Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

renovering polar 470 79

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 21:52:57, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

då börjar nästa projekt en 470 79a polar. ja köpte för 2 lax. allt funkar som gas o el värme, elsystemet, vatten mm. monterat 6x9or och radio :) vigg uttag mm, 12v laddutag. blanka papper på besiktningen direkt efter köp men såg en liten fuktskada bak. båda hörn är skadade ireglarna samt hela golvet bak både inne och ute. får se hur stora sakdorna är hoppas taket har klarat sig, kommer använda plastreglar (komposit) för att de aldrig mer ska kunna ruttna plus att de är hårdare än trä. tänkt att spara mattan :) bauhaus säljer 3 mm plywood, blir perfekt

husvagnen är renoverat innetu med nymålat osv men inte med mögel o så. får se hur mycke som är otätt med kan va ja behöver täta om hela husvagnen.
men den är riktigt mysig inuti älskar min fina husvagn. bodde i den i sommar då o då.

träkompositen klyvs i 4 reglar i längder. blir ca 20kr/m jämfört med 4kr/m för träreglar :/ dyrare än trä men de ruttnar aldrig plus är styvare så de höjer dess värdet på vagnen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



David, Luleå

#2 » 10:10:31, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är imponerad av den energi som läggs på dessa gamla vagnar. Både ditt och Fjeddans projekt.Jag kan förstå att man vill fixa upp en gammal vagn för att ha själv om man gillar modellen. Men jag har lite svårt att förstå det med att fixa till dem för att öka värdet på dem. Klart en rutten vagn för två tusen eller en hel för tre. så är det ju roligare att köpa den som inte är rutten. Men jag skulle nog räkna alla vagnar i den här klassen som ruttna oavsett om de är mjuka eller inte. Ser dem som en möjligt bra källa till ett chassie till en båtvagn.

Att förlänga livet på en 70-talsvagn med 5-10 år med träreglar eller 10-20 år med komposit tror jag inte är det som påverkar köparen eller värdet av en sådan här vagn.

Tur att alla inte är som jag. :D

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 02:09:37, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Jag är imponerad av den energi som läggs på dessa gamla vagnar. Både ditt och Fjeddans projekt.Jag kan förstå att man vill fixa upp en gammal vagn för att ha själv om man gillar modellen. Men jag har lite svårt att förstå det med att fixa till dem för att öka värdet på dem. Klart en rutten vagn för två tusen eller en hel för tre. så är det ju roligare att köpa den som inte är rutten. Men jag skulle nog räkna alla vagnar i den här klassen som ruttna oavsett om de är mjuka eller inte. Ser dem som en möjligt bra källa till ett chassie till en båtvagn.

Att förlänga livet på en 70-talsvagn med 5-10 år med träreglar eller 10-20 år med komposit tror jag inte är det som påverkar köparen eller värdet av en sådan här vagn.

Tur att alla inte är som jag. :D

grejen är att polar 470 fån 70 talet ligger mellan 10-20 000kr på de flesta ställen så fixar jag skadorna kan jag tjäna en bra slant på vagnen :) förmodeligen är 470 en klenod en antik vagn som är eftertraktad. kolla priserna på marknadspalatset fb blocket mm så blir du chockad. har en annan vagn ja ska bygga bilsläp av. komposit ruttnar inte så de håller minst 50 år om de är så. läcker de inte in håller ännu längre. ska köpa kompositen imon ikväll inhandlades 4 mm plyfa 2.5x 1-3m :) och alla verktyg som behövs imon börjar projektet. är dock lite osäker på vad som är bäst täta med under golvet utanför vagnen, köpte nån karosstät massa för plåt/trä. nån fog massa som skulle va bra, annars får ja ta butyl stryka på o skruva på en liten trä list. butyl i lsiterna dock på väggarna :) komposit reglarna köper jag imon. ananrs har aj de mesta nu, butyl köper jag sist. har en storhusvagn presenning över ja köpte på jula som skyddar från oväder osv. karossen har tvärgående balkar så den bär verkigen upp hela golvet jämt. plyfan i golvet va dock 3mm eller nåt sånt så den va extremt tunn :P inte undra på att vagnaran förr var så lätta. min 520 88a har ca 6-8mm i golvet inne.

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#4 » 10:50:22, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:grejen är att polar 470 fån 70 talet ligger mellan 10-20 000kr på de flesta ställen så fixar jag skadorna kan jag tjäna en bra slant på vagnen :) förmodeligen är 470 en klenod en antik vagn som är eftertraktad. kolla priserna på marknadspalatset fb blocket mm så blir du chockad.


