Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd traktordriven vedklyv

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

joachimk (trådstartaren)

#1 » 22:31:40, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hembyggd traktordriven vedklyv

Jag byggde en traktordriven vedklyv våren 2018. Som krav hade jag att den skall kunna klyva 1 meters lång ved. For till skroten och köpte en ordentlig balk. De hade inte det jag exakt ville ha, men den skall väl hålla nu då. Och traktorn bryr nog sig inte om de extra kilogrammen att flytta.
Bild

Bara att sätta sig ner och göra en ritning då så man har nått att gå ut från. Så här tänkte jag mig.
Bild

Samma ritning men från annan riktning
Bild

Traktorfäste samt stödben för att få balken på lämplig arbetshöjd.
Bild

Nu var det bara att börja svetsa. De färdiga lyfttapparna som köptes var lite långa så lite extra uppfyllnad behövs.
Bild

Fästet svetsat på balken samt tryckstångens ögla + hydraulkolvens främre ögla på plats
Bild

Fäste samtidigt den främre stödbenet så klyven kan stå för sig själv.
Bild

Extra stöd under balken. Den var lite svajig före jag fick dit dem. De extra stöd till sidorna som jag ritat lämnar troligen bort som det ser ut just nu.
Bild

Konsept cad bild på kälken som skall röra sig fritt längs med balken
Bild

Här tillkapad och borrad. Några skruvar saknas ännu då detta ännu bara testas.
Bild

Kniven tillverkades av ett 150x15mm järn. Tog lite länge att slipa den vass med vinkelslipmaskin. Kniven kan röra sig upp och ner. Då hydraulcylindern för att höja samt sänka kniven ännu inte inhandlats så blev det en provisorisk bult som håller den på plats.
Bild

En spak med automatisk retur installerades samt slangar. På bilden saknas rätt bultar så spaken sitter lite löst. Det är nu åtgärdat.
Bild

Stödben som kan längjusteras svetsades fast. Man skall ju kunna ha lite ojämt under men få en rak maskin. Den tar också betydligt mindre utrymme att lagra då stödbenen släpps in så långt det går
Bild

Efter första provkörning så märkte jag att bordet längst bak är ett måste, så det svetsades till. Bordet är löstagbart men har en bult som håller då på plats ifall man ger sig ut efter vägar.

Tanken är att den blir målad samt får sin andra tub och krysskniv framöver.

18 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684



kimmen

#2 » 22:59:06, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge, kanske ett större avlastningsbord, så du slipper springa runt och hämta upp biten varje gång

Sen så ser det farligt ut i framkant på bordet, tänk om du har benet eller något där när trädklumpen klyvs, kanske ett avbärarstag

Bara liiite avundsjuk...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

joachimk (trådstartaren)

#3 » 23:18:57, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För de flesta räkte bordet till och bara jag får till krysskniven så minskar behoven att plocka upp och köra igen. Före jag hade bordet där så tenderade de att krypa över tryckplattan då vikten blev stor i det utstickande delen. Kluvet var det men satt fast med några "trädtrådar" så man måste dela dem för hand.

Då spaken är ca 10 cm framför så blir det nästan 120 cm till bordet. Ensam har man svårt att få ben mellan. Spaken skall nämligen föras backåt för att klyven skall röra på sig... men skall den vara helsäker så borde man väl bygga en bur runt hela som skall öppnas och stängas hela tiden...
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

kimmen

#4 » 23:29:29, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst, men en fin klyv har du
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Rubert

#5 » 05:05:16, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett liknande hembyggen som används många år innan vi skaffade vedmaskinen.
För att "centrera" veden så monterade jag två vinklade plåtar på sidorna.
Det fungerade bra för lite grövre bitar.
Nästa steg blev att montera fjäderbelastade luckor i knivändan på plåtsidorna som centrerade även klenare bitar.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

63an

#6 » 09:35:08, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan kanske modifiera den matande delen så kniven går in i en öppning istället på tryckande sidan...ev. slipper du trådjobbet då? Annars grym klyv! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#7 » 11:20:29, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt bygge som är framtidssäkrad :-)
Behöver du mer kraft lär den balken klara en grövre kolv oxå :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rubert

