Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Identifiering av KEW högtryckstvätt och troligtvis en tillhörande renovering

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Offside

#16 » 11:42:27, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa på ventilerna. Det är 3 huvmuttrar uppe och nere på var sida. Kan ha kommit lite rostflagor i dem och då tätar de inte som de ska. Brukar vara en konisk kostruktion med en liten fjäder och en liten metallbricka som tätar mot metall.
Brukar gå få ur med en spetstång efter man tagit bort huvmuttern.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

1 person gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



Lateralus (trådstartaren)

#17 » 14:44:28, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar allihopa!

Vad det gäller modellbestämning så hade jag turen att springa på en KEW/Nilfisk Alto -räv på Roosclean, men inte ens han kände till såpass gamla maskiner som hade kombinationen remdrift och elmotor :klia: Men jag har inte gett upp än! Vi ska ut på en biltur imorgon och skulle kunna passera Momentum faktiskt! Sitter även och bildgooglar flitigt när orken faller på, men få tycks ha nördat in sig på gamla högtrycksvättar :coffee:

Ventilerna är kontrollerade, jag ville inte tråka ihjäl er med en mindre roman om helgens skruvande bara :mrgreen: . Ventilkäglorna (?) är gjorda av plast och ser fina ut. Dessa tätar mot ett säte i metall. Här inne var det förhållandevis rent och fint faktiskt, troligtvis för att plast och mässing inte är så benäget att rosta. Även fjädrarna, som verkar vara i något skapligt korrosionsbeständigt material, såg fina ut. Givetvis blåste jag rent alltsammans när jag ändå hade skruvat loss det.

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gustav9797

#18 » 16:12:36, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde fungera alldeles ypperligt med standard U-manschetter men kanske utan fjädrar, om det har någon betydelse? Det sitter ju inga fjädrar på original. Mät innerd. X ytterd. X tjocklek
Byt samtliga, fortsätt inte köra med någon gammal. Vattnet kan med tiden fräsa spår i kolvarna där det smiter förbi genom de dåliga tätningarna.
Om du är petig så finns "KEW pump oil 100" hos närmsta Nilfisk-återförsäljare, en "zinkfri hydraulolja" förmodligen för att den inte ska reagera med mässing.
:rock_on:
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Lateralus (trådstartaren)

#19 » 16:30:27, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det var precis vad jag ville höra! :grin: Tänker du på den typ jag länkat till tidigare i tråden från kullagret.com? Sitter det fjädrar i dessa? Jag kan inte se dem på bilden i så fall.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gustav9797

#20 » 18:01:48, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Tack, det var precis vad jag ville höra! :grin: Tänker du på den typ jag länkat till tidigare i tråden från kullagret.com? Sitter det fjädrar i dessa? Jag kan inte se dem på bilden i så fall.

Jag ska kolla nogrannare på detta, vad har de för mått?
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Lateralus (trådstartaren)

#21 » 18:12:51, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack på förhand Gustav!

Måtten är:

Innerdiamater: 24 mm
Ytterdiameter: 34 mm
Tjocklek: typ 5,6 mm? :klia:

Det känns dock inte som att tjockleken är jättepetig, det verkar som att man räknar med att trycket ska hålla tätningen på plats. Där den inre tätningen ska sitta får man utan vidare in en tätning som är 6 mm tjock. Där den yttre tätningen (närmast vattnet) sitter är det ännu mer plats, där är minst 2 mm "till godo" med den tätning som sitter där idag.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gustav9797

#22 » 19:20:09, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ute och tittade bland gamla delar. Vattentätningarna i 03-pumpen verkar ha det måttet som du behöver!
24x34x5.4 (vågade inte ta bild på det rostiga skjutmåttet pga risk för att skämmas)
I den satsen ingår bara 8st och med två satser är du uppe i en bit över tusen kronor :insomnia: för dina 6 kolvar.

https://www.azreinigungstechnik.de/Dich ... otor/Pumpe

Kanske är värt att testa de du föreslog?
Osäker på om det behöver vara NBR eller ej dock.

Bild
Bild
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 19:26:56, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NBR (nitrilgummi) är ju mineraloljebeständigt. Nu har jag inte klart för mig om de där tätningarna utsätts för smörjoljan också eller bara vatten.
Om de bara ska täta mot vatten, så bör det fungera minst lika bra - förmodligen bättre - med EPDM eller naturgummi. NBR har en tendens att bli hårt och krympa om det utsätts för vatten, åtminstone hetvatten, länge.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#24 » 19:37:11, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt! :buga:

Då vet jag i alla fall en säker källa till reservdelar om det inte visar sig fungera med billigare alternativ! :grin:

Tack för klargörandet om NBR och andra material Torbjörn! De tätningar som ska bytas tätar i huvudsak mot vattensidan, en av dem kan dock tänkas få lite olja på sig om den ordinarie oljetätningen inte gör sitt jobb helt ordentligt.

