Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Universal växellåda

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

jake88 (trådstartaren)

#1 » 01:07:36, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har lite olika projekt jag börjat "skissa" på, motordriven trädgårdsvagn, hemmabyggd fräs, träsvarv, bygga gocartliknande sak osv.

Det går mycket i huvet och inget har direkt kommit till ritbordet än, men det ger en hint om vilka krafter det ska kunna hantera.

Det jag förnärvarande går och grubblar på är vad man kan använda som växellåda på sådana här byggen? Jag har inte heller kommit på något för koppling så om ni även har tips där vore det bra. Jag har tänk varriator drift eller remdrift med olika skivor som lösning om det skulle passa applikationen men ibland vill man ju ha en fast växe och back kan ju också va roligt. Jag vet att jag för länge sedan kom över ett par volvo m40 lådor, men tyvärr sålde jag av dem när jag sålde bilen och de verkar ha blivit mer sällsynta nu
Men det jag tänker är något i ungefär samma enkelhet , dvs axel in en spak med växlar och en axel ut. Någon som vet något liknande som är enkelt att få tag på, nytt som begagnat.


En tanke för de exprimenten som inte passar med bränslemotoror utan bara el är att man borde kunna hitta billiga moped/motorcyckel -motorer och sätta en elmotordrivning direkt på vevaxeln då får man även koppling om det skulle va intressant.


Min måttstock för pris är max 1000kr iof om ni vet saker som funkar som är dyrare kan det ju också va intressant om inte nu för andra eller framtida projekt.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 10:55:07, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken bilväxellåda som helst, inte bara Volvo M40, kan ju vara användbar. Vill man ha utväxling omkring 1:1 på högsta växeln så väljer man en låda från en bil med kardanaxel (alltså bakhjulsdriven med motorn fram), vill man att denna utväxling ska vara runt 4:1 så väljer man en växellåda med inbyggd slutväxel från en framhjulsdriven bil och ser till att spärra differentialen. I det senare fallet kan det vara lämpligt att försöka hitta en växellåda där oljan inte rinner ut för att man tar loss drivaxlarna. Bilvrak med lämplig växellåda brukar finnas i närmaste dike.

Om en bilväxellåda är onödigt stor och kraftig, så kan man snegla på de här kombinerade växellådorna och slutväxlarna som finns på billiga åkgräsklippare. Sådana vrak kan man ju få nästan gratis så här i början av säsongen när en villaägare med centraltumme inte får igång den efter vintern och har köpt en ny.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#3 » 13:21:05, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk bara på hur kraften kommer till och från lådan. M40-lådan och många andra är avsedda för att få en ren rotation in och ge detsamma ut, utan den sidobelastning man får med t.ex. remdrivning där remmen drar axeln i sidled. Går naturligtvis sätta stödlager längre ut för att ta hand om mycket av den snedbelastningen, men då behöver man tänka på det innan man kört ras på lådan.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

roddjer

#4 » 20:09:24, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Lästips?

växla ner
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se