Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt dush i husvagnen. inhandlat grejor, bygget börjar nästa vecka

79 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

skogsgurra

#61 » 09:24:31, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har väl inte brustit? Allt verkar funka i stort sett perfekt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



bonnen513

#62 » 09:38:14, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

robson skrev:Hur ska du hålla värmen i dushvattnet då?
moderna duschmunstycken, men ej speciellt snåla) drar ca 21 kW, mätt via fjärrvärmecentralen.
Det matchar ganska bra mot ~10l/minut och 30 graders temperaturskillnad mellan kallvatten och duschvatten.


Det är ju detta som Wille har lösningen på. Han behöver ju bara värma vattnet 5 grader kanske

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#63 » 01:56:54, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

robson skrev:Hur ska du hålla värmen i dushvattnet då?
moderna duschmunstycken, men ej speciellt snåla) drar ca 21 kW, mätt via fjärrvärmecentralen.
Det matchar ganska bra mot ~10l/minut och 30 graders temperaturskillnad mellan kallvatten och duschvatten.

högtryckspumpen 12v är kopplad till kallvattenuttag utgången, har inget med glykol varmvatten systemet att göra. kolla mina ritningar.

beredarn är kopplad paralellt vid toan och beredarns utgående paralellt vid el patronen, alltså utgången men nu verkar de som att gasol 12v pumpen pumpar in vid elpatronen och inte mot toan först :O
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#64 » 02:02:58, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

robson skrev:Hur ska du hålla värmen i dushvattnet då?
moderna duschmunstycken, men ej speciellt snåla) drar ca 21 kW, mätt via fjärrvärmecentralen.
Det matchar ganska bra mot ~10l/minut och 30 graders temperaturskillnad mellan kallvatten och duschvatten.


de går ju 2 kw värmeenergi genom beredarn då jag slår på shuntventilen så vattnet blockeras från att cirklulera genom hela husvagnen för att istället bara gå genom vattenberedarn och direkt tbk till gasol pannan :) så de håller värmemångden. vattnet cirkulerar ju direkt tbk när de åkt ner i baljan så de hinner inte tappa så mycket värmeenergi heller. provade 10 min igår att låta dushen gå den höll stadigt 40-45 grader, otroligt :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#65 » 02:20:18, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dushen funkar perfekt men de blir övertryck i pannan efter bara nån min så kokar de och det sprutar ut flera liter vatten ur vattenbehållarn vid pannan även om luftventilen är öppnad :( :( detta problemet hade jag inte med 2450 pannan alltså den mekaniska. kan de va pumpen som gett sig, hade detta problemet med 2450 pannan som jag kopplade in. men när jag bytte till husvagnens orginal vatten pump från 2480T så blev de ett jäkla tryck på den pumpen och de slutade koka altlså var den gamla pumpen bränd till 2450 pannan.

kan de va samma , är allt kopplat rätt kolla min bild, pumpen trycker in vid elpatronens sida nu har jag kopplat elpatronen den nya i serie med den gamla elpatronen kan de va att pumpen inte orkar trycka genom alla nya ledningar osv och böjar :(? fyllde på glykol 2 liter idag allt spruta ut :eek:

jag har för mig att pumpen skall trycka på höger sida alltså längst toan inte direkt genom elpatronen och till vänster sida? kan jag kopplat vattenpump ingången på fel rör? kan itne ens köra med elpatronen de kokar direkt :( har kört igenom systemet med mekanisk kraftig borrmaskins pump för att få ur all luft hjälper inte.
]
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#66 » 18:52:15, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar som jag kopplat fel den tryckande sidan från pumpen ska sitta på den övre slangen och trycka genom elpatronen, hade kopplat så de va den nedre slangen den tryckte på så den gick via elementet och toan ist istället fel håll :) ska ut o koppla om nu o se om pannan fortf kokar.
Senast redigerad av wille_89_ 21:26:25, 09-12-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#67 » 03:05:48, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu funkar de blir varmt som i en bastu kopplade trycksidan från pumpen till översta slangen så de går direkt ner i elpatronen , jag hade kopplat fel. så nu kokar de inte mer ,och de blir varmt som i en bastu rätt fort, beredarn funkar med och blir svinvarm fort bara på några min :) dushen funkar utmärkt, imon kommer mer uppdatering av dushdrapperit som ska installeras :)

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#68 » 00:32:16, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering idag fyllde jag på 2 liter glykol så nu ska de va säkrat för frost skador var massa is o skit i systemet i början så de bubla , och småkoka ibland tills isen smält :) pannan 2470 från en solifer jag monterat in med dess panel samt tillhörande elpatron på bilden med tillhörande primus vattenberedare funkar perfekt nu :) får dock nog koppla primus värmaren paralellt vid elpatronen på vänster sida om husvagnens ist för som på höger sida vid toan nu, de är ju där returvattnet vandrar. som itne blir så varmt. så dushen blir lika varm som innan när vattnet trycktes via toan ist.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#69 » 20:56:56, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

