Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

En Saab 9000 CSE:s nya liv (eller inte)

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Iznogoud

#31 » 20:25:24, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej för f..
Hellre en gödselspridare än s...

:dancing_geek: "gömmer mig"
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



pluton

#32 » 20:27:21, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar SAAB 9000. Fruktansvärt lättmekade bilar med ett riktigt bra bromssystem.
Och motorerna är skottsäkra. Jag hade en 9000 -95 som gått 45000 mil. Den tog inte en droppe olja och gick lika bra som när den var ny.
Tror att åtminstone en liten spik i kistan för SAAB var lågfriktionsmotorn som kom i de följande årsmodellerna där missade oljebyten innebar kraschad motor. Visst, skötte man servicen så var det vanligtvis inga problem och med den uppdaterade vevhusventilationen blev det bättre. Men folk glömmer inte så lätt och det fick SAAB dras med.

Jag har en -98 9000 stående som jag tänkte fixa till. Den är ett hyfsat objekt med full servicebok ända fram till nu. Eller så säljer jag den till en fantast och står tårögt och vinkar av den.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

SKALLEPÄR

#33 » 20:34:45, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade väl en mindre rolig Saab 9000cs 92 ingen raket men jäkligt skön att köra betydligt tystare än tiguanen jag har nu :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

Iznogoud

#34 » 20:35:59, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att saabs grövsta kistspik var deras vägran att bygga kombibilar. 95an vete tusan om den var så poppis bland kombiälskarna, och efter den tog det 21 År innan nästa "kombi" lanserades.
Volvo tjänade nog multum på det.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#35 » 21:25:41, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till saken hör ju också många års ständiga kvalitets- och produktionsproblem, de pengar som kanske hade kunnat bli vinst gick åt till garanti- och goodwillåtaganden, skrota bort "vargar" i produktionen mm mm. Jag vet inte om det är en skröna, men det sägs att några år på 80-talet var produktionsutfallet så dåligt att 20 % av råkarosserna till 900 skrotades bort istället för att gå till slutmontering. De år Saabs personbilsverksamhet gick med vinst lär ha varit lätt räknade.
På 70-talet lär någon chef på Saab ha envisats med att man skulle tillverka alla styr- och spindelleder i egen fabrik istället för att köpa in dem från någon underleverantör som visste hur man tillverkar kulleder. Resultatet blev både dyrt och sämre än marknadens sämsta piratleder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

texas5020

#36 » 21:29:46, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det förklarar varför jag endast haft 1 Saab ett kort tag i mitt liv, förstår nu att det berodde på nånting.. :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Göran Ekman

#37 » 21:31:58, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SAAB 9000 var väl den minst saabiga bilen som SAAB byggde , synd att den inte gjordes som kombi.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud

#38 » 21:34:12, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saab tog väl många egna vägar, därav försäljningsproblemen jmf med Volvo.
En Saab är ju raka motsatsen till Volvo, och likvärdig med en Renault eller Citroen. Allt finns där för att likna en bil, men på fel ställe eller onödigt tillkrånglat
Volvo må vara linjalritad och tråkig, men pålitlig och praktisk utan onödiga finesser som skapar en våt fläck i trosan hos ingenjörerna.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#39 » 21:51:49, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi bör ju komma ihåg att Saab 9000 utvecklades i samband med Fiat-koncernen, och samma grundkonstruktion såldes också som Fiat Croma, Alfa 164 och Lancia någonting ... Thema?
En sak som väl de flesta har förträngt nu, är att Saab försökte sälja Lancia 600 under eget namn, som efterträdare till V4.

