Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Belos/Gravely L

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Tom N (trådstartaren)

#1 » 22:12:18, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll forumet.

Då jag under lång tid läst och tagit del av forumet med stort intresse som gäst, så kändes det inte mer än rätt att delge lite av sina egna dumheter :grin:

Då jag faktiskt har några bilder i telefonen från mitt lilla påskprojekt så tänkte jag att detta är väl en tid så god som någon att skapa ett konto och en tråd. Så nu får vi se om jag reder ut detta med trådskriveri och bilduppladdning.

Detta började egentligen i höstas med lite allmänt blocketsurfande, vad som var till salu i hemkommun (som man gör).
Då det dök upp en gammal tvåhjulstraktor i flödet så vaknade ju skrotsamlaren snart, "det där är ju en lite kul pryl" :grin:

Sagt och gjort, jag åkte dit och slängde ett öga på den och alla vitala delar på maskinen verkade sitta där. Om jag minns rätt så berättade den trevlige säljaren att den stod långt in i lagården när dom köpte gården, och har troligtvis stått i många år. Men då den stått under tak så hade den klarat sig bra.
Det fanns tyvärr inga redskap till den, men vafasen, det kan väl va kul och se ifall man lyckas få liv i en sån här.

Så jag öppnade stora lädret, bjöd en femhundring och släpade hem härligheten.

Bild
Bild
Bild
Bild


När den var hemma så kollades det över lite grundligare. Jag fick snart rett ut att det var en Belos eller Gravely L som jag hade blivit lycklig ägare till. En 61:a med 6,6 hk spis om jag tolkat Maskinisten rätt.
Lagade punka, ett oljebyte, en grundlig rengöring av förgasaren, lite service av magneten, hade av toppen för lite inspektion och den såg förvånansvärt fräsch ut. Efter att jag kostat på den ett nytt stift också så fanns där tom gnista :grin:

Efter att ha experimenterat fram ett lämpligt material till startrem (varken 20 mm breda spännband eller lika brett läderband från nån hobbybutik håller för mer än nåt drag kan jag meddela :grin: och en kamrem från en gammal Ascona är för kort) :grin:
Ja, då tuffade den igång. Succe! :hurra:

När den nu hade hoppat igång så är det väl dags att få den att röra på sig med. :klia:
Där kommer 2 axlar ur lådan där en ska reglera hög/låg och den andra fram/back, det ska sitta en arm på varje med en stång som manövrerar denna. Det enda som fanns på detta vidunder var den ena på fram/back som var ihoprostad och en krokig gängstång för att manövrera den med, så man kunde precis få den att gå framåt. Dock inga bilder, detta var långt innan jag kom på tanken med denna tråden.

Så kan man ju inte gärna ha det. Nya fick tillverkas!

Bild


Bild
Halvtaskig bild på fram/back armen monterad


Bild
Nya "reglerstänger" fick tillverkas. O se på fasen den går både framåt och bakåt, på både låg och hög :hurra:


Bild
Bild

Några små fästen för en lite "modernare" gasvajer fixades till och rätt som det var så hade man i princip en fungerande apparat.

Nu återstod ju bara frågan, som kanske hade vart relevant redan i blocketfasen!? Vad ska jag ha den till?

Den frågan tänkte jag komma till i nästa inlägg. Men det får nog bli imorgon för det tog lite tid för en maskinistnybörjare att knåpa ihop ett inlägg märkte jag :grin:

Så premiärinlägget får nog anses skrivet, så får vi se, nån kanske hittar nåt intressant/läsvärt. :grin:

På Återseende

/ Tom

10 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400



magirus

#2 » 23:40:35, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
magirus
 

pluton

#3 » 23:43:00, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt. Välkommen till Maskinisten.
Ja vad ska du ha den till? Vad ska vi skrotsamlare ha allting till?
Om något finns framför ögonen och vi får en chans så släpar vi hem det. En psykologisk detalj värd att titta närmare på....

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

texas5020

#4 » 07:04:34, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit ! Var fick du tag på dom gröna fjädrarna ? Skulle behöva likadana men lite grövre för samma ändamål. :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Tom N (trådstartaren)

#5 » 15:51:28, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädrarna tror jag att jag köpte från fjadrar.se. Jag har för mig att dom kom från typ industrifjedre a/s eller nåt i den stilen. Dom hade nog ett bra utbud vill jag minnas.

