Jag fick tid till att skruva lite i helgen, så det är väl på plats med en uppdatering!
Tiden som den har stått oanvänd verkar ha tagit ut sin rätt i form av rost, så jag plockade av rör och slangar på maskinen. Mycket riktigt gick det att knacka ut ganska mycket rost ur dem, så jag är glad att jag tog mig den tiden. Passade även på att plocka av avlastningsventilen för en översyn av samma anledning. Efter lite googlande så kom jag fram till att den var av typ "trapped
pressure unloader" och hade god hjälp av:
https://www.guttervacuumsystems.co.uk/2 ... lve-works/För att förstå hur det var meningen att den skulle fungera. Kulan i huvudventilen var nästa helt bortrostad och det var svårt att gissa sig till hur stor den en gång varit. Jag hittade dock en som såg ut att passa hjälpligt, så jag chansade på att trycka i denna tills vidare.
Därefter provkördes maskinen med halvbra resultat. Den pumpade vatten och lät inte speciellt illa! Tryckregleringen fungerade, för det gick att justera trycket, men den ville inte pumpa mer än 60 bar. Avlastningen fungerade dock INTE, för när man släppte handtaget så låg den kvar på tidigare inställt
tryck! Lade dock märke till att den orkade pumpa betydligt högre tryck när den inte levererade
flöde till munstycket. Detta leder mig till att tro att ventilerna är okej (Vid någon av de första provkörningarna kan jag ha råkat ställa tryckbegränsningen till 200 bar, vilket tydligen inte var något större problem då den enbart jobbade mot tryckbegränsaren
).
Jag plockade ner avlastningsventilen igen och kikade lite till. En av o-ringarna i backventilen var så pass hård att det tog tid för mig att förstå att det ens hade varit en
o-ring!
Denna byttes och därefter provkördes maskinen igen, och sen på! ... Den avlastade som den skulle!
Därefter roade jag mig med ett par oljebyten till för att få bort den gräddiga nyansen på oljan, samt att byta diverse tätningar och o-ringar här och var för att få den tät. När den väl återfått sin forna kontinens så körde vi med den ca 30 minuter för att se om något mer fel uppenbarade sig. Sammanfattningsvis: Oljan behåller nu sin oljiga färg, så den verkar inte blanda vatten i oljan. Trycket blir inte bättre än 60 bar, så jag misstänker att dysan är slut.
Idag har jag fått tag på en ny dysa hos:
https://www.roosclean.com/ i Malmö. Kan verkligen rekommendera ett besök hos dessa om någon har problem med sin högtryckstvätt, trevliga och hjälpsamma! Ser fram emot att kolla hur maskinen presterar med denna!
Ett problem kvarstår dock: Kolvtätningarna på vattensidan i pumpen har troligtvis gjort sitt, den pumpar nämligen ut lite vatten ur skvallerslangarna som går till den vita plastburken. Någon cylinder verkar vara tät, men den sämsta läckte säkert en halv liter vatten vid den sista provkörningen på 30 minuter. Roosclean försökte, men de kunde inte få fram något om att det skulle gå att köpa reservdelar till en så gammal maskinen. Lite bilder:
Såhär ser hållaren till vättentätningarna ut
Ena halvan urplockad.
En bild till på ena tätningen
En till
Och en till.
Vad är det för typ av
tätning? För mina otränade ögon så ser det ut som en
packbox utan
fjäder. Var kan man hitta en ersättare? (Lagom lätt att leta efter när man inte ens vet vad det heter
)
Jag hittade:
https://www.kullagret.com/product/un-24 ... t-pu-kopiaDen liknar i alla fall den befintliga tätningen till utseendet och har rätt mått! Kan det vara något?