Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygg rocket mass stove heater.

75 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

jonnordvall

#31 » 08:45:00, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vet du ju att ditt energibehov vid fem grader minus är 24 kWh. Dvs ca 6 kg ved om du har 100 procent verkningsgrad. Vilket Man inte har. Men MINST 6 kg ved per dygn. Vid den temperaturen iaf.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



wille_89_ (trådstartaren)

#32 » 15:41:52, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Då vet du ju att ditt energibehov vid fem grader minus är 24 kWh. Dvs ca 6 kg ved om du har 100 procent verkningsgrad. Vilket Man inte har. Men MINST 6 kg ved per dygn. Vid den temperaturen iaf.

oj de va amycke ved. aja vi får se när pannan är klar. ska till garaget idag :) tänkte lägga cement runt t röret som sticker upp innan domen. deär välenbraide omden nu skulleoxideramed åren av värmen?= sen kör jag en kapad luftkompressor tank över som dome

Janson1 skrev:Wille: här finns ett stort problem, jag tror aldrig du riktigt förstått det här med verkningsgrad, energi, vridmoment mm. sådant där som styrs av naturlagarna, man kan inte göra genvägar där. Men eftersom inget av dina tilltänkta alster (vad jag tror) har kommit så långt att dom funkat så har du inte heller fått den här aha-upplevelsen att tusan är det så här det blir nu... En av naturlagarna är att det tar längre tid att värma upp en tung spis än en lätt dito samtidigt som den tunga är varmare längre efteråt än den lättare dito. Sen energibehov finns något som heter, dvs hur mycket energi tex. din husvagn behöver per timme, per dygn (per tidsenhet) för att hålla dräglig temperatur inomhus. Kommer du ihåg ett av dina första värmealster, en H4 lampa i ett rör ihop med en datafläkt, det blev ju "skitvarmt" det skulle räcka till hela husvagnen... Som synd var tror jag aldrig det blev testat? Nu har du kommit så långt att du faktiskt har energimässigt hittat en utväg som skulle kunna tillgodose din husvagns värmebehov: en eldspis av något slag. Så, försök att få till den och se vad de blir i värme, vedåtgång, avgaser mm. Detta är skrivet i välmening, jag hoppas verkligen du når fram denna gång så du får dom här aha-upplevelserna som faktiskt behövs...


men jag är påläst på ångmaskiner och energi lagar osånt och vridmoment förstår jag helt med, men visst jag har säkert mycket att lära.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#33 » 15:53:24, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Sätt igång o bygg nu Wille.
Tänk på att om du har för långt o klent rökrör som går runt i husvagnen så blir det svårt med draget.
Sekundärluft är viktigt och gör som Torbjörn skriver.

Var medveten om riskerna för CO förgiftning.


Ja jag sätter en secundärluft där i mitten av t töret där torbjörn skrev då har jag ett primär intag där veden sälngs ner , ett secundär intag och själva skorstenen :)
läste artikeln om vedpannan intressant.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

perraiskogen

#34 » 16:09:46, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

en har du även detta med konvektionsyta i rören. Den ytan som kan överföra värmen från rökgaserna till själva "kaminen".
Har du ett smalt rör, får du dels höga rökgashastigheter och liten värmeupptagande yta.
Har du ett rör som är inv-dia på 3cm så har du en yta på nästan 94 cm2 per meter rör och en rökarea på ca 7cm2.
Ökar du till ett rör med inv-dia 6 cm blir följande. nästan 188 cm2 per meter rör rökarea på ca 28cm2.
Ökar du till ett rör med inv-dia 10cm blir följande. nästan 314cm2 per meter rör rökarea på ca 78cm2.

