Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygg rocket mass stove heater.

75 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

torbjorn_forsman

#16 » 00:14:43, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, i den horisontella kanalen mellan gasgeneratorn och trumman (oljefatet). Ungefär vid "I" i "Insulation", där flamman på bilden går över från gul till orange.

Jämför med hur sekundärluftöppningarna ser ut t ex i kronans tältkamin m/63 eller en vedspis av 1940-50-talsmodell (t ex Husqvarna 3027).
m/63 har faktiskt egentligen en hel del likheter med det här byggprojektet, även om den totalt saknar energilagringsmöjlighet och är helt och hållet byggd av rostfri tunnplåt för att vara fältmässig och lätt flyttbar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Trondos

#17 » 00:33:29, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovnen fungerer sikkert greit den, og det er jo et kul prosjekt å bygge noe sånt. Men jeg er litt skeptisk til disse virkningsgradene dine. 10% stemmer nok i en åpen peis, men de fleste vedovner har bedre virkningsgrad enn det.
Jeg byttet ut den gamle Jøtulen i stuen vår med en dansk ovn som heter Asgård 9. Den har virkningsgrad på 82%, dersom man liter på produsenten. Det er nok under ideelle forhold, men likevel, vi bruker under halvparten så mye ved som vi brukte tidligere. Jeg har skog selv, og har fortsatt med å sage ved i samme tempo som tidligere år.....nå har jeg vedstabler overalt. :klia: :mrgreen:

Ideen med å ha lange kanaler for røyken er god, tenk kakelovn. I moderne ovner er dette løst ved at røyken har en kronglete vei rundt om i ovnen før den kommer til røykrøret. I denne artikkelen er det et par videoer med simulering av røyk og luftveiene i en Jøtul 163.
https://www.tu.no/artikler/hvor-effekti ... ing/414718

Vil man ha mer varme ut av ovnen kan man kjøpe et langt røykrør som går et stykke opp fra ovnen før den går inn i pipa. Da kan man få røyktemperaturen ned til under 200 grader, røyken bør ikke være for kald heller dersom man har pipe av tegel, for da kan røyken kondensere i pipa.

Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 20:48:16, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok :) Idag var jag och hämtade material på skroten, en kompressor behållare. som jag tänkte använda som hatt över röret. "dome" och ett avgasrör på 40x40 :9 som jag ska lägga som en slinga utanför domen :) runt om i sanden. ksa bli intressant imon när jag börjar bygga. efter eldröret gått ut från spisen så kan man sätta på en luftkonditionerings rör som går i en sling runt i husvagnen så blir de skitvarmt :) och när man lagt sig och vaknar så är de fortf cementen/sanden varm. gäller att allt är tätt såklart. har lösningar på de. rökröret leder jag upp i ventilationen vid spisen :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#19 » 20:58:04, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant projekt.

Vad ska du värma upp för någonting? Husvagn? Förstår inte riktigt.

Detta växthus får under projektets gång en liknande värmekälla (fast inte i första delen. Vill du se bättre får du bläddra fram själv;) )
https://youtu.be/9rn6YtCC670
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#20 » 21:33:21, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt, kör på :-)

Men ska du ha den för o värma nåt hus, så köp en beg/ny underförbränningsvedpanna direkt istället, så slipper du frysa. En billig sån har ca 80% verkansgrad och en dyr nästan 95%
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#21 » 21:44:56, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på videon som tortap länka till på youtube.

Idiotkonstruktion! Den tar ju tilluften från rummet!

Den ska man ju ta ifrån torpargrunden, dels ger det bra ventilation samt så sugs det ju inte in kyla från dörr och fönsterspringor.

Skulle ja bo off-grid skulle jag iaf ha vedpanna och vattenradiatorer. Cirkulationspump kan man ju driva med solceller och batterier. I värsta fall får man väl fixa en hamster med löphjul där axeln driver cirkpumpen.

Sen var det ju sjukt litet vedmagasin; dom fick ju fylla 4 ggr per dygn. Jag eldar en gång om dan eller varannan beroende på hur kallt det är.

Sen jämförde dom med nån annan spis som jag inte fatta vad det var.

