torbjorn_forsman skrev:Kondensatorn har nog inte tagit skada av att den har blivit nersotad mitt på. Däremot kan den ju vara så gammal att den har börjat torka ut och tappa kapacitans ändå.
rospigg skrev:Apropå flakmoppens bromsstag:
Det ska vara en rätt lång gänga på staget, och så ska det framför bromsarmen sitta en bricka fast mellan 2 muttrar, och brickan ska vara avlång och med ett 2-3 mm hål där bromswiren från handbromsen (höger sida av styret) träs igenom och sen fixeras med en skruvnippel.
(den enda bild jag hittar är det både fel och taffligt gjort på, så den vill jag inte sprida vidare)
Iznogoud skrev:Jag har gjort ett eget hjulinställningsinstrument av 2 långa ( 150Cm kanske ) vattenpass + 2 talmetrar.
Fungerat helt ok på både skogsleksakerna och vardagsbilen.
Vattenpassen har centrerats övar fälgen så utsticket är lika långt både fram/bakåt, samt i våg.
2 skruvar i vardera v-passet som ligger an emot fälgkanten säkerställer att samma mått fås på både H och V sida jmf med att bara lägga v-passen mot däcksidan, höjdmässigt har jag lagt -passen mitt på fälgen/navet.
Mätning görs ungefär som på bild nedan, och på samma avstånd från v-passens ändar både fram och bak.
Jag har siktat på ca, 0-1MM i Toe In mått och kört kanske 2-3År på redan gamla däck.
Originalets URL: http://speed.academy/wp-content/uploads/2014/12/DIY-alignment-12.jpg
Idén till denna något förenklade mätning kom från jobbet där vi använde en apparat likt denna,
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: SvampenT15 och 4 gäster