#8 » 13:11:09, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort det som 63an antagligen menade.
När man klöv björkved så blev urtagen i tryckplattan dock fort fulla med trådar.
Björk med vågiga fibrer (kallas tydligen flammig ved) är en utmaning för oss klyvkonstruktörer/tillverkare.
Om du ska göra en krysskniv så skulle det nog vara bra att luta toppen på den vertikala eggen lite mot tryckplattan och de horisontala knivarna monterade lite bakom den vertikala eggen.
På min är också de horisontala knivarna monterade så att veden möter egg först längst ut.
Vitsen är att hela klyvkraften hamnar på en liten del av eggarna i början på så sätt är det lättare att få en "spricka "

Bild

Gjorde raid bakom uthuset och lyckades få till en bild av min klyv. Plåtsidorna är inte monterade eftersom sista gången jag använde klyven var det för att dra ut spiralsegment till en jordborr.

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

johan.eriksson

#9 » 13:32:40, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har byggt en fin klyv helt klart, men den saknar som många andra traktorklyvar en detalj som jag tänkte bygga dit på min, en liten kran att lyfta upp de tyngre bitarna med. Och eftersom du kör metersved så behöver dom inte vara så grova innan de blir tunga och elaka mot ryggen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

igelkottar

#10 » 13:37:15, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spräcker veden lättare med "slö" yxa än med vass, så jag hade rundat av den lite oxså.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

joachimk (trådstartaren)

#11 » 11:06:50, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingick i planen att klyven skulle målas. 100 kg sand senare och den var klar för målning
Bild

2 komponetsfärg målad och huvuddelen klar. Är ganska säker på att färgen inte håller på alla ställen vid användning, men det får man leva med...
Bild

Tyvärr tog härdaren slut så det blir att vänta med att få smådelarna klara.
Bild

Hur gör folk då de målar dessa smådelar? De vill bara flyga runt med sprutan. Nåt bra trick?

3 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

roland 1970

#12 » 12:03:36, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge, men varför två ben i klyvändan o ett i traktorändan, i mina ögon hade tvärt om varit naturligt, men du har kanske en listig tanke bakom det.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

joachimk (trådstartaren)

#13 » 13:06:50, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog försökt tänka till. Här lite hur jag täkte...

För att få till krysskniv mekanism så blir det lite trångt med ett ben bak. Man blir ju inte heller yngre varje år så på längre sikt så har jag enkelt att fästa en lyft i sidan på klyven å då vill jag att den står stadigt och den billiga 80-tals traktorn man använder idag så skulle det inte bli stabilt då trepunktslyften bara lyfter och inte håller ned något. Så med 2 ben bak fick jag den att stå stadigt. Jag gjorde några experiment med att lägga en vedstubbe bak och kändes inte som ett bra alternativ. Det blev svajigt. Kan ju hända att det inte gjort nån större skillnad men gillar då maskinen står helt stilla. Benen kan justeras längd på, de är i max läge på de bilder jag tagit och när jag använt maskin så är de kortare för att få ner höjden på maskin. Som kanske syns å bilderna så har jag nästan överdrivet stora plattor på benen också. Det för att den skall så stadigt på snö eller mjuk mark.

Efter att ha klyvit 20 kubikmeter ved med maskin har jag inte märkt att benen skulle vara ett problem som är i vägen.

1 person gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

joachimk (trådstartaren)

#14 » 20:59:37, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick vedklyven målad och monterad. Nu är det bara att börja skråma... :razz:

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

toker

#15 » 21:56:00, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte risk att veden reser sig när du klyver eftersom plattan som trycker är så låg så blev det i alla fall på vår haka pilke om man klöv för grov ved. Jag skulle ha satt en förstärkning typ livplåt under infästningen för cylinder fästet det hade jag inte från början när jag byggde klyv men efter provkörning av vresig björk blev det en förstärkning men den klyven hade 135 mm cylinder har jag för mig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se