Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Värnamo CNC-fräs Heidenhain TNC 150

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Simon01

#31 » 15:48:02, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att man behövde hålla inne en knapp samtidigt som man tryckte på x, y ,eller z för referenskörningen, kanske är annorlunda på denna? Var några år sen jag rattade en fräs senast :)

1 person gillar det här inlägget.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland



Erik Smed (trådstartaren)

#32 » 21:31:08, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag nog tacka för all hjälp, iaf för ett tag.
Min tidigare nämnda kontakt hörde äntligen av sig och visade sig vara både trevlig och mycket kunnig. Via hans guidning på telefon lyckades jag knappa in ett par koder i maskinen som avslöjade följande: (jag har garanterat förstått något lite fel! men ändå..) Den röda knappen med fräsmaskinen på betyder som vissa(inte jag.. ) var inne på att manöverströmmen inte är påslagen. Vilket betyder att få saker kommer fungera...
TNC Heidenhain 150 verkar vara helt och parametrarna finns kvar. TNC 150 verkar dock vara eftermonterat och behöver kommunicera med maskinen på ett lite omständigare sätt, och tyvärr lyckades kontakten lista ut att det är något tokigt dom emellan.. Så något i elskåpet på maskinen måste fixas.

I nuläget är jag rädd att jag inte kan förklara på ett bättre sätt, men ska försöka komplettera/korrigera inlägget när han kommit förbi för att kolla på det. Jag kan för övrigt lugna alla med att han verkade vara hederlig och ta ut humana priser. Dock fruktar jag att delar av maskinen måste bytas ut eller lagas, något som ändå låter väldigt dyrt :( Håll tummarna för oss :/
Återkommer om en månad kanske..
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

nimbus

#33 » 21:49:58, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas det går bra, lyckatill !
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Erik Smed (trådstartaren)

#34 » 10:14:25, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Nu kan jag glatt meddela att fräsen ser ut att fungera! :) Det var ett litet fel på PLC systemet. Servicekille kom till slut och lyckades ganska snabbt lokalisera problemet och fick med sig delen hem. Några dagar senare hade han lagat det och maskinen började fungera! Har inte sett fakturan än, men jag tror jag kommer undan rätt billigt.

Idag väntar jag på dragtappar beställda från Storebros lager och innan jag vågar använda den på riktigt ska jag "bara" försöka serva den, byta oljor, fetta upp och rensa smörjkanalerna. :D

Då jag saknar manual/instruktionsbok tar jag gärna emot fler tips på vad jag borde se över innan start, samt vilka oljor och fetter jag bör använda!?

2 personer gillar det här inlägget.
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se