De tätningar jag har hittat är gjorda av polyuretan. Vad har det för egenskaper? Kan det tänkas passa i detta sammanhang?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#25 » 19:55:34, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett försök att minnas ungefär vilken tid de 6cylindriga KEW tvättarna fanns . Var på en lantbruks Elmia bör ha varit 75-76 ungefär kanske. Av någon anledning minns jag att det visades den typen av tvätt.
Ventilerna plast med rostfria säten. Så ser det ut även på något nyare A2KL pumpar. Ditt projekt är nog inte så omöjligt.
Apropå mitt selektiva minne bilen vi åkte med till Jönköping var min farbrors brun metallic Opel Rekord tidig -70talare , satt ett rostfritt avgas system på den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#26 » 20:34:28, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polyuretan brukar tåla det mesta. Har för mig att Hydroscand har haft en bra tabell på nätet över vilka plaster/gummimaterial som tål vilka kemikalier, den kanske går att återfinna...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#27 » 22:33:41, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med ungefärlig datering kring när denna högtryckstvätt var modern! :mrgreen: Den passar ju skapligt bra in i min samling äldre maskiner i blandat bruksskick där ambitionen är att de ska fortsätta att vara i bruk!

Kikade lite på Hydroscands hemsida och hittade till informations-PDFer, men länkarna fungerade tyvärr inte :ohnej: Ska kolla med en kollega på jobb som besitter mycket kunskap om dylikt om han har något liknande i samlingen på sin dator, det är ju alltid bra att göra det tillgängligt på maskinisten :thumme:

Låter ju som att polyuretan skulle kunna fungera då! Om ingen säger att det är en dålig idé innan imorgon kväll så ser jag nog till att beställa då! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#28 » 20:24:13, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var i min värld lååång ledtid på manschetttätningarna från kullager.com. Men nu är tätningarna hemma och monterade! Och än så länge så fungerar högtryckstvätten bra! :mrgreen: Den läcker lite vatten i tätningen mellan topp och tätningshållare, men jag tror att boven i dramat är oringarna då jag fick återanvända de gamla. Ovanligt tunna oringar sett till diametern, så det var inget jag råkade ha hemma, eller som kullager.com kunde leverera.

Idag har jag roat mig med att tvätta tak och kört med den ett antal timmar, det kommer minimalt med vatten och olja från skvallerrören och det verkar bli mindre efter hand. Ställer man tryckregleringen så högt det går så ger den strax över 100 bar med den nya dysan, vilket känns lagom! Den har betydligt högre flöde än vad jag är van vid! Med den gamla tvätten så kunde man mata på oavbrutet i princip hur länge som helst, men med denna tvätten så hänger inte hydroforpumpen med! :grin: Men jag pysslade dit en manometer på inloppet och har en medhjälpare som växlar över till kommunalt vatten när trycket in närmar sig 0,5 bar! :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dea

#29 » 19:12:24, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoj att du fick liv i den :thummar: man märker när man får tag på en tvätt med rejält flöde vilken skillnad det är :hurra:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Lateralus (trådstartaren)

#30 » 10:39:14, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är tydlig skillnad i kapaciteten mot vår gamla Kärcher (Kul notis: Den är en minst 25 år gammal hobbymaskin från den tiden då hobbymaskiner gjordes med pump i mässing, den har krävt minimalt underhåll under dessa år trots ganska flitigt användande sett till att det är en hobbymodell) Denna pumpar fortfarande ca 90 bar, som den gjorde när den var ny. Men med sina 1,5 kW är ju flödet såklart betydligt mindre än för KEW-tvätten som denna tråd handlar om.

Nu när denna maskin tycks fungera så är agendan på kort sikt:

*Mer provkörning
*Inköp av en förlängningsslang (fick 12 meter när jag köpte maskinen, vilket räcker till mycket. Men taktvätt, etc kan göras lite mer bekvämt med en längre slang)
*Inköp av fler dysor för att kunna välja sprutbild efter vad som ska tvättas

På längre sikt så har jag tänkt att:

*Bygga om plattan som maskinen är byggd på. Den är tämligen klumpig att flytta runt då den väger en del och har på tok för små hjul för att köras på en gräsmatta till exempel. Vidare så tycker jag att den tar för mycket golvyta. Min tanke är att bygga ett stativ där motorn sitter underst och pumpen strax ovanför. Vidare är tanken att bygga ihop allt på något som liknar en säckakärra för att kunna flytta den enkelt.

*Komplettera ovanstående bygge med ett enkelt elskåp med motorskydd och tryckvakt så att pumpen stannar automatiskt ifall ingående tryck skulle falla under 1 bar till exempel.

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se