Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygg rocket mass stove heater.

75 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#46 » 22:54:54, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Det ät ju uppkapat hål längst nere i ”tunnan” där ska ju röken ut enl TS beskrivning i rökröret som ska gå nåt varv runt det hela i hinken som sen fylls med sand.

Ska bli kul att se fortsättningen. :thumme:

exakt ni missuppfattat :9 precis som david säger. den vänder i mössan går ner oc hsen ut från sidan ut i rökröret som går runt i ring runt sanden föra tt sen gå genom målar hinken vända 90 grader ner mot marken och sen i ett långt rök rör som leder ut genom fönstret eller nåt sånt :) eller skorstenen i husvagnen. ska bli kul och se hur bra deblir .pannan väger knappot 10-15 kg. Jag har svetsat färdigt halva rökröret runt mössan nu. kommer bilder imon :) ett till t rör ska monteras på orginal t rör som sticker ut från hinken så man kan stoppa ner vedkubbar i den och elda vertikalt :) plus ett primär luft intag där vid veden.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#47 » 23:13:56, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men spiroröret under hatten, den del som går uppåt, den är oisolerad? Det är en rätt viktig del av konceptet annars. Det är där inne gaserna ska vara som varmast. Inte stråla ut i hatten.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#48 » 00:28:43, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du att 15 kg massa räcker för en mass heater?

Jag har mera sten i bastuaggregatet och den är väl inget under av värmare efter brasan slocknat. Klart nån timme. Men inte för en natts värme. Och bastun är ju ändå bara 6m2. Om man jämför med en husvagn.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#49 » 00:33:11, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom lämnar jag den med vattenvärmaren full med kokhett vatten. Det är ju också värmd massa som håller värme.

Fast sommartid kanske det räcker för en något varmare innemiljö till dagen efter.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#50 » 09:06:11, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte bara den värmelagrande massan som spelar roll, utan också vad det är för material och vad det har för värmekapacitivitet (tabeller finns i vilken gammal skolformelsamling som helst). Vatten är överlägset de flesta fasta material, även om det är svårt att behålla det på plats över 100 °C.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2

#51 » 12:24:44, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190202/e3582158f276e268b91d22a2f172832a.jpg


Där var den! Hade jag misstat. Ok!

Då förstår jag att spiro röret ska pluggas på den till vedmagasinet motsatta sidan (?) men vad är funktionen? Sotning?

Håller med om att brännarröret borde isoleras för bästa förbränning. Jag tror att diametern för brännarröret ska motsvara rökröret. Man skulle kunna sätta ett mindre rör inne i spiroröret och fylla mellanrummet med vermiculite.
Bygg på!
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

wille_89_ (trådstartaren)

#52 » 02:17:51, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Ikväll har jag svetsat färdigt rökröret nu ska bara 90 graders böjen svetsas som går ner mot golvet :) sen på med t rör på röret på pannan. som vedstockar vertikalt ska läggas i när de ska brinna och sen ett primärluft intag där under veden. imorgon hämta sand från stranden och fylla upp.
doc2 skrev:Bild
Originalets URL: hjpg

Där var den! Hade jag misstat. Ok!
Då förstår jag att spiro röret ska pluggas på den till vedmagasinet motsatta sidan (?) men vad är funktionen? Sotning?, ena sidan ska pluggas andra sidan ska monteras ett t rör horisontalt precis som på ritningen längst upp :) sp veden kan fyllas i vertikalt med ett lock på,.

Håller med om att brännarröret borde isoleras för bästa förbränning. Jag tror att diametern för brännarröret ska motsvara rökröret. Man skulle kunna sätta ett mindre rör inne i spiroröret och fylla mellanrummet med vermiculite.
Bygg på!
brännarrlret menar du ventilations röret innanför hatten eller hatten? ja jag tänkte isolera hatten med nån cement :) sån eld cement.
torbjorn_forsman skrev:Det är ju inte bara den värmelagrande massan som spelar roll, utan också vad det är för material och vad det har för värmekapacitivitet (tabeller finns i vilken gammal skolformelsamling som helst). Vatten är överlägset de flesta fasta material, även om det är svårt att behålla det på plats över 100 °C.