Detta är bara ett par räkne exempel på hur stor skillnad det blir med olika diametrar på rör.
Ju långsammare du kan få rökgaserna gå och ju större yta dom har att avge värme på destå er effektivare blir den.
Är därför man sätter in turbulatorer i rökgångarna på pannorna om man får för höga rökgastemperaturer, så man på det viset bromsar ner hastigheten så rökgaserna hinner avge mer värme.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

TE-RIK

#35 » 17:00:35, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

en liten fråga bara: hur stor blir den värmelagrande massan runt rökgångarna? hur lång "rökkanal" totalt? vad blir vikten? det är väl massan som jag förstått som är den stora faktorn. tex. värma upp en kubik "massa" eller 5 kubik "massa" och dess olika värmehållningstid.....
TE-RIK
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:45, 15-02-2011
Ort: södermanland,mälardalen
Maskintyp: Ej angivet

63an

#36 » 21:25:56, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja livet består av fantastiska objekt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wille_89_ (trådstartaren)

#37 » 04:02:15, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet men ajg vill ju inte att rökröret ska va för brett så avgaserna bara åker rakt ut direkt utan att göra någon nytta? :)
får faktiskt ens knappt plats med 40mm fyrkants rör nu som rök rör som går i en spiral runt domen. nu är de bara rökröret kvar som ska svetsas :) sen ska de hällas sant i till toppen av kanten på målar hinken efters att rökröret ska ligga löst i sanden så service underlättare. sen ska domen isoleras med, antingen med cement eller glasfiber och en liten platta längst upp så man kan koka mat :) :cool: :grin: '

rökröret ska gå som en spiral runt i sanden kopplat längst ner på domen oc hse nmynna ur målar hinken och 90 grader ner mot marken för att sen igen vända uppot :) så rökgasenra tvings bli kvar och kan avger mycket värme, funderar på att dra rökröret sen runt hinken utanför med :) och mura över hela röret för att ytterligare massa ska kunna fånga upp värmen


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#38 » 05:52:04, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju bra ut.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

igelkottar

#39 » 13:07:12, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis i efterskott Bonnen :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

doc2

#40 » 15:16:26, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om du byggde rätt, lite svårt att avgöra från bilderna.

Vet inte om det finns en vedertaget exakt definition på ”rocket stove”
För mig är grundelementen det vertikala bränslemagasinet, lufttillförsel från underkanten av bränslemagsinet, brännkammare/skorsten på motsatta sidan luftintaget sedan en skarp böj, oftast uppåt för att skapa riklig turbulens.
För mig är hela detta ”grunden”
Därefter finns det åtgärder för att ytterligare förbättra prestandan. Till detta tillhör att brännkammare och röret efter böjen isoleras för att förbränning ska kunna ske på hög temperatur under lång tid.
Förbränningsprocessen slutförs efter böjen. I sin enklaste variant nyttjar man sedan de heta avgaser genom att sätta en gryta över.
Min badtunna har en liknande konstruktion. Förbluffande nog en väldigt rent förbränning nästan genom hela förbränningsprocessen. Efter uppstart närmast helt osynlig rök från skorstenen.
Ytterligare anmärkningsvärt att förbränningen blir så rent även om hela kaminen gjort an aluminium är ju nedsänkt i vatten och väggarna rejält kylda.

”Massungnen” är det som konstruktiv följer för mig efter brännaren som beskrivits ovan. De heta gaserna tvingas neråt igen i en stor trumma, oftast oljefat i de stora konstruktioner man har sett på tuben. (Uppkapat kompressor hos TS) Ovansidan tjänar då som stekhäll. Avgaserna ska på vägen ner kylas så att detta bidrar till draget. Vet inte om detta kan fungera i verkligheten. De delvis kylda avgaser lämnar sedan den stora trumman i nederkant och kan därefter ledas genom ett långt rör genom en massa som kan tar upp restvärmen.

På TS bilder ser det inte ut som avgaserna tvingas upp i röret i mitten av den stora trumman för att sedan ledas vidare från nederkant. Kanske bara sett fel.

