Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Värnamo CNC-fräs Heidenhain TNC 150

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Erik Smed (trådstartaren)

#16 » 13:35:38, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hydraulaggregatet på höger sida. Två slangar som ej är inkopplade (hittar inga platser att koppla in dom på heller)
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C



PerJohansson

#17 » 13:38:27, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ev. vara till fastspänningsutrustning som inte längre är monterad, typ hydraulchyck, hydraulskruvstycken eller liknande.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nimbus

#18 » 14:06:46, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik Smed skrev:hmm.. Nej, inte tanken uppe till vänster, jag skickar en bild på den jag menar, den på högersidan. Det ser ut som en eftermontering och har betydligt större motor än gejdsmörjar'n. Men däremot är det väldigt låg nivå i gejd-tanken. Den snurrar igång varje gång jag startar maskinen, så det är nog inte för lågt än.


1.Lättaste felsökning du kan göra är att fylla på..varför hoppar du över det?
2.Tryckluft på?
3.Vart går slangen från toppen av spindeln? till en kolv på baksidan ?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

steffeb

#19 » 18:08:14, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska nog ta och läsa på lite mer om styrsystemet innan du börjar på att mixtra med maskinen. Som sagt ska du givetvis fylla på gejderoljan det första du gör. Smörjningen ligger med på nödstoppsslingan och du får ej igång maskinen om nivån är för låg.

Varför var det viktigt att alla axlar började på "0" tyckte du?!? Det enklaste är ju att ha "REF" läget inställt när du ska justera något på maskinen, då vet du ju vart du är någonstans på skalan. Den där maskinen har väl skalor och inte endast encodrar på servona?


Ta och skriv ner alla parametrar innan du gör något annat. Bläddra och ta kort på dem är väl enklast och minimerar risken för att förstöra något. Har hållt på och mixtrat rätt mycket med min Combi Mill med TNC 155, om man sätter sig in i systemet innan man börjar ändra allt febrilt så är det riktigt logiskt. Relativt enkelt att felsöka.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Erik Smed (trådstartaren)

#20 » 22:13:56, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Kan ev. vara till fastspänningsutrustning som inte längre är monterad, typ hydraulchyck, hydraulskruvstycken eller liknande.


Det låter för visso inte omöjligt. Men När jag vrider på displayens övre vred till höger så reagerar aggregatet och pumpar upp tryck. Och jag tror starkt att det vredet hör till en av verktygslåsen.. hmm
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

Erik Smed (trådstartaren)

#21 » 22:19:39, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Erik Smed skrev:hmm.. Nej, inte tanken uppe till vänster, jag skickar en bild på den jag menar, den på högersidan. Det ser ut som en eftermontering och har betydligt större motor än gejdsmörjar'n. Men däremot är det väldigt låg nivå i gejd-tanken. Den snurrar igång varje gång jag startar maskinen, så det är nog inte för lågt än.


1.Lättaste felsökning du kan göra är att fylla på..varför hoppar du över det?
2.Tryckluft på?
3.Vart går slangen från toppen av spindeln? till en kolv på baksidan ?


1. Jag missförstod dig nog, jag trodde att låg nivå betyder att den lilla motorn i gejdsmörjen inte går igång.. och eftersom den gick igång behövde jag inte tänka på det nu. Men av Steffebs inlägg förstår jag att ni båda nog menar att hela maskinen kan låsas av det. Det är det första jag ska testa imorgon! :)
2. Tryckluft är på
3. Slangen går till en kompakt liten tryckluftscylider på baksidan. En likadan är kopplad till samma axel som midjespindeln.
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

Erik Smed (trådstartaren)

#22 » 22:47:47, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Du ska nog ta och läsa på lite mer om styrsystemet innan du börjar på att mixtra med maskinen. Som sagt ska du givetvis fylla på gejderoljan det första du gör. Smörjningen ligger med på nödstoppsslingan och du får ej igång maskinen om nivån är för låg.

Varför var det viktigt att alla axlar började på "0" tyckte du?!? Det enklaste är ju att ha "REF" läget inställt när du ska justera något på maskinen, då vet du ju vart du är någonstans på skalan. Den där maskinen har väl skalor och inte endast encodrar på servona?


Ta och skriv ner alla parametrar innan du gör något annat. Bläddra och ta kort på dem är väl enklast och minimerar risken för att förstöra något. Har hållt på och mixtrat rätt mycket med min Combi Mill med TNC 155, om man sätter sig in i systemet innan man börjar ändra allt febrilt så är det riktigt logiskt. Relativt enkelt att felsöka.


Gejderoljan ska fyllas på!

