Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastarprojekt till salu - någon som är intresserad?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs (trådstartaren)

#1 » 20:40:45, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Pga dåligt med tid och den lilla detaljen att jag håller på att flytta så måste lastmaskinsprojektet bort. Gårdsplanen ska vara tom innan sista maj så jag tänkte därför kolla här på maskinisten om det finns intresse av att köpa ett sådant projekt, och i så fall till vilket pris? Eller om jag helt enkelt ska låta Stena ta hand om rubbet.

Skrev lite om projektet i den här tråden när jag började Exs's blandade projekt

Tanken var att det skulle bli en midjestyrd maskin med hytt och kopplingsfri transmission.
Motorn och växellådorna sitter monterade i den s.k. ”motorramen” med hjälp av gummibussningar. Motorramen var sedan tänkt att ligga på motorkuddar i själva lastmaskinsramen för att få bra komfort men ändå bra linjering mellan motorn och växellådorna. Motorn är en VW AAZ 1,9L turbodiesel med mekanisk insprutningspump. Följer även med en extra AAZ med okänd status. På motorn sitter det en automatlåda från Volvo 240 (BW55) monterad för att få kopplingsfri fram/back samt några kopplingsfria växlar. Denna driver i sin tur, via en specialtillverkad flexkoppling (mycket tid nedlagd på denna!), en manuell växellåda (M56) från Volvo V70 som agerar hög/lådväxellåda (5 växlar att välja på, lyxigt! :-P ) samt som fördelningslåda/dropbox. Räknar med att den skulle överleva som detta eftersom AAZ i originalutförande är en ganska ”lagom” liten dieselmotor och BW55:an borgar för en hyfsat ryckfri drift. M56 tål trots allt kopplingsdump med påställd motor i V70….
M56 behöver dock få diffen svetsad för att få ut kraften till både fram- och bakaxeln i maskinen, har inte hunnit göra detta än. Hela motorramen ligger för närvarande på en vagn som byggdes för att kunna dra ut och in hela paketet genom gångdörren i min s.k. ”verkstad”, vagnen ingår förstås också i ett ev. köp.



Med till projektet finns 3st bakaxlar från Chevrolet Van, de är billiga och hyfsat stöddiga, därav valet. 2st har jag för mig ska ha en utväxling på ca 1:4 vilket bör stämma väl ihop med transmissionerna ovan om mina beräkningar stämmer. 1st bakaxel tror jag har något mindre utväxling, men kanske är bra som donator av någon enstaka del.

Sen till hytten då. Anledningen till att jag ens påbörjade projektet var hytten som kommer från en gaffeltruck av märket Stocka. I hytten sitter redan väldigt mycket färdigt såsom orbitrol, servospakar, värmepaket, säkringsbox/elsystem, mätare, vindrutetorkare, belysning, ljuddämpare/avgassystem m.m. Är med en extra stol till den också.

Har gjort en grov måttskiss på maskinen i sketchup, se bild.

Är det någon här som är intresserad av att köpa ett sånt här projekt? Och vad skulle det i så fall vara värt? Vore grymt trist att behöva skrota allt, skulle mycket hellre se någon fortsätta med projektet i en projekttråd här på maskinisten :äta: Projektet finns i Trollhättan.

Har ett pris i huvudet som jag vet att alla delarna är värda ”löst” när man räknar ihop det utan att tänka på allt arbete som är nedlagt, men samtidigt svårt att ta betalt på det sättet för ett projekt. Så därför ber jag er att lägga ett bud om ni är intresserade.


Inventeringslista minilastare:

Stockahytt med orbitrol, servospakar, elsystem, värmepaket, vindrutetorkare fram och bak, div. belysning m.m.

2st VW AAZ
Volvo 240 Automatlåda
V70 manuell låda
3st Bakaxel från Chevrolet Van

Diverse övriga bildelar såsom:
Drivaxlar V70
Kylare Volvo 240
Kylare VW Vento
Säkringsbox och flera elsystem från VW till just AAZ motorn.
En extra insprutningspump
Ny kamrem till AAZ samt diverse specialverktyg för kamremsbyte och injustering av insprutningspumpen medföljer.

Har säkert missat något men det här var väl det mesta i alla fall.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


/Erik
Senast redigerad av Exs 09:47:15, 26-03-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Exs (trådstartaren)

#2 » 22:23:00, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har uppdaterat med fler bilder i projekttråden nu Exs's blandade projekt
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Exs (trådstartaren)

#3 » 13:46:28, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Exs (trådstartaren)

#4 » 12:25:15, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

MagnusGoransson

#5 » 12:47:40, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist att ingen här hugger på detta! Det är ju en perfekt laddning delar att utgå från. Dessutom väldigt välbyggt så här långt!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: d557017 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se