En intressant sak är förresten hur mycket likheter som finns mellan Saab och Volvo. Det märks att det är samma nasare från underleverantörer som har gått som barn i huset på båda utvecklingsavdelningarna, att konstruktörerna kom från samma högskolor, osv osv.
Ta t ex en sådan sak som att båda märkena i många år använde CD-förgasare (Stromberg, Pierburg m fl), när det sedan blev dags för insprutning så höll de sig till samma underleverantör och samma systemtyper genom åren, det kanske mest anmärkningsvärda är att Bosch lyckade sälja in kombinationen av LH-jetronic insprutning och EZ-K tändsystem till både Saab och Volvo, men den lösningen användes aldrig av någon av kontinentens stora biltillverkare (i ärlighetens namn ska sägas att en variant av LH-jetronic har funnits på någon modell av Porsche, och det lär visst ha förekommit på någon brittisk bil också).
Sedan gick ju Saab sin egen väg med DI-tändsystemet som utvecklades av konsultfirman Mecel i Göteborg, man lät Luxor i Motala tillverka styrenheten medan den illa beryktade tändkassetten gjordes av SEM i Åmål. Och det efterföljdes av det integrerade motorstyrsystemet Trionic. Är dock osäker på om de styrenheterna gjordes av Luxor eller om det var någon av elektroniklegotillverkarna (antingen Berifors eller någon Facit-avknoppning i Åtvidaberg) som fick bygga dem. Redan från tidigt 80-tal hade Saab gjort affärer med Luxor, som hjälpte till med att ta fram laddtrycksreglersystemet APC.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#40 » 22:33:42, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppfattar det som en alldeles korrekt analys och historieskrivning.

Till allt detta kom sedan att jag också sprang där en hel del. Men då var det på provrummet där Siemens hade rätt många system i provbänkarna. Jag tror att det var där jag hörde att "Man kan inte testa fram kvalitet - den måste finnas där från början". Kanske var jag själv som sade det. Det lät som en bra sak att säga. Japanernas "ständiga förbättring" och statiska kvalitetskontroll med trend och varningsgränser hade nog kunnat hjälpa. Men det var trögt att få in (utvecklade Cejmatic på den tiden). Okuma var nog mest aktiva på den fronten.

Men SAAB hade sina älskare. De blundade gärna för småfelen och haverierna tog de ungefär som en dragracingförare. Skruva i dygn och köra några sekunder.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

pluton

#41 » 22:36:27, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DI tändsystemet på SAAB är egentligen ganska bra enligt min uppfattning. Visst, kassetten kostar en slant 2500 eller nåt i den stilen men med en ny kassett är det bara att tuta och köra 15000-20000 mil samt att motorn går otroligt rent och käkar knappt på tändstiften. Kassetten på min SAAB gick 27000 mil innan den gav upp, det är inte precis kattskit.
Ingen kostnad för byte av tänddelar som i en vanlig fördelare men istället en engångskostnad kanske en enda gång under bilens livslängd.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

torbjorn_forsman

#42 » 10:27:50, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan så brukar ju en fördelare av sen 80-talstyp eller senare inte heller kräva någon tillsyn under bilens livslängd. Och de flesta andra biltillverkare gick över till fördelarfria tändsystem med antingen dubbeltändspolar eller en tändspole per tändstift under 90-talet, vissa av dem har skött sig helt klanderfritt, andra har haft större eller mindre problem.

De gamla röda tändkassetterna till DI-systemet var det stor åtgång på, det fanns många Saab-ägare som fick byta den med ett par års mellanrum. De nyare svarta verkar vara bättre. Synd att elektroniken är ingjuten och gjutmassan sällsynt omedgörlig, annars hade jag nog försökt få isär någon sådan för att ta reda på vad som egentligen går sönder i dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#43 » 11:22:37, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en riktigt byggd SAAB
Väl värd att se!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

igelkottar (trådstartaren)

#44 » 11:35:03, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, men vill inte gärna ha en massa långfilmer som inte tillför denna bil något.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

tronde

#45 » 17:25:08, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:De gamla röda tändkassetterna till DI-systemet var det stor åtgång på, det fanns många Saab-ägare som fick byta den med ett par års mellanrum. De nyare svarta verkar vara bättre. Synd att elektroniken är ingjuten och gjutmassan sällsynt omedgörlig, annars hade jag nog försökt få isär någon sådan för att ta reda på vad som egentligen går sönder i dem.


Jeg antar at termisk mekanisk stress er sterkt medvirkende.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JonasLindström och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se