Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

husvagn till släpkärra bygge

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

bonnen513

#16 » 08:08:52, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde kunna testa att sätta på ett tält vid besiktning

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



torlin

#17 » 10:28:50, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånskivor suger upp vatten som en svamp och murknar rätt fort utomhus, skulle satsa på riktig flakplywood.
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 11:03:38, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de verkligen så? Står de e kraftiga o robusta
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#19 » 11:16:42, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan de nog vara, om än inte i klass med flakplyfa. Och framför allt inte efter ett par regnskurar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ÅÄÖ

#20 » 11:20:43, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dasspapper är också 'starkt' när det är torrt, men vad händer när det blir blött!? :uupps:
Använd konstruktionsplywood om du vill snåla. Lite kompromiss där med, men håller nog något år iallafall..

Finns regelverk på transportstyrelsens hemsida för vad som gäller olika fordon.
Både belysning och lastsäkring (senare troligen luddigt formulerat)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

JD400

#21 » 12:48:44, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OSB skiva är som många redan påpekat helt värdelöst för detta syfte. Även om du använder fukttålig plywood så se till att försegla alla eventuella kapsnitt rejält med färg eller liknande. Annars riskerar du att de också faller i bitar efter ett tag ute i fukten.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

lagun49

#22 » 13:51:06, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Formplywood går också bra, om man förseglar kapsnitten med färg.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

David, Luleå

#23 » 14:17:39, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:ett staket kommer byggas runt kärran så då beh ja väl inga lastöglor? vart exakt beh ja lastöglor o hur många isf?


Lastöglor måste du nog ha till alla typer av lastfordon, (det finns ju tillockmed i bagaget på bilen om man har en kombi.) Ett staket runt lasten håller det inte länge på plats om du kör i ett gupp eller en skarp kurva. Välter du sen ska ju surrningen hålla halva lastvikten uppåt och hela framåt. Glöm att få lasta det utan öglor. Kör du sen runt utan att surra lasten blir du nog än mer dumförklarad än då du svetsade ihop bromstrummorna på husvagnen. Men lastsäkringen kan ju fungera om du har tydliga ställen i ramen som du surrar i. Min båtvagn har ju inga öglor utan båten surras ju i ramen (sjösättningsvagn)

lagun49 skrev:Formplywood går också bra, om man förseglar kapsnitten med färg.


Men att ställa nåt på formplywood är ju som att ställa det på en isbana. Det lär ju glida runt och kräva mycket mera lastsäkring för att ligga stilla.


Jag skulle nog bedöma kostnaden med att bygga en vagn till att det billigaste är att köpa en redan risig släpvagn och frächa upp. Har man ett specialområde och inte behöver besikta (båtvagn, dra en boda eller dyl.) så är väl en husvagn som grund rätt ok. Men ska du regga in den och få köra 80 med den så får man nog räkna med att det kostar en slant. Men då kanske du får en billig vagn jämfört med en lika stor fabriksbyggd släpvagn. Men att få en gratishusvagn till en gratissläpvagn är nog svårt. Hur mycket tid man än har att lägga på den.

Hoppas att du får till en bra vagn som passar ditt behov.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

rospigg

#24 » 14:45:14, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husvagnsunderreden är inte särskilt lämpliga att bygga om till kärror, då hela ramkonstruktionen är en vek ordning U-profiler av bockad plåt.
Om det vore fyrkantrör så blir det åtskilligt starkare.
Det är inte sällan underreden från husvagnar säljs som objekt för båttrailer, även där är det just bara axeln som är lämplig.
Spånskivor till golv, javisst, om du sätter reglar med 200-300 C-C under hela golvytan och målar/ytbehandlar allt så vatten och fukt inte kan komma åt trävirket alls.
Satsa på att köpa en begagnad kärra och rusta den i stället, det blir bättre i slutänden. :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

wille_89_ (trådstartaren)

#25 » 23:19:23, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

de blev spånskivor för budgeten är snäv :( men ja kommer måla hela golvet då ska de klara fukt ganska bra har jag fått höra. nu är golvet klart. ,imon börjar jag på staketet och all belysning :) Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#26 » 23:21:10, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#27 » 23:45:40, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ skrev:Dasspapper är också 'starkt' när det är torrt, men vad händer när det blir blött!? :uupps:
Använd konstruktionsplywood om du vill snåla. Lite kompromiss där med, men håller nog något år iallafall..

Finns regelverk på transportstyrelsens hemsida för vad som gäller olika fordon.
Både belysning och lastsäkring (senare troligen luddigt formulerat)

Jag har ringt TS de är inga speciella regler mer än att använda reflexer på sidorna och lampor bak. vassa kanter var inget problem sa han. reg besiktningen kostar ca 1300xvägning 500 plus besiktning 400 så kalaset går på ca 2300kr :sad: så får regga den när ja får råd o köra som en 30 kärra så länge. varf skulle inte ens husvagn ram klara som släpvagn. en husvagn är mycke tyngre med sin korg. kärran bhöver inte va stark alls bara klara kröa lite möbler ris osv :) så de ska ramen allt klara. jag förstäkrer hela ramen med träbalkar runt om och i mitten. Hela golvet kommer som sagt målas och alla skarvar och sidor med så de borde hålla några år för regn osv
kommer nog bli plåtgolv i framtiden jag har massa aluminium ark på flera kvadrat meter här men de va inget ja tänkte anv för de är så mycke jobb me kapa o allt. räcker me kärran hlr några år ska köra tiptap främst med den :) golvet är styvt och håller allt för mycke. testa de idag. hlr de inte får ja väl förstärka.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#28 » 23:52:03, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
wille_89_ skrev:ett staket kommer byggas runt kärran så då beh ja väl inga lastöglor? vart exakt beh ja lastöglor o hur många isf?


Lastöglor måste du nog ha till alla typer av lastfordon, (det finns ju tillockmed i bagaget på bilen om man har en kombi.) Ett staket runt lasten håller det inte länge på plats om du kör i ett gupp eller en skarp kurva. Välter du sen ska ju surrningen hålla halva lastvikten uppåt och hela framåt.
lagun49 skrev:Formplywood går också bra, om man förseglar kapsnitten med färg.


Men att ställa nåt på formplywood är ju som att ställa det på en isbana. Det lär ju glida runt och kräva mycket mera lastsäkring för att ligga stilla.

Jag skulle nog bedöma kostnaden med att bygga en vagn till att det billigaste är att köpa en redan risig släpvagn och frächa upp. Har man ett specialområde och inte behöver besikta (båtvagn, dra en boda eller dyl.) så är väl en husvagn som grund rätt ok. Men ska du regga in den och få köra 80 med den så får man nog räkna med att det kostar en slant. Men då kanske du får en billig vagn jämfört med en lika stor fabriksbyggd släpvagn. Men att få en gratishusvagn till en gratissläpvagn är nog svårt. Hur mycket tid man än har att lägga på den.

Hoppas att du får till en bra vagn som passar ditt behov.

ja jag ska köpa lastöglor i dagarna och montera 4 på varje sida :) bultas fast i karossen. dock nämdne besiktningsgubben ja ringde inget om krav på lastöglor. inte ens en bur. funderar på att svetsa en liten ram längst fram där de är mest kritiskt vid kollision. eller grova balkar. sån fyrkants. dock vill ja ha kärran så lätt som möjligt. kostnadne blir väl runt 3000kr :) totalt me allt. reg besiktningen me allt 2300 o virket/skruvar 700. lampor o resten tas från orginal husvagnen jag sparat. även kablaget :grin: färgen kan ja ta pappas gamla träfärg den har jag sparat och fått gratis. hops lastöglorna inte är för dyra.
jag har inte hitta någon risig vagn ens under 10 000 så nä detta projektet ska utföras sen får vi se hur bra släpet blir :) men som sagt de ska bvara va för att dra möbler och ris osv inga bilar o sånt som alla nuförtiden bygger släp från husvagnar till som grund. de är enorm skillnad på last.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#29 » 08:06:59, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får parkera släpet inomhus och bara köra soliga dagar! Släng i alla fall en presenning över innan du målat skivorna är ett tips.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

fretchi

#30 » 08:38:24, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

så får regga den när ja får råd o köra som en 30 kärra så länge


Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte riktigt så enkelt?
Att köra ett obesiktat släp i 30 är väl ungefär lika olagligt som att köra ett obesiktat släp i normal hastighet?

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se