Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd lunningsvinsch till traktor

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

joachimk (trådstartaren)

#1 » 20:25:23, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på min vinsch som jag byggde 2015-2017.

Lite dålig CAD bild, men FreeCAD har sina begränsningar. Måttsättningen för att få en ide om hur den skulle passa med en färdig vinsch. Lade igen tid på att få bort extra decimaler...
Bild

Ett kriteria var att den skulle ha fjärrkontroll och driven med hydraulik för att vara säker och enkel att använda själv. Köpte en Farma RW1300 som paket. Den hade rätt typ av fästen och såg ut att vara lätt att montera på egen ram.
Bild

Inköpte 120x60x4 fyrkantrör och kapade till och det vara att börja svetsa. Att fästa vinschen var ett liten utmaning med att få till vinklar och dylikt så den skulle passa. Det blev många tester för att få trumman ungefär i mitten. Dessutom skulle vajern gå fritt och ventilbord rymmas.
Bild

Passade och det var bara att bränna fast den på ställe. Fick till det mycket bra skulle jag säga. :klia:
Bild

Tryckstången behövde ett fäste den också samt stöd så det säkert skulle hålla. Materialval efter: "Att det säkert skall hålla" traktorn lyfter nog.
Bild

Montering av hydraulik och elkabeln med stöpsel direkt till släpvagnskontakt. Allt ännu väldigt oskyddat och absolut inte klart för skogsjobb här. :hurra:
Bild

Stor stödfot så den inte skjunker ner i marken då den kopplas loss från traktorn
Bild

Kroken fäst med stadiga plattor med genomgående bult.
Bild

Vinschen fick sin skyddsplåt samt lite färg.
Bild

Hydraul hyfsat bra skyddad. Ända problemet jag märkt är att radion hamnat lite i skydd så ibland så når signalen inte riktigt fram. Under 30 meter fungerar det mycket bra så inget större problem
Bild

Det som ännu saknas är ett järn att fästa kedjor i för att ta släpa stockar.
Bild

Färdig för skogsutfärder
Bild

Har använt den nu ett antal dagar i skog de senaste åren och den fungerar utmärkt. Farma RW1300 kostade runt 2500€ + järn och ca 50 timmars jobb. I pengar hälften av en färdig.

Jag har också funderat på skydd ifall vajern skulle släppa, men då jag aldrig befinner mig i traktorn så har jag ännu lämnat bort det. En risk att man hamnar att byta glas finns ju, men den dagen så får man fundera igen.

10 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684




Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se