wille_89_ skrev:ett staket kommer byggas runt kärran så då beh ja väl inga lastöglor? vart exakt beh ja lastöglor o hur många isf?
lagun49 skrev:Formplywood går också bra, om man förseglar kapsnitten med färg.
ÅÄÖ skrev:Dasspapper är också 'starkt' när det är torrt, men vad händer när det blir blött!?
Använd konstruktionsplywood om du vill snåla. Lite kompromiss där med, men håller nog något år iallafall..
Finns regelverk på transportstyrelsens hemsida för vad som gäller olika fordon.
Både belysning och lastsäkring (senare troligen luddigt formulerat)
David, Luleå skrev:wille_89_ skrev:ett staket kommer byggas runt kärran så då beh ja väl inga lastöglor? vart exakt beh ja lastöglor o hur många isf?
Lastöglor måste du nog ha till alla typer av lastfordon, (det finns ju tillockmed i bagaget på bilen om man har en kombi.) Ett staket runt lasten håller det inte länge på plats om du kör i ett gupp eller en skarp kurva. Välter du sen ska ju surrningen hålla halva lastvikten uppåt och hela framåt.lagun49 skrev:Formplywood går också bra, om man förseglar kapsnitten med färg.
Men att ställa nåt på formplywood är ju som att ställa det på en isbana. Det lär ju glida runt och kräva mycket mera lastsäkring för att ligga stilla.
Jag skulle nog bedöma kostnaden med att bygga en vagn till att det billigaste är att köpa en redan risig släpvagn och frächa upp. Har man ett specialområde och inte behöver besikta (båtvagn, dra en boda eller dyl.) så är väl en husvagn som grund rätt ok. Men ska du regga in den och få köra 80 med den så får man nog räkna med att det kostar en slant. Men då kanske du får en billig vagn jämfört med en lika stor fabriksbyggd släpvagn. Men att få en gratishusvagn till en gratissläpvagn är nog svårt. Hur mycket tid man än har att lägga på den.
Hoppas att du får till en bra vagn som passar ditt behov.
så får regga den när ja får råd o köra som en 30 kärra så länge
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster