Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Mini maskin

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

jonas_81 (trådstartaren)

#1 » 14:31:56, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi kör igång en projekt tråd på mina funderingar nu....
Har ett ATV skogsvagn som de blev påbörjat en insatsflak till (användes nog också). Den lilla 250cc orkade inte riktigt alltid när den kanske mera va gjord för 40-60km/h än att sakta dra ett släp runt på gården.
ATV e såld och en Zetor 5511 införskaffad som huserar vid sommarstugan. [Traktorer] Zetor 5511 ”Funderingar och uppdrag”
Vagnen lämna att stå och funderingar vad man kan göra flyger igenom huvet.
Youtube och Google går varmt på hemmabyggen, och "Miniskotare" lämnar på näthinnan Lite vad som jag har kanske tänkt mig... :klia: :klia:
Bild
Bild
Som sagt vagnen finns och jag börjar fundera på framända med drift. Gräsklippare :klia: :ohnej: nä där så e nog axeln för svag, en gammal bilaxel de vore ju bra bara att bulta fast på en ram. Men dessa börjar vara bristvara tydligen... samt hur skall jag fixa driften från någon motor dit ( vill försöka holla vikten nere)
Annonssidor och Fejans annonser kollas noga igenom med stor fantasi och där står den ute och bakom ett hus en MINKOMATIC 209SLA säljaren säger att den är ditkörd så då tänker man ju att den borde fungera
Va skall vi fundera på upp med den på släpet och hem till de roddiga garaget. :hurra: :driver:
Bild
Bild
Lite tvivel på ett få igång KOHLER infinner sig när man hittar barr m.m. i förgasaren som stått där utan luftfilter... men den hoppar igång och en liten provrunda e utförd.

9 personer gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70



MagnusGoransson

#2 » 14:49:08, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört Minkomat under rätt många timmar och den där modellen är väldigt driftsäker. Hydrostat integrerad i bakaxeln som känns väldigt skottsäker. Det är en bra grund att bygga saker på!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

jonas_81 (trådstartaren)

#3 » 16:41:19, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å en liten uppdatering även fast största delen har varit tanke jobb med hur midjan skall göras, ingen modell fastställd så tips mottages. De e styrningen seden i sidled blir ett nav.

Men lite annat har också hänt idag.
Nämligen förebyggande så inte mera barr kommer in i förgasaren (jo ja putsa barr ur den innan jag starta den)


Bild
Och original luftfiltret finns inte på alla hyllor samt halva burken saknas.
Bild
Detta e något ”Honda” filter som jag tyckte såg ut som de går att fixa fäste till
Bild
Man tager av de som finns att erbjuda i skrothögen (guldgruvan?) hemma
Bild
Bild
Bild
Lite till puts och färg samt en tätning mellan plåten å filtret så borde nog barr och även lite annat skräp hållas bort från förgasaren
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

jonas_81 (trådstartaren)

#4 » 08:07:01, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var in på lokala IKH butiken å spindlar till ATV vagn var på rabatt så de blev billigare med två sådana än holkar till glidlagrer att svetsa fast å då va inte ens tappen med i priset

Bild
En hastig överblick på hur de kunde se ut blir att kapa tapparna lite för att få de närmare varandra å fixa nåt stort U att fästa som andra del i leden

Va tror ni om idén?
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

jonas_81 (trådstartaren)

#5 » 18:32:30, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen i denna tråd...
De har inte hänt så mycket med detta i sommar, men nu vägrar ju Kohler att starta.
Avgasröret e bortskruvat för modifiering men nog borde den ju ha iallafall lite liv ändå
Men börjar tro något e fel med ventilera för efter att den blåst ut så suger den in igenom avgasröret (den stump som e kvar). Kan ventilerna fått tidsförskutning på typ en halv takt?
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

jonas_81 (trådstartaren)

#6 » 13:00:52, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar själv nu efter att kollat på kohler renovering på Youtube, tiden på ventilera e nog bara ventilspelet som kan ställa till det med.
Så börja lite om från början och hitta felet, gapet på brytarspetsen, så nu hoppa den igång igen.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

jonas_81 (trådstartaren)

#7 » 08:22:55, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men säkert eller hur man brukar säga... ja sakta går bygget eller rätt snabt bara jag gör något år det :coffee: :coffee: :vissla:
Avgasröret är nu riktat åt annat håll och inte under maskinen så blir det lite bättre markfrigång.
Bild
Hittade ett ordentligt hjulnav som får bli midja
Bild
Styrning är ännu inte klart hur det blir... hydraulcylinder vore ju idealisk men vill försöka holla budgeten nära 0... navet till midjan gav vag 10€ för två...

2 personer gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se