Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt dush i husvagnen. inhandlat grejor, bygget börjar nästa vecka

79 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 19:44:17, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har byggt ett shema för montering av dush i min polar där man kan återanvända vattnet hur länge som helst man kan dusha en timme om man så vill helt gratis. med både gasol eller 220v. :)

kolla mitt schema. jag köpte en ackumulator tank för 50 kr på skroten förra veckan fått med alla t rör kopplingar o allt som behövs

funktionen är att man dushar ca 30 sec för att bli relativt ren sen dumpar man vattnet i proppen i golvet och återcirkulerar vattnet i golv baljan. en vanlig 12v vattenpump pumpar tbk allt vattnet i golvet t tanken igen så de cirkulerar. gasolen värmer vattentanken genom spiral värme slingan. vet inte men runt 40-50 grader varmt ska de bli enligt instruktionsboken

tankar och funderingar på mitt projekt? jag ska börja bygga nästa vecka. :mrgreen:

vill också säga att bauhaus börjat sälja 4mm plywood nu så de blir att renovera om väggarna inne i vagnen i sommar. och kolla så min förra renovering förra året är helt tät.


Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 19:59:32, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att du använt duschen två gånger så blir du skitigare när du ställer dig i din lokala regnskur,
så någon slags effektiv rening av vattnet bör du nog ha...
Eller?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

johan.eriksson

#3 » 20:42:54, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bonnen513

#4 » 21:02:48, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag fattat dig rätt så är det tyvärr inget bra system. Värmeväxlingen blir inte tillräckligt bra. Eller hur är acctanken utformad?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jarlingar

#5 » 21:28:00, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara en sak att säga... NEJ!

Det där är käpprätt åt helvete för att tala ren svenska..
Duschvattnet kommer bli så vidrigt att ett bad i septiktanken framstår som riktigt inbjudande.

Om du inte tror mig så titta gärna in i tråden igen när du nyttjat systemet en månad..

Om du faktiskt vill ha en dusch som fungerar så kan du inte återcirkulera duschvattnet.

En genomströmmningsvärmare (gasoldriven) fungerar utmärkt med så lite som 3L vatten i minuten, vet det av egen erfarenhet.
På bara 50L så kan du alltså duscha drygt en kvart. :thumme:
För jag gissar att det är vattnet du vill spara på, och inte "gratis" uppvärmning..?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 21:29:41, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Efter att du använt duschen två gånger så blir du skitigare när du ställer dig i din lokala regnskur,
så någon slags effektiv rening av vattnet bör du nog ha...
Eller?

om du har dushat nån gång
rospigg skrev:Efter att du använt duschen två gånger så blir du skitigare när du ställer dig i din lokala regnskur,
så någon slags effektiv rening av vattnet bör du nog ha...
Eller?
så blir aldrig ens smutsigt så att man kan se de. om du läser så tvålar man in sig dushar o dushar av de sen är man i praktiken ren, man dumpar vattnet genom golvet ut från husvagnen sen sätter man i proppen i golvbaljan så att de nya vattnet som åekr ner i baljan börjar cirkulera och kan dusha hur länge man vill utan att vattnet blir smutsigt mer.

bonnen513 skrev:Om jag fattat dig rätt så är det tyvärr inget bra system. Värmeväxlingen blir inte tillräckligt bra. Eller hur är acctanken utformad?
helt ok värmeöverföring, stora kylflänsar på ett slags element som är doppat i baljan. de uppvärmda 90 graders vattnet som cirkulerar i vattenslingorna och elementen går ju genom de nerdoppade elementet i baljan och värmer vattnet till 40-50 grader.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 21:33:08, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jarlingar skrev:Har bara en sak att säga... NEJ!

Det där är käpprätt åt helvete för att tala ren svenska..
Duschvattnet kommer bli så vidrigt att ett bad i septiktanken framstår som riktigt inbjudande.

Om du inte tror mig så titta gärna in i tråden igen när du nyttjat systemet en månad..

Om du faktiskt vill ha en dusch som fungerar så kan du inte återcirkulera duschvattnet.