Hur laga dom mat på den där? En svensk köksspis har man ju både plattor och ugn i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 00:01:27, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte på en sec att vanliga dåliga moderna vedpannor skulle ha 90 % samma som en mass stove, de har ingen mass heater massa överhuvutaget, värmen går ut explosivt och försvinner lika fort, en vanlig spis med röret rakt upp genom taket släpper ut minst 80%vad jag läst i luften och man får elda hela tiden, tror även att en massstove heater är långt mer effektiv iaf avger värme längre tid än era moderna pannor även om de kanske har 60 70% verkningsgrad så är de ju bara för stunden inte utan en längre tid, värmen kan inte koserveras alls utan strålar bara ut direkt så man måste mata ved ofta. vad jag läste så räckte de med 2 vedkubbar under en hel dags uppvärmning :) tror inte någon vedpanna kommer i närheten av den effektiviteten och pannan höll sig varm i 10 timmar efter sista vedkubben brunnit upp. en vanlig panna blir kall på bara nån timme.

jag ska börja bygga imorgon, hade tänkt prova om man kunde ha den i husvagnen för både min gas panna och elpatron är trasig :(, ska köpa ny gas panna när jag får råd, 2000kr de är en
primus 2470.

Ingen annan panna avger värme i flera dagar som en mass stove heater, en vanlig panna som går övernatten blir kall direkt när veden är slut efter nån timme och så får man vakna upp till ett iskallt hus. masss stove brinner i flera dagar utan ved beroende på hur stor den är.

denna pannan är varm 2 dagar efter veden brunnit upp :cool: :cool:
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#23 » 00:21:28, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag bara vad flera andra sagt.

En öppenspis kan i BÄSTA fall ligga på typ 20 procent verkningsgrad. Och i värsta fall även ha en negativ verkningsgrad där den faktiskt drar ut mer varm luft ån den tillför värme.

Men en modern vanlig kamin för villabruk som står i många vardagsrum ligger iaf på 70 procent i verkningsgrad och ibland kanske även drygt 80 procent. Så dina 10 procent är helt enkelt fel.

Även en gammal omodern plåtkamin ligger nog på över 50 procent. Och ibland mkt mer än så.

En vedpanna har som manglo skriver om är ingen dålig panna, det är dom mest moderna som finns på marknaden och når riktigt bra verkningsgrad. Och visst har dom en massa som blir uppvärmd, ofta flera tusen liter vatten som sedan avger värmen under längre tid än nästan allt annat. Vatten är en bra värmebärare. Han eldat ju som han säger en gång varje dsg eller varannan dag. Där pratar vi värmelagring.

Sedan måste du räkna på vilket enerigbehov du har i husvagnen. Det är vad som avgör hur.många kg ved som måste eldas, inte vilken sorts spis du eldar i. Iaf inte så länge din kamin inte ger så mkt effekt att du måste öppna fönstret och vädra bort värmen.
Att elda " max 1 vedbit om dagen" skulle vid 100 procent verkningsgrad ge dig va 8 eller drygt 8 kw per dag om vedträet väger knappa 2 kg.

Frågan är hur varmt du skulle få i din husvagn om du körde låt säga ett litet element på 1 kw i din husvagn i ca 8 timmar per dygn?
Skulle det kunna räcka? Tror du behöver mer energi än så om du inte satsar.på att bara hålla frostfritt.. Men hur mkt en husvagn drar lär väl gå att googla fram ganska lätt om man vill
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magloman

#24 » 00:26:40, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viss mängd bränsle innehåller en viss mängd energi.

När man pratar om verkningsgrad så är det hur stor del av den energin som omvandlas till det man vill.

I det här fallet vill vi ha värme, vilket oxå är det enklaste att få fram.

Så om du har 80-90% i verkans grad på en normal vedpanna eller 50% på en dålig, innebär det att du behöver elda dubbelt så mycket i den dåliga för att få samma värme. Detta grovt räknat.

Man kan alltså inte få mer energi än vad bränslet innehåller. Lyckas du med det så kan du även göra en evighetsmaskin.

Men för att bygga en vedpanna med över 80% verkansgrad så krävs det en del teori och en del praktik. Sen om det ska hålla några år då blir det ännu besvärligare.

