Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Identifiering av KEW högtryckstvätt och troligtvis en tillhörande renovering

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 19:03:52, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en tid sedan köpte jag mig en KEW högtryckstvätt för en liten peng, med vetskapen om att den inte byggde tryck fullt ut sist den var i drift. När den kom hem var den ganska skitig, så jag började med att demontera motorn och gav den en rejäl tvätt! Här har ni lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag hittar inte mycket till märkplåt på pumpen.

Vagnen ser ut att vara ett seriöst hemmabygge, eller?

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera vad pumpen skulle kunna heta?

Kan man få tag på servicemanual och sprängskiss?

Hur börjar jag felsöka det antaget dåliga trycket?

Kan även nämna att den låg ner i bilen vid transporten hem vilket ledde till att en del av oljan rann ut. Så i vilket fall som så måste jag fylla på olja, men min vana trogen så byter jag högst troligt all olja... Men vad ska man ha för olja?

Puh, hoppas att någon har tid för alla frågor som uppstår när en nybörjare ger sig in på något nytt! :bira:

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Lateralus (trådstartaren)

#2 » 11:55:55, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över hundra visningar och ingen som vet vad det är jag råkat köpa på mig? :uupps:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#3 » 12:01:30, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För riktigt länge sedan fanns det något som hette KEW 1500 kan vara en sådan den var 6 cylindrig tror jag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias Petterson

#4 » 12:57:29, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den inte bygger tryck så kan det bero på att dysan i lanserar är sliten
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

InläggDetta inlägg har raderats av Göran Ekman den 13:54:34, 10-05-2020.
Anledning: Det vart bara tok

Göran Ekman

#6 » 13:59:25, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här tråden från inlägg 41 och framåt finns det några bilder på KEW 1500 tycker att den påminner om din pump.
[Trädgårdsmaskiner] KEW 40A2KL högtryckstvätt
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Lateralus (trådstartaren)

#7 » 14:51:27, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! :grin:

KEW 1500 ger mycket riktigt några bilder på google som skulle kunna vara försedd med en lika dan pump som min. I övrigt så var tyvärr lite sparsmakat med information, trodde mig ha hittat en manual, men hamnade bara på en sida där det stod att jag vunnit en iphone :huh:

Tack för ännu en bra tråd att skumma igenom! :thumme:

Jag hade tänkt att börja kika lite på maskinen under nästa helg och tänker mig:

1; Tappa ur eventuell kvarvarande gammal olja
2; Hälla på ny olja
3; Provköra för att se om det är något fel på den

Men vad ska jag slå i för olja? Jag hittade:

https://www.lantlivikuggeboda.se/oljor/ ... 33505.html

Men jag har sett många som skriver att det fungerar bra med vanlig motorolja. Funkar det med mineral 10W30? Eller måste man veta mer om maskinen för att kunna avgöra detta?

Är det något mer man bör tänka på vid en provkörning?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#8 » 21:03:17, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen stor uppdatering, men jag hade i alla fall tid till att städa lite i verkstaden så att jag kunde få in maskinen. Jag har tappat ur oljan... Först kom det bara några droppar vatten! :uupps: Sedan började det rinna en smal stråle av något som liknade sirap till viskositeten och grädde till färgen :aaargh: Många minuter senare hade jag ca 1,5 liter gräddig sörja i avtappningskärlet. Kort sagt är jag väldigt glad att jag tappade ur oljan innan jag körde igång maskinen :svettas:

Jag tänkte prova att köra på vanlig motorolja under helgens experimenterande och felsökning. Får jag fart på maskinen så blir det troligtvis ett byte till ganska snart för att vara säker på att jag fått ut allt vatten och sedan ett byte till när maskinen varit i drift ett tag så att jag ser hur snabbt den kontaminerar oljan.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#9 » 18:00:22, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tid till att skruva lite i helgen, så det är väl på plats med en uppdatering!

Tiden som den har stått oanvänd verkar ha tagit ut sin rätt i form av rost, så jag plockade av rör och slangar på maskinen. Mycket riktigt gick det att knacka ut ganska mycket rost ur dem, så jag är glad att jag tog mig den tiden. Passade även på att plocka av avlastningsventilen för en översyn av samma anledning. Efter lite googlande så kom jag fram till att den var av typ "trapped pressure unloader" och hade god hjälp av:

https://www.guttervacuumsystems.co.uk/2 ... lve-works/

För att förstå hur det var meningen att den skulle fungera. Kulan i huvudventilen var nästa helt bortrostad och det var svårt att gissa sig till hur stor den en gång varit. Jag hittade dock en som såg ut att passa hjälpligt, så jag chansade på att trycka i denna tills vidare.