/Tom

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#6 » 17:59:32, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hursomhelst så tänkte jag att man kan ju inte bara gå runt med den som en skottkärra.
En tanke jag hade var att göra en liten "mindumper", det kunde ju vara användbart. Men jag tror framkomligheten hade vart dålig, plus att den går lite för fort. Sen tror jag även att kraftuttaget snurrar lite långsamt för att krångla dit en hydraulpiump utan att växla upp den (har dock inte mätt varvtal) Fast man ska ju aldrig säga aldrig, idén ligger väl kvar nånstans i bakhuvudet. :grin:

En liten sulky däremot, så man åtminstonde kan åka på den. Det får man ju lösa. Jag förutsatte först att dom här små sulkyna var en liten vagn som man styrde i midjan.
Men jag såg sen att många originalvagnar hade ju styrande bakhjul som man styrde med fötterna.

Då kan ju inte jag vara sämre, bakhjulsstyrning får det bli!

Bild

Så jag tog och skissade upp tankarna i fusion. Jag vet inte ifall det framgår av bilden här, men jag valde att göra styrningen utan parallellstag så det var lite fipplande i caden för att få "ackerman-effekten" rätt. Det diffar nån grad vid vissa styrutslag men det är nog inom marginalen för hur väl jag kan justera in styrstagen.

Så jag började tillverka lite delar


Bild
Svarvning av Hjulaxlar


Bild
Axel för "midjependling"


Bild
Axeln som "pedalerna" sitter monterade på


Bild
Alla lagerlägen svarvade, Hjulspindlarna, röret för pendlingen och lagerhuset för plåten där styrstagen ansluter

Då Påsken närmade sig så kändes det ju som ett litet trevlig Påskprojekt detta :idee3:

Jag ville ju gärna ha en gammal plåtsits från nån gammal grålle eller liknande, men det verkade knivigt att få tag på i bekanskapskretsen. Dom går ju att köpa nya, men jag ville ju gärna ha en till Påskhelgen och det verkade lite svårlöst med leveranstiden. Jaja, jag får väl köpa en på Biltema efter jobbet. Tänkta arbetsdagen slutade med att vi blev permitterade 60%, med lite mer fritid som biprodukt.

Jag får väl ta och göra en egen då :grin:


Bild

Sagt och gjort, lite gammal oljetanksplåt


Bild

Lite friserad


Bild

Med några hål i vinkeljärnen får man en basic stolsjustering :grin:

Så nu var jag redo att fira Påsk :thumme:

/Tom

7 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

SKALLEPÄR

#7 » 18:07:14, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli kul att följa :thummar:
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

Tom N (trådstartaren)

#8 » 18:23:04, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På långfredagen så var alla komponenter svarvade och kapade så det var ju bara att börja sätta ihop den lilla sulkyn. :smile:




Bild

Gjorde en liten jig så mitt nya "maskinfäste" förhoppningsvis också skulle passa. Detta är det gamla, jag har inga bilder på tillverkningen av det nya. Jag hade som sagt ingen tanke på en tråd här i detta skedet.


Bild

Här är själva ramen ihopsvetsad

Bild


Bild

Här har sits och "pedalstället" kommit på plats


Bild

Här är hjulspindlarna klara och även "midjependlingen"


Bild
Bild

Här är väl sulkyn i stort sett färdigbyggd och redo för en provtur :driver:

10 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

pluton

#9 » 18:52:39, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt. Men tror du inte att den blir liksom överstyrd eller hur man ska säga. Alltså att det blir onödigt stor svängradie där de större framhjulen bara "trög-kasar" med?
Jag önskar att jag kunde cad för överblicken är ju kanon på en sån ritning.
Senast redigerad av pluton 18:54:33, 14-04-2020, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Tom N (trådstartaren)

#10 » 18:54:27, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en snabb provtur så kunde man konstatera att mekaniskt fungerade den precis som det var tänkt :hurra:

En grej som dök upp som jag nästan hade räknat med var att, iom att maskinen vibrerar rätt bra som det är, så fortplantar sig dom vibrationerna rätt bra upp i ryggraden. Inget fortskaffningsmedel för dom med löständer kan man ju säga :grin: Jag hade nog inte räknat med att det skulle va såpass tydligt, men men.

Andra grejen var att kvalitetshjulen från Biltema säckade ihop rätt omgående.

Jaja, gör om gör rätt!


