Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Råd kring hydraulisk bakläm på släp

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 13:48:55, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och tittade på en bekant som håller på och bygger baklucka på ett lastbilssläp. Det är en tung lucka som tål att köra upp maskiner som väger flera ton.

Så här ser det ut när luckan är stängd

Bild

...och öppen...

Bild

Det finns ett hydraulaggregat ombord (24volt) med två kanaler. Den ena kanalen används för att låsa lämmen i stängt läge, så det finns bara en över till att fälla lämmen och fälla ut övre luckan.

Hur hade ni löst detta problem? Med ett länkage eller med någon smart hydraulisk lösning? Det går ju att montera en kolv på övre lämmen, men inga hydraulfunktioner till övers.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Jac

#2 » 13:57:16, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sekvensventil eller kickdownventil.

eller bara en wire på varje sida som drar i öron på yttre lämmen när man sänker.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 14:39:17, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Tack!

Det känns som att det blir ungefär samma sak som en överströmmare med backventil? Eller det kanske rakt av är samma sak?

Ett problem dom alltid har haft är att när lämmen skall fällas ner så faller den endera för fort eller hackar ner. Dom har en strypning på kolvarnas plus-sida.

Jag tänker att man skulle ha en tryckbegränsare där vars inställning motsvarar det tryck som luckan i sig orsakar i systemet. Luckan skulle då stå still tills tryck från pumpen tillsätts.

Skulle nedanstående fungera?

Edit, tryckinställningen nedan (100bar) är bara uppskattat. Skall motsvara det tryck som luckan ger på kolvens plussida.

Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#4 » 15:43:50, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig tryckbegränsningsventil (överströmmare) kan inte användas. Dom kostar ca samma så det finns ingen anledning att klödda med det.

Skillnaden mellan en tryckbegränsningsventil och en sekvensventil är att sekvensventilen har läcklinje från fjäderkammaren så att dess öppningstryck inte påverkas trycket nedströms.

En kickdownventil är en sekvensventil som förblir öppen när den först har öppnat och stänger inte förrän flödet stoppar, detta sparar energi i många sammanhang jämfört med en sekvensventil.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

a.Holm

#5 » 10:38:30, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:
Jag tänker att man skulle ha en tryckbegränsare där vars inställning motsvarar det tryck som luckan i sig orsakar i systemet. Luckan skulle då stå still tills tryck från pumpen tillsätts.
Skulle nedanstående fungera?
Edit, tryckinställningen nedan (100bar) är bara uppskattat. Skall motsvara det tryck som luckan ger på kolvens plussida.



En vanlig lasthållningsventil sköter detta.
Släpper inte ut olja från +porten förrän -porten på cylindern är trycksatt till ett visst tryck.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Jac

#6 » 11:44:34, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste lite slarvigt och blandade ihop problemen. Lasthållarventil (övercenterventil, counterbalance valve) är som vanligt lösningen på kontrollerad lastsänkning. Säkrar också lasten vid slangbrott.

Sekvensventil som jag skrev om ovan är alltså för att kunna köra bägge luckorna med bara en spak.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#7 » 00:56:32, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Jag missade tyvärr era senaste svar. Många tack iallafall. Nu var det dock synd att han som byggde inte ville vänta på en riktig lösning utan monterade ett stag som fäller ut lämmen. Mycket tråkigt när det går att göra mycket elegantare hydrauliskt :-/
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

magloman

#8 » 01:44:22, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde man inte bara ha små hjul i änden på lämmen? Så den rätar ut sig själv vid nedsänkning?
Sen bara nån gasfjäder som slår över när den är uppe så den inte fladdrar?

Bara tänkte.... nu är det ju inte så elegant lösning men man klurar ju.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se