Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygg rocket mass stove heater.

75 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 22:21:30, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har börjat ett projekt på en rocket mass stove heater, verkningsgraden ligger på runt 80 90 % :) ist för ca 10 som en vanligs spis, henmligheten är att man tvingar gaserna att cirkulera runt en massa som sten/sand och avge sin värmeenergi innan den släpps ut. eftersom all värme stannar kvar i stenen ist för att bara gå upp i luften så går de åt ca 8 9 gånger mindre bränsle. 1-2 några ved kubbar räcker en hel dag :) vid en liten spis. Man tvingar även gaserna gå 360 i fel riktning så att de tvingas bli kvar i pannan och tvingar samtidigt in syre utifrån skorstenen pga vinklingen så de blir en otrolig turbulens. ni kan läsa mer på. https://criticalconcrete.com/diy-wood-stoves/

börjar bygga min i helgen består av en målar hink och ventilationsrör ochkonservburk, cement och sand :)
Min fråga är . hur stor ska avgasröret vara? de kommer cirkulera runt i en spiral i sanden. genom att reglera luft tillförseln så kan man även styra bränslemängden men de får inte va för stor eller för liten pipa då kan de bildas kolmonixid eller för hög bränsleförbrukning.

har inköpt allt material, ska bara hämta lite sand från stranden :) har någon byggt en sån här panna förr. en liten målarburk panna kan tydligen värma ett helt hus. på bara några vedkubbar en hel dag. såhär ska pannan byggas:
Bild

Bild
Senast redigerad av wille_89_ 23:49:30, 22-01-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



johan.eriksson

#2 » 22:27:58, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med ångmaskinen och de andra projekten?
Blir nog att poppa popcorn och sätta sig och vänta på att det ska börja...
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#3 » 22:36:35, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, att en vanlig spis skulle ha runt 10 % verkningsgrad gäller på sin höjd för en öppenspis eller 1800-talsmodeller av järnspisar, innan man kom på såna detaljer som t ex dragreglering och sekundärluft. Sen går det naturligtvis alltid att läsa protokollet från en kontrolleldning som fan läser bibeln, om man så vill...

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#4 » 22:42:06, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en sådan här bör väl fungera... du får väl bygga den (ordentligt) och prova ut.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#5 » 22:48:33, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ångmaskinen ligger på paus :) jag byggde en dålig av briggs stratton men la ner projektet då jag inte hade maskiner och resurser som behövdes :(. men de kommer jag har tänkt bygga en seriös antingen compaund eller bara 2 cylindrig med uniflow teknik.

föra tt kunna nå 25% verkningsgrad siffror. jag vill utnytja hela tryckfallet. de kan jag göra med ca 5% fyllning. därf behöver jag en väldigt STOR cylindervolym för att man i mars fart ska kunna köra med bilen med ca 5-10% fyllning. men jag kan inte hitta någon 2 cylindrig motor alternativt någon jätte stor buss motor och klyva i 2 delar. kan ni tipsa mig hade de vart snällt :)
Nu har jag garage med en kompis han har billyft och massor ,men jag behöver helst en fräs och en liten svarv för att bygga ångmaskinen.
alternativt koppla ihop 2st 1 cylindrig motorer för att kunna få compaund drift. har någon nån ide :) den ska va långslagig minst 1 dm

Är de någon som vet vilken storlek jag ska ha på skorstenen alltså den långa spriral röret gaserna går i och sen lämnar pannan?

alla material är inköpa på bilden ovan :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#6 » 22:52:29, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torr björkved har ca 4 kw / kg ved. (Det borde vara ungefär samma energi per kg oavsett träslag?) Sen är det ju bara a räkna hur mycket ved de går åt... Min Wamsler kökspanna har en verkningsgrad på 70-80% enligt tillverkaren, en del nya uppger 85%. Wille_89_: Du har en ganska hög ribba redan från början... Ang skorstensröret så blir du nog tvungen att prova ut det själv.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 22:55:22, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

då kör jag mitt 3cm breda rör då, bränslemängd ca 1 kubbe per dag:) med rödglödgad panna
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#8 » 22:59:39, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh, det där kan du väl inte veta innan du byggt spisen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tortap

