Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Borrigg till minigrävare!

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

digger85

#46 » 23:24:50, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde med en enkel ställbar tryckreducerare till matningen. Ställde in lagomt varvtal på grävaren. Sen igång med borren o sen va det bara att pröva sig fram tills man kunde köra fullt utslag på matningen neråt utan att borren stannade. Jag körde med 1,6m borr och jag borrade ett sånt hål på 90 sekunder.. sålde mitt torn senare till en borrare. Han har kört MÅNGA timmar med tornet i samma utförande som jag byggde det och han tycker att det funkar väldigt bra. Inga problem med varmgång. Jag körde med en hydraulmotor och kedja. Vändhjulet som kedjan vänder runt gjorde jag fjäderbelastat så att släden kan röra sig lite med slagen från borren.BildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.



ghaven

#47 » 05:39:19, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg hadde en trykkregulator for å stille press nedover og en struper for at ikke borret skulle gå for fort ved gjennomborring eller ansetting og en bypass innbygd i struper så en får full fart oppover men regulert fart nedover. Ser det diskuteres forskjellige måter å mate sleden på. Mener selv at kjede er lettest og greiest. Er vel ikke uten grunn at alle bor vogner bruker kjede. Og synes jeg så at 1,6 borret gikk ned på 90 sek i følge noen her. Det er vel meget bra borr synk, men 1,6 borr gir ikke altid 1,6 hull. Kommer litt an på hvor dypt du ansetter før du tar tiden og hvor mye tårnet ditt spiser av borrlengden når sleden er helt nede. Noen sier at de slår ned et 1,6 borr på sånn og sånn tid ,men det blir bare rundt 1, 4 om du måler hullet og da øker tida på meter synken fort. Jeg har altid holdt disse hydrauliske maskinene med innebygd kompressor for å være trege,i forhold til luftmaskiner, men skal bli artig å se når tråd starter blir ferdig ,hvor fort maskinen borrer og han filmer en snutt. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Al, Ähee och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se