Jag har tänkte dra in kopparrör i brännarröret innan för hatten och böja till en spriral, vattnet kommer själv cirkulera då kallt vatten dras till varmt. så man skulle kunna snurra ett kopparröre till ett element :) och ha ex i husvagnen.
David, Luleå skrev:Dessutom lämnar jag den med vattenvärmaren full med kokhett vatten. Det är ju också värmd massa som håller värme.

Fast sommartid kanske det räcker för en något varmare innemiljö till dagen efter.

vilken vattenvärmare vad menar du :) nåt du byggt?
David, Luleå skrev:Tror du att 15 kg massa räcker för en mass heater?

Jag har mera sten i bastuaggregatet och den är väl inget under av värmare efter brasan slocknat. Klart nån timme. Men inte för en natts värme. Och bastun är ju ändå bara 6m2. Om man jämför med en husvagn.

jo jag vet de är ju en mini heater vi får se hur långt värmen räcker, funderrar på att lägga en ring runt hela pann behållaren med 1 dm tjock cement runt för ytterligare massa.
tortap skrev:Men spiroröret under hatten, den del som går uppåt, den är oisolerad? Det är en rätt viktig del av konceptet annars. Det är där inne gaserna ska vara som varmast. Inte stråla ut i hatten.

Hatten brukar man ju säga skajust stråla ut värmen för snabb värme men jag tänker isolera den med cement. eller glasfiber, hur ska jag isolera spiro öret då? cement runt?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#53 » 04:06:59, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser bra ut wille
ös på :thummar:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

David, Luleå

#54 » 14:02:59, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
David, Luleå skrev:Dessutom lämnar jag den med vattenvärmaren full med kokhett vatten. Det är ju också värmd massa som håller värme.

Fast sommartid kanske det räcker för en något varmare innemiljö till dagen efter.

vilken vattenvärmare vad menar du :) nåt du byggt?

Inget hemmabyggt. standard Harvia vattenvärmare på rökröret. inget under av effektivitet, men vattnet blir varmt medan man bastar och sen kan man tvätta sig :)

Inte min men en bild från webben
Bild

wille_89_ skrev:
tortap skrev:Men spiroröret under hatten, den del som går uppåt, den är oisolerad? Det är en rätt viktig del av konceptet annars. Det är där inne gaserna ska vara som varmast. Inte stråla ut i hatten.

Hatten brukar man ju säga skajust stråla ut värmen för snabb värme men jag tänker isolera den med cement. eller glasfiber, hur ska jag isolera spiro öret då? cement runt?


Tror att isoleringsdiskussionen rör "brännkammaren. Det är ju en viktig del att röret där rökgaserna förbränns efter eldstaden är isolerat för att uppnå så hög temperatur att det blir en fullständig förbränning. Sedan när gaserna kommer upp i hatten ska de börja avge värmen till massan.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#55 » 03:20:34, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

de ska isoleras på nåt sätt :) antingen cement eller glasfiber
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#56 » 03:21:47, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tänkte lägga små koppar slingor rör i sanden med :) och koppla till ett vattenelement borde inte vattnet själv cirkulera då , då kallt vatten stiger till varmare. =?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#57 » 09:21:38, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:jag tänkte lägga små koppar slingor rör i sanden med :) och koppla till ett vattenelement borde inte vattnet själv cirkulera då , då kallt vatten stiger till varmare. =?


Riktigt så enkelt är det inte. Vattnet utvidgas ju när det blir varmt, så densiteten sjunker och det varma vattnet blir lättare än kallt vatten.
Jämför med hur värmesystemet är uppbyggt i ett enkelt vattenburet värmesystem med självcirkulation, typ tvåvåningshus med kökspanna bredvid vedspisen och ett par element på övervåningen. Genomgående är att alla element sitter ovanför pannans högsta punkt. Grovt rör rakt upp från övre uttaget på pannan, några meter upp grenar det ut sig till övre anslutningen på respektive värmeelement. Nedre anslutningen på elementen går till fallrör, som grenas ihop och ansluts till ett uttag nertill på pannan.
Du kan också ta en titt på hur kylsystemet är uppbyggt på någon gammal bil som saknar vattenpump och har självcirkulation mellan motor och kylare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

TE-RIK

#58 » 11:14:26, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag fattat rätt när det gäller dessa typer av spisar, är energiförbrukningen fördelad på antal dygn spisens magasin strålar den lagrade värmen. dom spisar jag sett förmodar jag väger flera ton eller ialla fall många hundra kilo. effekten bygger som jag fattar det på antal kg bränsle fördelat på antal dygn spisen avger värme, man behöver oftast inte elda varje dag. ofta är de byggda/isolerade med sand lera men som någon skrev här vatten skulle vara en bra värmelagringsmassa, vilken trög massa som helst bara den är stor som jag uppfattar det.

