Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

PROJEKT: HOLDER C20

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

*pettson* (trådstartaren)

#1 » 21:40:53, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kunde faktiskt inte låta bli.. gillar utmaningar, och jag behövde en liten smidig midjestyrd traktor i skogen. Jag hade nog inte kollat så noga HUR LITEN en C20 var, innan jag stod där och skulle lasta. Det jag kollat upp var att den är treväxlat manuell med hög, låg och back på snabbvalsspak på panelen. Ingen hydrostat alltså.
Men det var ju bra i och för sej.
Att jag gillar att ha något att göra nu, så jag kan gå ut en timma eller två, beror på att jag just nu är hemförlovad från allt vad jobb heter.
Jag fick en konstig episod i våras, jag hämtade plånboken i bilen på jobbet. På vägen tillbaka så vred sej min värld 30 grader ungefär, åt höger, med god fart i stegen så gick jag rätt in i en port och skallade den ordentligt medan jag segnade ner. Helt vaken, och jävligt förvånad.
Men det återkom inte så, tja jag ställde mej upp, andfådd som fan. Gick in och jobbade med ordentlig huvudvärk.

Allt var lugnt fram till början av april, jag fick kraftig yrsel om jag ställde mej upp, typ lågt blodtryck. Det höll i en vecka, jag blev andfådd varenda gång, men inte sen.
Så jobbade jag en vecka, sen dök det upp igen.
Ett besök på akuten senare (var på VC först) så var jag inlagd på hjärtavdelningen med telemetri. Jag hade ju inte ätit, och det var sent så, tanten åkte till donken och återkom med kalorier. Vi åt inne i dagrummet.
Strax efter maten fick jag en ordentlig yrsel. Jag hann aldrig tänka, när jag tittade upp fanns där mer än 5 personal iallafall, man vräkte ner mej i en säng och j*vlar vad det gick i korridoren. Några minuter senare hade jag infarter överallt i kroppen.
Tydligen hade mitt hjärta ändrat takt till 1/1 och stod bara och slog tomme, jag hade hela 312 slag i minuten. Vilket enbart är möjligt eftersom dom andra takterna saknas i hjärtat. Annars är det inte möjligt på en fläck. Problemet hette hjärtfladder. (inte flimmer)
Det blev några dagar inlagd, en ambulans och så till Linköping för Ablation. Man gick in i ljumsken och rätt upp i hjärtat och brände, medan man ligger där vaken och samtalar.

Nu skulle allt vara perfekt. Jo.. hjärtat hade ju svullnat lite.. men det gick nog över. Och så var det den där signalfördröjningen som verkade finnas.

Några månader och undersökningar senare, så konstaterades att jag fått ARVC * se längst ner sen om sjukdomen* Men kortfattat, den är allvarlig, obotlig och kan vara dödlig. Nu har jag turen att två av dom främsta i ämnet finns i Linköping och som både forskar och behandlar det.
I oktober var det färdigjobbat för ögonblicket, medan man funderade på hur det står till. Jag fick inte längre köra bil, eller göra några saker där jag kan orsaka skada på mej eller andra. Då är inte bilmekaniker nåt bra..

Hursomhelst var inte mitt jätteallvarligt. Jag skulle bara få en inopererad EKG mätare. En månad senare har man granskat mina värden, och man bestämde att jag skulle få en ICD ( avancerad variant av pacemaker med hjärtstartare i ). 20 november satte man i den.
20 December fick jag köra bil igen. Där och då fick jag också veta vilka förhållningsregler jag numera har när det gäller elektroniska prylar.
Det finns en hel del som stör. Löser ICDn ut med lilla, då är det en fet knytnäve i bröstet. Löser den ut med stora, då är det en ordentligt hästspark i bröstet och jag förlorar medvetandet. Inte jättekul kan jag tänka mej. Dels för smärtan och skräcken, men också för att man inte bör bli medvetslös med tänderna över en bromsskiva, eller fingrarna i remtransmissionen på en motor som går.

Under min tid hemma, så måste jag skingra tankarna några timmar om dagen.
Bara ta på sej, gå ut i mancaven och se vad man kan hitta på. Om man så ska plocka papper, så är man hemifrån mentalt.
Vad jag än gör hädanefter, så måste jag se till att ha skyddsavstånd till borrmaskinen, kaprondellen, svetsen osv. För ögonblicket har jag fått 50cm generellt till elektriska maskiner, men ICD tillverkaren har ju liksom en skithusrulle lång lista på ganska exakta mått.
Borrmaskin under x effekt 12", batterimaskin 5" svets upp till 180 amp om du ........ osv.. så preparationen är ju en halvtimma lång bara innan du ens funderat på hur du ska hålla svetsmunstycket så att du med en trasig armbåge, två trasiga axlar, kan hålla munstycket på angivet minsta avstånd. Så visst, hemma kan det fungera. Men på jobbet.. nej det finns inte tid eller någon som vill ta det ansvaret som arbetsgivare.
Så... förlåt min långa text här.
Men det är därför jag måste hitta på nåt att göra lite sakta. :thummar:


Jag kan ju torrt konstatera att Holder är en salig mix av tysk ingen görs konst (inte ingenjör).. och japansk äkta konst, samt väl valda delar man valt att försöka maskera som sina egna påhitt.
Men även dom verkar ju stulna.. :huh:

Det är förvisso en 1987a med 4000 nåt timmar på mätaren. Rostmässigt absolut okej och mer därtill, den är i bra skick.
Däremot har någon... eller några i maskinens tidigare liv valt att, hur ska vi säga... lätta den? Den har dragit en sopmaskin i tokholm, så den har försetts med 50 kula bak istället för hydraliken.
Man har plockat bort bakre hydralkolven, lyftstängerna och lite sånt (eller vad det heter?). Slangen är på plats och är pluggad, så det var ju snällt i alla fall.
Så jag är nu på jakt efter den kolven, eller någon som kan tipsa om var jag kan köpa en som passar. Även dom andra sakerna vore ju trevligt att hitta, så den blir komplett bak.

Vad jag gjort är att jag rivit ner den bit för bit så den är genomgången. Vissa reparationer har också gjorts.
Sen har jag uppdaterat den med nyare teknik (elmässigt bland annat) för att den ska bättre och trevligare att köra och ha som sin arbetsplats.

Orginaldelar, det tänkte jag på i en hel minut, när jag fick priset på en ny kylare. Jag ville göra en fin uppdatering, det blir det INTE förrän den dagen den faktiskt går sönder. Värst är väl att kylaren som är "orginal" är till kubota.
Dom i sin tur vill ha oförskämda pengar, Holder.. ja dom dubblade den summan utan att blinka.
Så var det med tysk orginalitet. :screwy:

Jag ska försöka lägga in en massa bilder så fort jag hinner.
Den som finner eller vet något om bakre kolven med bihang, kan väl höra av sej till mej via PM
Är det nåt ni vill fråga om så gör det. Sjukdomen är inte helig och inte Holdern heller.. :buga:


Min tur är att den som skrev det här, är min behandlande läkare. https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=7590
(ARVC (arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy) är en ärftlig hjärtmuskelsjukdom som de senaste åren fått uppmärksamhet som en orsak till plötslig hjärtdöd hos unga, främst unga idrottare. Huvuddelen av ARVC-patienter är dock inte elitidrottare och insjuknandet sker i de flesta fall mellan 20–50 års ålder. Vidare sker de flesta fall av plötslig död hos ARVC-patienter inte i anslutning till fysisk aktivitet.)

6 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



magirus

#2 » 21:48:25, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Int roligt du är sjuk men starkt gjort att berätta! :buga: Rätt som de är får nån annan hjälp av ditt inlägg! :shake_hands:

Ang. Holder, de finns en medlem "surfer 65" här på forumet som ligger på litt grejor till Holder.
Han har en avyttringstråd.

Lycka till med maskinen :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

*pettson* (trådstartaren)

#3 » 22:09:04, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Int roligt du är sjuk men starkt gjort att berätta! :buga: Rätt som de är får nån annan hjälp av ditt inlägg! :shake_hands:

Ang. Holder, de finns en medlem "surfer 65" här på forumet som ligger på litt grejor till Holder.
Han har en avyttringstråd.

Lycka till med maskinen :shake_hands:

Tack, ja.. alltså jag kan inte påverka sjukdomen. Jag får välja mellan att förlika mej med den, eller bli gråtängslig resten av livet.
Jag föredrar att inte vara gråtängslig.
Det jag har tagit hårdast är inte hjärtat i sej. Det är att jag nu kan kyssa 30år med mekande mer eller mindre adjö, så som det var.
Jag gjorde en comeback en gång efter ena axeln. Det blir ingen mer comeback som mekaniker nu.
Hemma som jag sa, där kan jag ta två dagar på mej att göra si eller så, som tar 2 timmar på jobbet.
Hemma spelar inte tiden någon roll.

Jag ska kika i hans tråd.

3 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

magirus

#4 » 22:11:35, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka han ett PM för jag tror han har mer prylar som int ä upplagda än :thummar:
magirus
 

*pettson* (trådstartaren)

#5 » 22:22:01, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se..
Ja ett tips är ju att kontrollera hur stort objektet är.
Menar, jag hyrde stora bilkärran.. Drog till tokholm, och tackade vem det nu är, att släpan hade plywood mellan körbanorna..
Redan vid köpet ifrågasatte jag en hel del saker. Det finns människor som liksom tror att alla dom möter är stendumma.

Exempel 1.. Jag körde den igår, den gick jättefint.. (låt se.. du hade inte varit och kikat på den på ett par månader eftersom du hade drygt 50 mil till maskinen)

Exempel 2.. Jag har hanterat den här massor men visste inte hur man startade den..
Exempel 3.. Oljelampan lyser, men det är bara slagg, jag har kollat det, det kommer olja ur hålet och maskinen låter inte illa. (Snustorrt runt hålet och det går inte att komma åt givaren bara sådär inte..)
Men till rätt pris så..
Här är några före bilder..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson* (trådstartaren)

#6 » 23:40:15, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då hade man ju kikat lite på saken..
Kommit fram till att..

Avgaskröken mellan grenrör och ljuddämpare var sprucken.
Oljetryckskontakten var kass.
Den behövde olja, filter, bränslefilter, luftfilter, någon bränsleslang.
Den hade läckage i flera hydralslangar.
Stolen var utdaterad
Manöverpanelen var utdaterad
All belysning var utdaterad
Taket var knöligt
Värmen fungerade inte
Bromsljus saknades
Mattorna var upptorkade
Torkaren fungerade inte
Spolningen var försvunnen
Gaspedalen var så glapp att den fungerade som maraccas.
Främre PTOn gick inte att aktivera.
Det finns säkert mera saker när man gräver..

Ja.. var fan börjar man :huh:

Man börjar med att mäta.. så man kan beställa lite skit. :screwy: :hurra:

Bild
Bild
Bild

Medan belysningen till maskinen fraktades så beställdes saker till takpanelen.
För den skulle DEFINITIVT aldrig se likadan ut igen..
När man fixar hem sånt.. så blir det ännu mera frakt..

Under tiden fixade jag hem lite plåt som jag bockade. Problematiken var att dom nya lysen har mutter på baksidan (Genomgående gänga genom kaross, och så mutter på baksidan) Så är det inte på Holdern.
Jag tog ett beslut om att kapa i baklysenas botten. Jag sparade en kant som jag drog två rostfria skruvar i. Då är det öppet för rostskydd in i håligheten, man kan byta kabel om så krävs. OCH om man inte gillar baklysena, eller vill ändra av någon annan anledning. Då skruvar man loss, modifierar och så är det frid och fröjd..
Valet föll på LED bakljus med själva lyset av plasmamodell.

Bild
Bild
Bild

Så fick det bli.. Då blev det dags att rikta taket. Någon hade krokat fast i något. Man får bara värme genom att fläkten skjuter igenom värmepaketet in i en tät kammare. Den kammaren leds på sidorna i taket framåt till framrutan. Nåt miffo hade monterat två klothögtalare i maskinen. En var placerad så spaken till värmekranen stod ständigt på kall. Det gick inte att dra på varmt.
Men det spelade ju ingen roll, eftersom det gick att stoppa in fingrarna i springan mellan tak och bakkant på hytten. Så rikta eländet. Plocka bort värmepaketet och rengöra det.
Återmontera fläkten, värmepaketet och så.
Samtidigt så konstruerade jag som ett takräck. Det har två funktioner. Det ena är att hålla taket plant. Det andra är att vara ett bra fäste för arbetsbelysning och varselbelysning.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag började fixa till takpanelen. Bakre kläddes om. Sidorna kläddes om. En ny innerbelysning fixades in. Främre panelen fick helt ny layout. Nya bakgrundsbelysta brytare. Ny stereo med streaming, handsfree, en voltmeter, knapp till spolningen som ska dit. Samt då en usb laddning och högtalare. Det blir lite.. lite extra el jämfört med orginalet som en blind tillverkat. Jag är ganska säker på att alla varianter på modellen i stort sett har samma kabelpiskor. Annars kan man undra varför framlyset går från tändlås, till spak, till tak, från tak, ner till kontaktstycke och ut till lysena... :screwy:
Nu lackades också bakskärmarna. Det kommer inte bli någon hellack på maskinen. Inte ännu iallafall.
Nya framljus sattes i dom gamla sargarna. Från bra och ha hyllorna skrapades H4 Xenon fram. Även 4 Aurora LED arbetsbelysningsljus. Dom är det drag i :thummar:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Då blev det att fundera lite på framljusen ja.. det satt ju globlampor. Det skulle bli H4.
Samtidigt klurade jag ut hur den där avgaskröken skulle tillverkas. Lite hjälp från grannen så blev det så trevligt så.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tyvärr flexade röret. Så det fick bli en förstyvningsrand. Den skars ner lite senare. Den ser ut som en fet tuppkam här.
Notera skruvskallarna i däcket.. Det är så i alla 4.. dom hade DUBBAT däcken.. eller ja, dom trodde väl det.. Någon lade ned jobb på det iallafall.
Just nu är alla borta ur framdäcken, nästa vända blir bakdäcken.
Bild

Det blev lite byte av hydralslangar.. Jag tog inte kort på det. Men jag tog kort på ormboet som tydligen är sedan fabrik i princip..
Det som jag kan se är bytt, är väljaren där man väljer fram eller bakhydral. Den passar nämligen inte 100, och det blev inte bättre av att någon.... inte tänkte.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson* (trådstartaren)

#7 » 00:20:04, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite kontroll på främre kraftöverföringen igår.
Lite märkligt.. fixade elen men ändå.. nej det fungerar inte.
Det klickar.. men ingen funktion.
Så öppnade man huven och kikade ner..
Tadaaa! vart fan är kardanen till kraftöverföringen?
Den är inte där iallafall.. det var väl roligt så säg?
Grejorna finns faktiskt att få tag i..
Tja.. man får väl sälja ena bilen för att lösa ut dom enligt Svenningsens prislista.
Snabbräkna det såhär.. medbringarna 3000kr stycket. Kardanen 27000kr...

Nej.. hela konstruktionen är totalt bakvänd.. den måste vara en nödkonstruktion.
Eller så köpte man in färdiga utväxlingar.. och försökte hitta på nåt efter oktoberfesten..

Får se om jag hittar delar, eller om jag får låta tillverka dom.
Ska jag tillverka. Då lär det inte se ut såhär.. Finns ingen anledning att köra saker baklänges..



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

sydstatare

#8 » 11:13:29, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj de va saftigt för kardanen. Hehe.

Kul o intressant projekt som jag nyfiket kommer följa
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

*pettson* (trådstartaren)

#9 » 18:59:11, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär sej mycket om Svensk företagsamhet. Särskilt grossistmässigt..

Jag fick ju pris från Svenningsen på den här axeln och på medbringarna och gummit.
Bara axeln låg ju på 27000 kr...

Så då gjorde jag så idag, att jag kontaktade Holder i Tyskland. Dom uppmanar ju faktiskt till det på hemsidan.

En offert dök upp i mailen.
Där lär vi oss följande..
Axeln för 27000 här.. kostar1330,21 euro plus tysk moms.

Slår vi ihop hela mitt paket med allt inkl moms i sverige så blev det 33000kr..
När vi kikar på tysk laddning kommer vi upp i 1937,65 euro inkl tysk moms och frakt...

Det skiljer väl inget....

Det blir givetvis inget med det iallafall... men ändå..

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se