Därefter provkördes maskinen med halvbra resultat. Den pumpade vatten och lät inte speciellt illa! Tryckregleringen fungerade, för det gick att justera trycket, men den ville inte pumpa mer än 60 bar. Avlastningen fungerade dock INTE, för när man släppte handtaget så låg den kvar på tidigare inställt tryck! Lade dock märke till att den orkade pumpa betydligt högre tryck när den inte levererade flöde till munstycket. Detta leder mig till att tro att ventilerna är okej (Vid någon av de första provkörningarna kan jag ha råkat ställa tryckbegränsningen till 200 bar, vilket tydligen inte var något större problem då den enbart jobbade mot tryckbegränsaren :svettas: ).

Jag plockade ner avlastningsventilen igen och kikade lite till. En av o-ringarna i backventilen var så pass hård att det tog tid för mig att förstå att det ens hade varit en o-ring! :djaevul: Denna byttes och därefter provkördes maskinen igen, och sen på! ... Den avlastade som den skulle!

Därefter roade jag mig med ett par oljebyten till för att få bort den gräddiga nyansen på oljan, samt att byta diverse tätningar och o-ringar här och var för att få den tät. När den väl återfått sin forna kontinens så körde vi med den ca 30 minuter för att se om något mer fel uppenbarade sig. Sammanfattningsvis: Oljan behåller nu sin oljiga färg, så den verkar inte blanda vatten i oljan. Trycket blir inte bättre än 60 bar, så jag misstänker att dysan är slut.

Idag har jag fått tag på en ny dysa hos: https://www.roosclean.com/ i Malmö. Kan verkligen rekommendera ett besök hos dessa om någon har problem med sin högtryckstvätt, trevliga och hjälpsamma! Ser fram emot att kolla hur maskinen presterar med denna!

Ett problem kvarstår dock: Kolvtätningarna på vattensidan i pumpen har troligtvis gjort sitt, den pumpar nämligen ut lite vatten ur skvallerslangarna som går till den vita plastburken. Någon cylinder verkar vara tät, men den sämsta läckte säkert en halv liter vatten vid den sista provkörningen på 30 minuter. Roosclean försökte, men de kunde inte få fram något om att det skulle gå att köpa reservdelar till en så gammal maskinen. Lite bilder:

Bild
Såhär ser hållaren till vättentätningarna ut

Bild
Ena halvan urplockad.

Bild
En bild till på ena tätningen

Bild
En till

Bild
Och en till.

Vad är det för typ av tätning? För mina otränade ögon så ser det ut som en packbox utan fjäder. Var kan man hitta en ersättare? (Lagom lätt att leta efter när man inte ens vet vad det heter :mrgreen: )

Jag hittade:

https://www.kullagret.com/product/un-24 ... t-pu-kopia

Den liknar i alla fall den befintliga tätningen till utseendet och har rätt mått! Kan det vara något?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 18:43:16, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus (trådstartaren)

#11 » 18:55:23, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips DC! :thumme: Det känns som om att jag hyfsat säkert kan köra vidare på den 10W-30 jag har hemma.

Tätningsfrågan återstår dock!

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#12 » 19:04:00, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det finnas på Momentum eller liknande ställen?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Lateralus (trådstartaren)

#13 » 19:25:35, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke med momentum! :thumme:

Jag hittar dock inte något som uttalat är avsett för högtryckstvättar eller vatten. Det närmaste jag hittar är "U-manschetter för kolv" eller för kolvstång, etc. Och dessa är ju av samma typ som de ja länkat till på kullagret.com. Dessa är ju avsedda för hydraulik vilket brukar innebära höga tryck, så det känns ju som en bra början. Men de ser ju inte riktigt lika dana ut, men det kanske inte spelar så stor roll? Jag menar, vattnet passerar nog så snabbt så att det inte hinner att bry sig? :mrgreen: Skämt å sido, tror ni att den föreslagna packningen från kullagret.com kan fungera i denna applikation?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#14 » 11:24:43, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mest på att han kanske kan hjälpa dig på traven om själva pumpen:
- modell
- årgång
- annat intressant
Även jag blev nyfiken på vad det är för en modell du fått tag i, ålder på den, var de var mest verksamma.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#15 » 11:36:02, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så jag tänkte om Momentum oxså, men går ju lika bra med annat företag oxså. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mercedes_johansson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se