En genomströmmningsvärmare (gasoldriven) fungerar utmärkt med så lite som 3L vatten i minuten, vet det av egen erfarenhet.
På bara 50L så kan du alltså duscha drygt en kvart. :thumme:
För jag gissar att det är vattnet du vill spara på, och inte "gratis" uppvärmning..?

de är de inte alls. har man tvålat in sig på alla ställen o dushar av de på ca 30 sec så är man REN till 98%. efter man dushat dumpar man dessutom hela 6 liters tanken. tror inte min 9 bars högtryckspump drar 3 liter i min. och inte orkar jag springa med 40 liter vatten och fylla på huvudtanken efter varje dush. detta systemet kommer bli grymt :). om de nu räcker i 15 m på 6 liter vatten. så är de bara att inte låta de cirkulera och dumpas genom golvbaljan ner genom golvet på marken, inga problem. att kunna dusha 20 minuter på 6 liter vatten är en stor njutning ist för max några min.
på 3 liter i min blir de bara o dusha ca 2 min men 1.5 m efters att pumpen inte suger ur allt u baljan. alldeles för lite o alldeles för liten dushspruta.

de blir inte 15 min på 40 liter ens. efter 6 liter är ack tanken helt tom. och måste värmas upp med 6 l nytt vatten. dusha ni 2 min, ja föredrar 30 min eller varför inte en timme med stark dush stråle och ändå fräsht vatten. eftersom man dumpar vattnet den första min man dushat av sig med tvål så man är helt ren. resten av dush tiden är bara ren njutning :smile:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#8 » 21:49:33, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har missförstått ditt system. du har helt rätt, det kommer att bli grymt
bra bakterietillväxt i den tanken. Ska vattnet användas till nåt annat?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#9 » 22:05:22, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske bättre att låta pump två ha ett eget duschmunstycke direkt?
dock skulle jag tro att vattentemperaturen sjunker ganska fort
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

rospigg

#10 » 22:07:15, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, Wille, du förstår och kan mer än oss andra om DITT system och dess återanvändande av duschvattnet.
Kom tillbaka med bilder när du fått ordning och använt grejerna nån månad.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 23:29:56, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag har missförstått ditt system. du har helt rätt, det kommer att bli grymt
bra bakterietillväxt i den tanken. Ska vattnet användas till nåt annat?

varför skulle de bli de? man tömmer ju dush tanken efter varje dush o kör in nytt fräsht vatten :) de är bara till dushen inget annat.
, plus hur skulle de bli bakterie tillväxt om man först dushat en minut med schampo och tvål? som man tömt för att först efter de köra på återcirkulering? kommer bli grymt de hä r :grin:

men vil lgärna ni kommer med ideer. hoppas ni förstått systemet nu jag genom ritningen beskrivit. man dushar alltså först ca 1 min med schampo tvål osv så man är i princip helt ren. sen dumpar man detta vattnet genom proppen. för att börja dusha lång tid, när vattnet nåt upp ca 1 cm från golvet börjar golv pumpen suga upp vattnet och pumpar tbk de högst upp i tanken, de är alltså en matar pump,(golvet) och en högtrycks pump upp t 6.5 bar. som sköter dushstrålen med 5 liter/m max flöde, så den matar som en vanlig dush i huset fast man kan ställa ner till 2 bar tror jag så den bara drar nån liter i min :smile: enda knäck frågan är om inte matar pumpen som är en vanlig kran pump från en husvagn, orkar mata upp vatten i tid i tanken när man dushar, ordnar sig som sagt not om man bara minskar trycket i huvudpumpen,.

ja jag åter kommer med resultat om några veckor när bygget är klart :grin:

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 23:45:30, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kanske bättre att låta pump två ha ett eget duschmunstycke direkt?
dock skulle jag tro att vattentemperaturen sjunker ganska fort

Hur menar du pump 2 är ju matar pumpen som pumpar upp vattnet från baljan in i dushtanken igen? de är högtryckspumpen som matar till dushmnstycket.
ja de är de ja är orolig för att inte pannan orkar värma vattnet i takt med temperaturfallet. isf får ja helt enkelt nöja mig med 6 liter utan att återvända men vi får se när jag byggt färdigt
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#13 » 23:48:04, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta på riktigt? Kan detta vara på allvar? :klia: :klia:

Om man verkligen tror på denna idé så varför placera den revolutionerande tekniken småskaligt i en husvagn?
Tänk istället vilken besparing det skulle bli på vatten och energi i ett höghus! Om man tänker att den högst upp använde duschvattnet först och alla "nedströms" i stammen använde det lätt begagnade duschvattnet en efter en, efter en inledande avspolning av kroppen! Då kunde ju så många fler njuta av en ordentligt lång dusch nästan utan kostnad!
Det gäller nog att se upp så ingen mindre nogräknad fuling snor denna idé och lanserar den ute i världen!

Kommer osökt att tänka på liraren i TV som presenterade sina tankar för patentsnubben, men den innovatören hade trots allt så mycket självdistans att han alltid kom till slutsatsen: Tänkte inte på det!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#14 » 23:51:41, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du blir ren på 30 sekunder så har du aldrig varit riktigt smutsig!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#15 » 23:55:02, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte avundas Ville nu Han kan bli miljonär på kuppen :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se