Jag har hittat en manual till TNC 150, men den djupdyker tyvärr inte på alla områden. Mer än den manualen har jag inte hittat.

Vad jag ändrade var inget viktigt, jag blev bara förvånad att jag kunde ändra något alls :razz: Ref värdet eller är(aer) värdet spelar mindre roll om jag inte kan få maskinen att röra sig.. :/ Det verkar dock som att maskinen sedan tidigare står på referenspunkten för alla axlar.. kanske skapar det problem?

Angående parametrarna är jag lite förvirrad. Jag har förstått att man måste skriva in nya om t.ex batteriet dör, och det finns även beskrivet hur man skriver in dom. Men som maskinen är nu tror jag inte att jag kommer åt några parametrar och jag har heller inte hittat i manualen hur jag ska hitta dom och kopier/skriva av.. vet du det? Den ända knappen som tar mig någon stans nu är "mod", och där hittar jag bara väldigt begränsat med information..

TACK alla engagerade personer! När fräsen väl vaknar till liv skall jag berätta om er för den :P

1 person gillar det här inlägget.
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

steffeb

#23 » 00:05:21, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående referenspunkterna så se till att ändlägesgivaren inte är aktiverad på någon av de två små hjulen annars börjar maskinen inte referensköra, iallafall gör den inte det om det ena hjulet som är själva ändläget är intryckt. Finns nog uttag för vev för att veva manuellt.

På min Combimill är den långa klacken för referenspunkt, den korta är för "nödstopp". Om maskinen har gått över referensklacken backar den innan den går mot referenspunkten igen. Står den över nödstoppsklacken får man veva tillbaka manuellt.

Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb

#24 » 00:11:20, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden tog jag på maskinen jag står i på jobbet, en Sajo 400 med TNC 150.

När jag startar den drar jag bara ur nödstoppet och trycker på "CE", sedan får jag se till så att Någon axel + eller - inte är aktiverad, annars händer det inget när jag trycker på programstartknappen för att referensköra. Du har dock lite annorlunda på din, separata knappar för X+, X- osv.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#25 » 10:38:53, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik Smed skrev:3. Slangen går till en kompakt liten tryckluftscylider på baksidan. En likadan är kopplad till samma axel som midjespindeln.


Då är det som hänger på högersidan inte till maskinen utan nån extrautrustning som sas tidgare
Kolla så inte nån av axelknapparna på panelen har fastat inne, x,y,z
Du kan även kolla ändlägesbrytarna till axlarna, dom kan kärva av gammalolja som blir till klister
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Erik Smed (trådstartaren)

#26 » 11:17:20, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog köpa det du säger nimbus! På fräshuvudet, till vänster om ratten, sitter en spak som jag tror har med låsningen av verktyget att göra(!?) Och då är det kanske möjligt att vredet, nere till vänster på kontrollpanelen, är för den andra verktygslåsningen vid midjan? Om det INTE är så, då är jag fortfarande förvirrad :P

Fyllde för övrigt på gejdolja och såg till och med olja tryckas ut. Därefter kollade jag efter referens- och nödstoppsklackarna. Alla var fria från nödstoppen, och x & y axlarna stod över referensklackarna..

Något som gör mig väldigt misstänksam nu är de röda och gröna knapparna som ser ut som en fräsmaskin.. Den röda lyser nämligen konstant vad jag än gör. Någon som vet vad det betyder?
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

MN

#27 » 12:16:49, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en kille i Skene som säkert kan starta upp maskinen med förbundna ögon och till klart roligare timtaxa än de stora supportfirmorna. Då fixar han en backup på samma gång.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Erik Smed (trådstartaren)

#28 » 12:34:02, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Vet en kille i Skene som säkert kan starta upp maskinen med förbundna ögon och till klart roligare timtaxa än de stora supportfirmorna. Då fixar han en backup på samma gång.

MN


Jasså? Ja det börjar nog bli dags att prata med en sådan! Har du något nummer till honom? Jag har fått rekommenderat en annan kille, men han svara inte när jag ringer :P
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

MN

#29 » 13:15:33, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

nimbus

#30 » 13:55:28, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde en liknande modell 1986-87 så jag borde komma ihåg :mrgreen: men bara fragment kvar..
Den svarta "cyclestart" borde vara startknappen även för start av referenskörning

"Något som gör mig väldigt misstänksam nu är de röda och gröna knapparna som ser ut som en fräsmaskin.. Den röda lyser nämligen konstant vad jag än gör. Någon som vet vad det betyder?"

Kan nog vara vad som helst, har du kollat allt vi nämt?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron