Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kompressor renovering DAF buss 1974

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Per-Olof_Masgård (trådstartaren)

#1 » 23:27:23, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå där allesammans.

Jag hoppas på att dra till mig någon med mer kunskap än mig i renovering av maskiner till denna tråd.

Just för tillfället så står jag med en gammal DAF buss med en kompressor som laddar luft lite dåligt. Så min plan är att fräscha upp denna kompressor och behöver lite hjälp av någon med mer renoveringskunskaper än mig.

Kort förklart vad jag gjort hittils. Jag har demonterat topplock, cylindrar och kolvar.
Jag har mätt upp slitage på kolvringar genom att sätta ringen längst upp i cylinder där den framstår som noll slitage. Sen har jag mätt med bladmått hur stort spelrum det är i kolvringsgapet. Sen har jag även flyttat ner kolvringen ca 1cm ner från där den framstår som osliten till där man kan se cylinderns slitage och mätt kolvringsgapet även där.

Detta är siffrorna jag fått fram med bladmått.

Cylinder nr 1|Överst i cylinder.(noll slitage cyl) | 1cm ner från överst. (slitage på cyl)
Ring 1|0,45mm|0,50mm
Ring 2|0,40mm|0,45mm
Ring 3|0,40mm|0,45mm
Ring 4|0,40mm|0,45mm


Cylinder nr 2|Överst i cylinder.(noll slitage cyl) | 1cm ner från överst. (slitage på cyl)
Ring 1|0,45mm|0,45mm
Ring 2|0,45mm|0,45mm
Ring 3|0,40mm|0,45mm
Ring 4|0,40mm|0,45mm

Detta är mina frågor som novis i ämnet. Lägger även in lite bilder.

Jag har inga specifikationer på varken kolvringar eller cyl. Men kan någon här på forumet göra en bedömning på om siffrorna kan vara en antydning på slitage såpass att komprimeringen börjar göra en blowback/läckage?

Om jag vill ha tag i nya kolvringar. Har någon ett tips på vart man kan leta?

Kan någon även ge mig lite mer allmän kunskap i vad gäller hur man kan gå tillväga för att renovera cylindrar? Mäta rundhet och om de är runda, kanske bara horna upp?

Hur hade du gjort? Reservdelar är nästan omöjligt att få tag i.
Jag har läckage kontrollerat toppen och ventilerna verkar fungera bra. Så jag hoppas på att få lite mer effektivitet ur kompressorn genom att se över cyl/kolvringar.

Har du någon god allmän kunskap för mig vad gäller luftkomprimering så mottages det gärna. tex egen erfarenhet eller länk till något belysande.

Toppen forum! Kommer bli mer aktiv här och försöka öka på mina kunskaper.
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988



Per-Olof_Masgård (trådstartaren)

#2 » 23:38:20, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988

Michael Meier

#3 » 23:55:29, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#4 » 08:09:51, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent instinktivt så känns grejerna alldeles för bra för att vara grundproblemet... Du skriver: laddar lite dåligt. Betyder det att den ger för dåligt sluttryck eller för liten mängd? Jag antar att den går hela tiden när motorn går och den är till bromsar och kanske nån dörr? Vad skall hända när rätt lufttryck är uppnått? Skall överskottet pysa ut eller skall kompressorn avlastas eller stannar den helt? När bussen står still, blir luften kvar i systemet då? Många frågor...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sydstatare

#5 » 08:51:50, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med övre inlägget. Något måste väl styra när o hur mycket den ska ladda. På lastbimar är de oftast problemet. O på dem är de oftast lufttorken som även styr laddning som är problemet. Går en tunn slang från torken som styr kompressorn.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se