Sen kan man lagra värmen i vatten eller i fast massa som sten eller murbruk så det avger värme under längre tid. Här är vatten överlägset då man enkelt kan transportera det dit man vill ha värme.

Men kul projekt :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#25 » 00:29:31, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en snabb googleing och dom som vintercampar verkar ligga på allt från 40 till 80 kw på vintern beroende på hur kallt det är ute. Ca 20 grader inne då.

Det ger att din enda vedklabbe omöjligt inte ens med 100 procent verkningsgrad kan leverera mer än i absolut bästa fall 10 procent av ditt energibehov..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

63an

#26 » 00:32:31, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kör ju med EBK då blir de varmt.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wille_89_ (trådstartaren)

#27 » 01:19:22, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror vi blandar ihop äpplen och päron, jag syftade aldrig på en modern acumulator panna med vatten, klart de är minst lika effektivt som en mass stove heater på 90% verkningsgrad :smile:
Jag syftade bara på en vanlig gammal öppen spis med rök röret rakt upp i taket. vilket man till 90% utnyttjar i en mass stove heater där den enda biprodukten är ånga och koldioxid :)
förvisso tror jag inte ens moderna pannor kommer i närheten av ånga som enda avgaserna, efters förbränningen är så extremt effektiv, en mass stove heater bli över 700 grader varm.

2kw räcker iaf i min husvagn på kupefläkt, kör jag 1 kw läget lyckas jag precis 20 grader så allt räcker det med 1 kw :) och då var de 5 minus ute . ett hus kör väl på 1 kw/h patron såvitt jag växt upp med iaf.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

perraiskogen

#28 » 06:41:24, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du läst på och tittat hur en modern underförbränningspanna fungerar? Eftersom du skriver att din mysko panna har såå mycket bättre förbränning.

Gå in och läs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vedpanna

Där står det bland annat:
Rökgaserna leds sedan in i en förbränningskammare. Där tillförs mer syre och rökgaserna förbränns vid 1000-1100 grader C tills nästan bara koldioxid och vatten återstår.

Att sen som du menar kunna elda bara en till två vebitar per dag som ska brinna länge, motsäger sig själv om du samtidigt ska ha en fullgod förbränning.
En fullgod förbränning kräver rätt mängd syre och värme, att låta en vebit ligga och "brinna" i någon timme ger ingen god förbränning.

Att sen ett hus skulle klara sig på 1 Kw/h under vintern finns ingen sanning i. Kanske ett passivhus, men absolut inte ett vanligt hus.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

bonnen513

#29 » 06:59:41, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt igång o bygg nu Wille.
Tänk på att om du har för långt o klent rökrör som går runt i husvagnen så blir det svårt med draget.
Sekundärluft är viktigt och gör som Torbjörn skriver.

Var medveten om riskerna för CO förgiftning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#30 » 07:26:40, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille: här finns ett stort problem, jag tror aldrig du riktigt förstått det här med verkningsgrad, energi, vridmoment mm. sådant där som styrs av naturlagarna, man kan inte göra genvägar där. Men eftersom inget av dina tilltänkta alster (vad jag tror) har kommit så långt att dom funkat så har du inte heller fått den här aha-upplevelsen att tusan är det så här det blir nu... En av naturlagarna är att det tar längre tid att värma upp en tung spis än en lätt dito samtidigt som den tunga är varmare längre efteråt än den lättare dito. Sen energibehov finns något som heter, dvs hur mycket energi tex. din husvagn behöver per timme, per dygn (per tidsenhet) för att hålla dräglig temperatur inomhus. Kommer du ihåg ett av dina första värmealster, en H4 lampa i ett rör ihop med en datafläkt, det blev ju "skitvarmt" det skulle räcka till hela husvagnen... Som synd var tror jag aldrig det blev testat? Nu har du kommit så långt att du faktiskt har energimässigt hittat en utväg som skulle kunna tillgodose din husvagns värmebehov: en eldspis av något slag. Så, försök att få till den och se vad de blir i värme, vedåtgång, avgaser mm. Detta är skrivet i välmening, jag hoppas verkligen du når fram denna gång så du får dom här aha-upplevelserna som faktiskt behövs...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se