@Torbjorn. Jag tror inte att man kan riktig prata om sekundärluft hos dessa kaminer. Sekundärluft är ju ett begrepp för att beskriva förbränning vid klassiska eldstäder. Kan skriver mer vid annat tillfälle. Blev ett långt inlägg redan
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#41 » 15:53:23, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om badtunnekaminer så finns det väl ofta någon form av inmurning (eldfast tegel eller liknande) i dem?
Sent i höstas gjorde jag ett försök att mäta rökgastemperatur på en sådan, fick inga särskilt pålitliga mätvärden med IR-termometer mot blankt rostfritt rökrör, men jag tro mig kunna säga säkert att rökgastempen var minst 550 °C.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#42 » 16:59:59, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På tal om badtunnekaminer så finns det väl ofta någon form av inmurning (eldfast tegel eller liknande) i dem?
Sent i höstas gjorde jag ett försök att mäta rökgastemperatur på en sådan, fick inga särskilt pålitliga mätvärden med IR-termometer mot blankt rostfritt rökrör, men jag tro mig kunna säga säkert att rökgastempen var minst 550 °C.


Inte i dem jag sett. I farsans tunna är det bara en låda med lucka på ovansidan i ena änden och rökrör i andra, med några konvektionstuber emellan. Eldar man hårt i den ser man rökgastempen i pipans mynning från altanen så där är förbränningen också ganska rökfri :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

doc2

#43 » 19:21:00, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget tegel i min badtunnekamin heller. Blank aluminium och dessutom vattenfyllda konvektionsrör rakt igenom elden. Hela brännkammaren är under vattenlinjen.
Ska prova att mäta rökgastemperaturen imorgon när de ska badas :-)
Reglering av förbränning sker genom att locket förskjuts. Elder man hård börjar vattnet koka strax vid vattenlinjen i skorstensdelen. Vilket ger en hint om temperaturen.

Min theori bakom varför det brinner så pass rent är att det blir en slags egenreglering mellan ”primärluft” och ”sekundärluft” i eldzonen. Eftersom luften släpps in underifrån/från sidan så stiger en del uppåt och blir primärluft och gör det som primärluft gör, nämligen tända på och förgasa veden. Eftersom det inte kan bli hur mycket som helst som stiger upp blir det en självbegränsning i detta. Resten av luften passerar under, blir upphettad av och ger syre till glödbädden samt beblandar sig med de nedstigande vedgaser. Därefter sker slutförbränning inte helt olikt en underförbränningspanna.
(Därav min invändning mot klassiskt ”sekundärluft” det går inte riktig att skilja åt i den typ av kamin)
Ner man tittar i vedmagasinet ser man att vedklabbarna brinner endast i den nedre delen. Man kan öka effekten till en viss gräns genom att öppna lite över vedmagasinet och därmed släppa till lite extra ”ren primärluft”

Enda gången det blir problem om man försöker elda med övertorr byggvirke. Då kan det ryka som en Ånglok.
Senast redigerad av doc2 20:54:36, 01-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Janson1

#44 » 20:14:45, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar också... Som det ser ut på bilderna så är det ett nerljutet T-rör där rördelen uppåt har fått en mössa, men jag ser inget utlopp i cementen och det verkar som hetgaserna går rakt igenom istället för att gå upp och vända och sen ut via hål i betongen som inte finns och sen ut via skorstenen som ligger i botten? Samtidigt så bör det väl finnas en stopp-plåt i röret som tvingar gaserna uppåt och sen neråt igen via dom icke existerande hålen i cementen/utloppsdelen på T-röret? Förståeligt? vete tusan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

David, Luleå

#45 » 20:36:28, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ät ju uppkapat hål längst nere i ”tunnan” där ska ju röken ut enl TS beskrivning i rökröret som ska gå nåt varv runt det hela i hinken som sen fylls med sand.

Ska bli kul att se fortsättningen. :thumme:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se