#9 » 23:07:02, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 cm skorsten? Alltså. Jaa. Har du sett en bastuugn? Ungefär så skulle jag tänka mig dimensionerna. 3 tum kanske, eller 6. Nyckelordet i det här konceptet är mass. En rocket stove som värmer en thermal mass. Det är ett 200 liters fat där "efterbrännkammaren" är, den isolerade delen. Tanken är att det ska brinna väldigt varm/effektivt där och du ska värma upp massan efter det långa röret innan skorsten. Så det är inte någon jätteliten kamin det där.

Här är en som värmer huset med en. Ingen liten konstruktion.

tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#10 » 23:21:01, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kring 85 % verkningsgrad hade man i industriella ångpannor på 1910-talet. T ex den äldsta pannuppsättningen i Vattenfalls ångkraftverk i Västerås.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 23:34:10, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

de jag vet är att man ska strypa luften ganska mycket för de ska brinna så länge som möjligt med mest möjliga värme pertidsenhet. efters stenen ska suga upp all värme. får börja med 3 cm slingan då runt i sanden eller=? eller kanske ett 40mm avgasrör är bättre i en slinga, så mycke de får plats med. så att så mycke värme som möjligt kan avges till cementen, innan röken tillslut lämnar "skorstenen" med skorsten menade jag hela avgasröret ändå från brännkammaren, kanskse ska kalla de för efterbrännkammare ist :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 23:41:28, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte finnas ett sekundärluftintag efter bränslemagasinet för att få fullständig förbränning?
Den första delen (längst till vänster på den amerikanska ritningen) kommer ju att fungera som ett halvdant gengasaggregat med horisontell förbränning, eller om man så vill som en förugn till gammal vedpanna. Om man stryper förbränningsluften till den så pass att luftöverskottet inte blir för stort, så kommer en stor del av rökgaserna att bestå av oförbrända kolväten (tjära), halvförbrända saker (koloxid mm), som man aldrig kan ta vara på energivärdet i om man inte släpper in sekundärluft lite senare i processen så att även de kan brinna upp.

Ett tips är att inte bara titta på youtubeklipp, utan läs också igenom några gamla svårgenomträngliga läroböcker i energiteknik, termodynamik mm innan du börjar bygga.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#13 » 23:52:22, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ni tipsa något pdf dokument jag kan ladda ner. vart ska jag installera secundär luft intaget då? och hur stort ska de vara? ska de sitta innan avgasröret börjar?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 00:01:49, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans i den horisontella kanalen till vänster om trumman. Lämpligen sätter man ett spjäll i det så man kan reglera det för bästa resultat. Det kan också vara lämpligt att förvärma sekundärluften.

Räkna inte med att kaminen blir långlivad om du bygger av ventilationsrördelar av galvad tunnplåt, de kommer att rosta eller bränna igenom ganska snart. Det kan ju duga som billigt material för att göra en prototyp för att testa, men om du ska göra något som håller för flera vintrars eldning så är det nog lämpligt att välja tjockare gods eller bättre material - t ex Cor-Ten eller någon annan eldhärdig stålplåt.

Snåla inte på mätmöjligheter - det kan vara bra att ha uttag för att koppla in en avgasanalysator och/eller vakuummätare på flera ställen, termoelement insatta lite här och var osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 00:09:12, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

till vänster om trumman, du menar den uppordenvända konservburken? här på bilden med pilen? hur stor ska secundärröret vara ? :) circa så jag har liten hum. sen kan ja justera med nån ventil men ändå, 12mm? luft galvade rören är mer för prototyp för att testa sen bygger jag en mer seriös :)
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se