Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastarbygge

231 inlägg • Sida 16 av 16
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jac

#226 » 16:43:39, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev: Gillar att den håller nivån, känns tryggt om man står i skopan eller använder den eller gafflarna som arbetsbord.



Det är ett krav på lyftkranar och personallyftar att man har nån typ av ventil som säkrar lasten vid slangbrott. Oftast är det en lasthållarventil (övercenterventil, counter balance valve, load control valve etc. etc.) eftersom denna öppnar och stänger gradvis (trots det kan dessa också drabbas av instabilitet, juckande, gungande).
Lite tveksamt att montera sådana ventiler på t.ex. en vanlig jordbrukslastare som har två cylindrar eftersom ventilerna kan öppna lite olika och orsaka skevhet i lasten. Du har vad jag kan se en enkel lyftcylinder, då har du inte det problemet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Senkomat (trådstartaren)

#227 » 18:29:39, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har fungerat väldigt bra med den nya ventilen. Jättesmidigt att den inte tappar, så jag har haft stor nytta av den när jag bytte taket här hemma. Bra att kunna använda skopan som avlastningsyta, och att stå i den när jag gjort målningsarbete osv. Sen tänkte jag fixa lite smått i trädgården där jag ska gjuta lite. Så jag har byggt en trumma, ca 70L. Så den är anpassad för att blanda ca 1 säck betongmix i taget. Ska bara vänta på att färgen ska härda ordentligt innan jag provblandar. Får se om jag får justera något på visparna, ingen erfarenhet av hur petigt det är med dem.


Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

ronny norkvist

#228 » 19:45:27, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt!
Bra tillbehör, kanske skulle ta och bygga en jag också :smile:
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Senkomat (trådstartaren)

#229 » 21:45:03, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en bra multigrej. 315cc motor tror jag det är minns inte riktigt. Har snabbfäste på motoraxeln, med fyrkantstapp.
Har använt den till mitt jordsåll, nu betongblandaren men har också dragit markskruv med den. Hade tankar på ett jordborr också, men behovet har inte uppstått än… och en sopvals!

1 person gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Senkomat (trådstartaren)

#230 » 19:59:17, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Senkomat (trådstartaren)

#231 » 20:05:42, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag inte lagt upp några bilder på länge.
Har förbättrat (tror jag, har inte testat än) betongblandaren. Fick bra tips från en kompis på hur det borde se ut.
Byggt en ny ljuddämpare, som riktas bakåt. Blev lite tystare, maskinen lite piggare och slipper att gräset bränns när jag kör.

Råkade köpa en 3-vägs tippkärra också. Dök upp bara några hus bort från mig med BVSA. Har byggt en dragkrok (får se hur den funkar, har lite andra idéer också, men det gick fort med saker jag redan hade). Hydrauliken drog jag så uttaget ligger på samma som ena tredjefunktionen. Sen kan jag sänka med spaken, genom att dränera den tryckledningen. Också en enkel lösning av sådant jag hade liggandes.

Vagnen är ca 2000x1000, lastvikt 1000kg, och 3-vägs tipp. Återstår att se hur den funkar att dra efter maskinen när den är lastad. Men den verkar stämma väldigt bra storleksmässigt.

7 personer gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se