1 person gillar det här inlägget.
TE-RIK
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:45, 15-02-2011
Ort: södermanland,mälardalen
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#59 » 12:31:35, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror man måste se på helheten och vad man ska ha det till. Klart att det är en effektiv vedbrännare. Men om man ska använda en mass heater så är det just massan som ska värmas som sen kan stråla ut värmen i rummet under en längre period än bara brasan brinner. Har man inte den massan att värma så kommer ju värmen att gå ut i rummet direkt med full effekt. och ju mindre massa desto fortare går all värme ut i rummet.
Om man då dessutom lägger in kylslingor i den massan så går ju värmen ännu fortare ut i rummet. Det kan vara bra. men man börjar lämna "mass heatern" och göra bara en heater. Vilket säkert täcker många behov.

Om rummet/vagnen strålar ut 400 watt värme som den kallnar med måste man ju tillföra 400w värme för att hålla temperaturen. Eldar du upp 4kw ved (ca ett kilo) vill man ju att de 4 kw ska stråla ut i säg 10 timmar för att täcka behovet. Men då måste ju massan i värmaren anpassas efter det så att den värms upp med all energi och sedan kallnar på lagom lång tid. Skickar man ut värmen i vatten som fördelar den i rummet så ska ju ändå värmemagasinet/ massan behålla värmen så länge som man vill ha mellan eldningarna. Annars blir rummet först jättevarmt för att sen bli för kallt. och det är väl det som man vill undivka med själva massheatern.
(detta utan andra värmeförluster i systemet typ varm rök i skorstenen)


Jag tror helt enkelt att du har en lite för liten skala på allt för att systemet ska fungera som en mass heater. Och i en husvagn vill man ju dessutom ha en lätt värmekälla. Men det ska bli kul att höra hur det går när det blir klar. Det kanske räcker jättebra för ditt behov. Jag har svårt att bara bedöma hur lagrings och strålningskapaciteten för din massa är.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#60 » 18:06:21, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Jag tror man måste se på helheten och vad man ska ha det till. Klart att det är en effektiv vedbrännare. Men om man ska använda en mass heater så är det just massan som ska värmas som sen kan stråla ut värmen i rummet under en längre period än bara brasan brinner. Har man inte den massan att värma så kommer ju värmen att gå ut i rummet direkt med full effekt. och ju mindre massa desto fortare går all värme ut i rummet.
Om man då dessutom lägger in kylslingor i den massan så går ju värmen ännu fortare ut i rummet. Det kan vara bra. men man börjar lämna "mass heatern" och göra bara en heater. Vilket säkert täcker många behov.

Om rummet/vagnen strålar ut 400 watt värme som den kallnar med måste man ju tillföra 400w värme för att hålla temperaturen. Eldar du upp 4kw ved (ca ett kilo) vill man ju att de 4 kw ska stråla ut i säg 10 timmar för att täcka behovet. Men då måste ju massan i värmaren anpassas efter det så att den värms upp med all energi och sedan kallnar på lagom lång tid. Skickar man ut värmen i vatten som fördelar den i rummet så ska ju ändå värmemagasinet/ massan behålla värmen så länge som man vill ha mellan eldningarna. Annars blir rummet först jättevarmt för att sen bli för kallt. och det är väl det som man vill undivka med själva massheatern.
(detta utan andra värmeförluster i systemet typ varm rök i skorstenen)


Jag tror helt enkelt att du har en lite för liten skala på allt för att systemet ska fungera som en mass heater. Och i en husvagn vill man ju dessutom ha en lätt värmekälla. Men det ska bli kul att höra hur det går när det blir klar. Det kanske räcker jättebra för ditt behov. Jag har svårt att bara bedöma hur lagrings och strålningskapaciteten för din massa är.


precis man villfördela värmen på så lång tid som möjligt min lilla mass heater lär stråla ut ganska fort tyvär, funderar på lägga 1 dm cement runt hela hinken ni en form ytterligare :) och kanske cement på hela hatten
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se