Bild

Jag skar loss fästet för stolen och satte gummidämpare mellan. Biltemahjulen fick några extra "plåtekrar" på baksidan mellan navet o fälgen. Så nu gick det tillomed att åka på den utan större obehag


Bild

Vy från förarplatsen :driver:

Nu då den fungerade som tänkt så var det väl lika bra att kladda på lite färg på prylarna


Bild


Bild
Bild

Lite målade detaljer


Bild

Dags för slutmontering


Bild

Hjulspindel på plats


Bild

Gummiupphängningen av sitsen och några styrstag


Bild

Bild

Ihopsatt!


Bild

Bild på fotpinnarna


Bild

Resten av styrmekanismen

Därmed var jag i princip i hamn med detta lilla projektet. Jag tänkte att jag skulle yxa till ett par skärmar med så att den ser lite mera "färdig" ut. Det kanske kan bli ett litet lagom göre för helgen. Jag får väl i så fall försöka få fram kameran och försöka föreviga det på ett lite bättre vis :grin:


/ Tom

7 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#11 » 19:01:24, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Snyggt. Men tror du inte att den blir liksom överstyrd eller hur man ska säga. Alltså att det blir onödigt stor svängradie där de större framhjulen bara "trög-kasar" med?
Jag önskar att jag kunde cad för överblicken är ju kanon på en sån ritning.


Nu har jag ju inte kört den så hemskt långt än :grin: Men det lilla jag kört så tycker jag den följer ganska fint. Det verkar ju sitta differential på driven så den är ju rätt förlåtande på så vis

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

SKALLEPÄR

#12 » 19:24:31, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bra med en tjock skumgummi som du klär in med nåt passande matrial :bira:
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

Tom N (trådstartaren)

#13 » 20:07:37, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja nån dyna får väl knåpas ihop så jag kan återbörda den som ligger där till mammas altanmöbler :vissla:

/ Tom

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

swetom2011

#14 » 07:41:39, 15-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju jättebra ut. Det är ju bra att ha de riktiga maskinerna i verkstaden. Jag är inte lika lycklig lottad så jag får antingen göra det för hand eller knacka på hos de grannar som har det som behövs. Tar man med en låda vin eller en back öl brukar det går bra :lmao:

Tillbaka till sulkyn. Här i Tyskland är det inte så lätt att hitta eller få hjälp med en Gravely och en Belos har jag aldrig sett. Jag hade tur att hitta en sulky några veckor efter jag hade köpt Gravelyn. Delar av den liknar en original Gravely, andra inte, bland annat sitsen. I alla fall har den rattstyrning i stället för pedaler.

Som sits valde jag att köpa en med fjädring, annars blir det som att sitta på en "rodeo-tjur" :mrgreen: .

Sulkyn är färdig men jag överväger att byta ut ratten mot pedaler, kanske " kopierar" jag din idé.

Alla lager är utbytta, kullager i hjulen, de andra sinterbrons.

Här lite bilder från min sulky.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Tom N (trådstartaren)

#15 » 20:50:58, 15-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

swetom2011 skrev:Ser ju jättebra ut. Det är ju bra att ha de riktiga maskinerna i verkstaden. Jag är inte lika lycklig lottad så jag får antingen göra det för hand eller knacka på hos de grannar som har det som behövs. Tar man med en låda vin eller en back öl brukar det går bra :lmao:

Tillbaka till sulkyn. Här i Tyskland är det inte så lätt att hitta eller få hjälp med en Gravely och en Belos har jag aldrig sett. Jag hade tur att hitta en sulky några veckor efter jag hade köpt Gravelyn. Delar av den liknar en original Gravely, andra inte, bland annat sitsen. I alla fall har den rattstyrning i stället för pedaler.

Som sits valde jag att köpa en med fjädring, annars blir det som att sitta på en "rodeo-tjur" :mrgreen: .

Sulkyn är färdig men jag överväger att byta ut ratten mot pedaler, kanske " kopierar" jag din idé.

Alla lager är utbytta, kullager i hjulen, de andra sinterbrons.

Här lite bilder från min sulky.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Snyggt renoverat, den vagnen lär nog stå sig många år :thummar:
Jag tycker det verkar som om man kikar lite på youtube så verkar det vara vanligt med ratt i amerikat iaf.

Jag hade tänkt mig bronslagrat först med, men lagerbrons tar dom sannerligen betalt för och vanliga lager fanns hemma så jag blev lite snål.

Det är ju som så att jag inte ens begåvat mig själv med ett ordentligt garage hemma än, men har far stått ut med att jag nyttjat hans i 35 år så ska det nog funka ett tag till. Fast jag vill ju gärna se det som att vi har delad vårdnad om svarven iaf :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se