds allt den röda lampan när jag vrider på det undre vredet.. :klia:

Jag försökte gå in i "Mod" och skriva in en kod "84159" för att referensköra manuellt, men då sa maskinen något om att inga program fanns..
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se