UPPDATERING
sytt ihop 2 dush draperi i dag samt sytt kanterna nere till rätt höjd, blev dint :) klippte ihop massa bilder. nu behöver jag bara på nåt sätt få ut luften från den paralellkopplade slangen till beredarn från trycksidan från elpumpen, är en del luft där i som inte vill ut än :/ så vattnet inte blir varmt, har gjort ett hål i skynket precis så dushslangen går in i de så de inte läcker ut. annars är allt klart och funkar primus. sist jag dushade när de inte va luft i systemet så blev de skitvarmt vattnet och gick o dusha 10 min utan att de blev kallare så de ska ju funka :) elpatronen jag monterat in från en solifer strejkar lite nu. har demonterat orginal el patronen för att försökte fixa kortslutningen.

har också monterat en liten slang längst upp på beredarn som dränering och nivå visare, nrä man pumpar in frisk vatten så väntar man tills de pumpas upp vatten i slangen då vet man att tuben är full och stänger då av spjället till friskvattnet. på samma sätt trycks vatten ut om sug pumpen skulle trycka in för mycket vatten än beredarens kapacitet
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#70 » 21:12:33, 04-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

som ni ser så har jag nu kopplat om så att beredarn går paralellt med returens utlopp precis innan de lämnar husvagnen nrä de gått runt hela varvet för att entra pannan, funkar bättre o dushen hinner inte bli för varm alltså vattnet. man kan 'även justera med termostaten på beredarn som ställs på huvudpanelen.
men pannan kokar fortf om man kör varmare än 21 grader i vagnen :( msåte ha termostaten på precis innan mitten :(

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#71 » 03:44:50, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt löste sig. problemet va att alla 3 brännare va öppna så stängde av båda så den ba går på en brännare ;) jag kopplade beredarn i serie med inloppet, en shuntventil kan även stängas av då blockeras vattnet att cirkulera i hela husvagnen o åker tbk t pannan direketkt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#72 » 20:32:30, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är dushen färdig på Riktigt och seriöst byggd med reningsfilter som jkag pratade om från början men aldrig fick till, 4 år senare :) en kylarslang full med aktivt kol renar vattnet efter vattnet passerat genom en mycket fin sil (kaffefilter flergångs), pumpen ger otroliga 12 L minuten på 10 bar så de är rejält tryck på 100watt samma tryck som i dushen inomhus, återcirkulationen går i samma takt som vattenmängden som förbrukas, en dräneringsslang längst upp är monterad för att luften ska kunna luftas ut. dushbaljan man står i pumpar tillbaka allt vatten som sagt. man lägger alltså ner sug pumpen den vita på bilden i baljan.

de som är nytt är 3 nya spjäll, kopplade inne i badrummet, längst upp till vänster är justering av glykolvattnet för att styra hur varmt vattnet blir, till höger är matarvatten för att pumpa in vatten i beredarn genom att slå på kranen minimalt så pumpen går medans kranen är stängd. går även dusha genom att låta de pumpas in samtidigt som man dushar men då tror jag inte vattnet blir speciellt vattnet men ska prova nån dag. man kan alltså styra dushen helt innifrån badrummet nu.

Spjället längst till höger är shunt ventilen den slår man på när man dushar på så sätt går allt vattnet genom beredarn precis som orginal på alla vagnar med dush. är riktigt nöjd, provad dushen i 20 minuter, höll samma temperatur, helt otroligt :bira: nu ska ja snacka me en kompis som håller på med uppfinningar och patent så kanske han kan hjälpa mig få detta patent de skulle lösa den stora knäckfrågan, nämligen problemet med att kunna dusha i husvagn utan att bära på tonvis med vatten.
-6 Liter går de åt för varje dush, dusha i 1 min eller 1 timme , bara o välja, när man dushat nästan färdigt slår man av återcikulationspumpen, och dushar slut på allt vattnet ,. nästa gång fyller man på fräsht vattet igen :buga:
-nästa projekt blir att styra med elektroniska spjäll som öppnar och stänger utefter inställt temperatur. sen ska ja bygga klart min oljebrännare paralellt med gaspannan.

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#73 » 21:32:58, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patent?

Det där är inget varken nytt, unikt eller inte allmänt känt.

Sistnämnda har du om inte annat orsakat själv genom att visa detta här på maskinisten.
Bespara dig allt krångel som behövs för en patentansökan, och för att svara på frågan så javisst vet jag hur mycket det behövs för en ansökan.

Har själv sett det flera gånger när kollegor sökt och fått patent på sina ideer.
Senast redigerad av nixs 23:02:02, 09-10-2023, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#74 » 20:14:56, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte heller på någon kommersiell framgång. Men det är kul att du fått det att funka.

Jag har haft husbil i några år nu men har aldrig testat att duscha. Ser det mera som en nödlösning. Föredrar campingar när det känns som om man måste tvätta av sig mera. Den kostnaden då och då känns väl investerad mot att få nån fuktskada i husbilen. Stå och ånga med en dusch i en 20 minuter skulle kännas galet fuktigt, även om det skulle gått.

Men det är hur jag använder och vårdar mitt rekreationsfordon.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#75 » 19:35:21, 15-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Senast redigerad av wille_89_ 19:40:26, 15-10-2023, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se