Behövde kolla. Man kan kanske få 10-20 000:- för en i mint condition och då syftar inte mint på färgen på inredningen.

En originalvagn men en fin originalinredning kan vara värd nåt som klenod eller entusiastvagn bakom en matchande bil. Men en ommålad renoverad vagn med nya material är nog inte det man vill betala för. Valnötsplywooden i originalinredningen i bra skick ger nog de sista 10 000:- på priset.

Men har du flyt så hittar du rätt köpare. Annars har du haft ett kul och lärorikt projekt. :)

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#5 » 23:30:03, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag vet de har nmålat över valnöten :( men kanske kan få mellan 5-10 000 för den om den är fint renoverad och allt funkar plus besiktad :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 23:50:08, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

updatering :) material levererat till husvagnen på bodngården , idag rev ja ut de mesta. imon blir de vänster väggen bak bakom toan alltså till höger om bakväggen,. för att checka röta där med. annArs ser taket ganska bra ut lite i höger hörn där uppe o och ända till dörren och till skåpen den är helt rutten dock, msåte bytas, och allA reglarna till dörren osv är också rätt ruttna men inte jätte. har sparat så myckle plyfa ja kan för att återanvända, för de är så dyrt :( reglarna i hörnen var helt sönderruttnade :O så kommer bli grymt där med kompositreglarna så de inte kommer fortsätta kunna ruttna mer. kollade golvet o de reglarna var kraftigt blöta och mjuka o måste nog bytas ändå 1/3 del av husvagnens längd :( men får börja byta till dörren imon.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#7 » 07:45:54, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du än gör så måla om inredningen! Det var den vidrigaste färgkombination jag sett. Ser ut som en illa renoverad fritidsgård från tidigt 90-tal.

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

David, Luleå

#8 » 08:37:53, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj...

Jag kanske är fel person att peppa. Men jag har svårt att se nåt värde i den vare sig före eller efter en renovering. Köpa den för 2000:- lägga ner 2-3000:- på material och sen en massa tid. Kanske du får 5000:- för den.

Ledsen att säga det. Men jag skulle nog satsar på att riva vidare. Köpa kölrullar och en vinsch och bygga en båtvagn. En sådan får du 5-10000:- för. Och roligare att bygga än att försöka byta ut ruttet mög. .

Sälj sen spis, panna och kyl som delar på blocket kanske du får ut en 1000-lapp till.

Vilket alternativ du än väljer önskar jag dig lycka till :).
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#9 » 08:40:00, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom är det där väl bakväggen? Det brukar ju vara den främre som tar slut först. Den lär vara ännu värre.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 22:04:10, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har andra hsuvagnar som finnso hämta gratis som ja ska bygga kärra av, vet att de är mer lönsamt samt att ja kanske inte tjänar så mycke på vagnen :/ men isf har jag nog kvar den, en riktigt mysig liten vagn :) lätt o dra med clion med :) köpt 5 meter träkomposit idag, som ska klyvas i 4 balkar, tjockleken är som sagt 25mm, och balkarna ska va 30mm för att passa ananrs får ja trycka in balkan längre än frigoliten så ja kan skruva fast listerna jämt mot plåten. jo ja ska såsmåningom riva fronten med men de blir senare :(


imon blir de inhandla sten klister sån foam som inte expanderar mer än 5 % :) hara funkat för andra :) så de blir 20 meter balkar totalt.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#11 » 23:06:00, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En eloge att du orkar! Jag hade ryckt av huset från underredet med grävmaskinen, ja, jag hade tagit hand om spisdelen men sen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MagnusGoransson

#12 » 23:12:55, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fäster man kompositbalk mot kompositbalk? Alltså som ett T eller L?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JD400

#13 » 23:33:08, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva på skrå kanske? Men blir inte två av balkarna väldigt tunnväggiga och därmed klena när du klyver?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

wol

#14 » 00:38:58, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har nog samma uppfattning som flera har påpekat skrota den vagnen för du kommer garanterat att hitta mera skador när du fortsätter att riva i den.
Men om du har tid över och tycker att det är ett vettigt projekt så är det bara att jobba på tills den blir klar.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

MagnusGoransson

#15 » 00:40:17, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Skruva på skrå kanske? Men blir inte två av balkarna väldigt tunnväggiga och därmed klena när du klyver?


Jo, det är ju enkelt när det är trä, men inte alls lika enkelt när det är en i-hålig plastprofil.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se