Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd Mini-Hjullastare

314 inlägg • Sida 1 av 21
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ronny norkvist (trådstartaren)

#1 » 22:33:07, 12-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar väl ytterligare en minilastar tråd :grin:
Har inte helt säkert bestämt om jag skall dra igång detta projekt. Men det är kul att börja fundera och dra upp lite riktlinjer.
Tänker mig något sånt här i grova drag.
-Midjestyrt och 4wd men i övrigt så enkelt som möjligt.
-Yttermått ca 3m lång och 1,2m bred så det blir en liten maskin. "Mumiegubben" i bilderna nedan är med som referens
-Ett enkelt fäste fram för byte till gafflar eller annat.
-Tanken är att ta motor, hydrostat, hjul med hjulmotorer från t.ex Belos 1500 eller liknande maskin.

Funderingar:
-Behöver man ett speciellt ventilpaket för att kunna få flytläge eller går det att eftermontera om man har ett "vanligt" ventilpaket? Vill kunna välja flyt eller fast läge.

-Framför föraren sitter just nu någon form av genomskinlig makrolon som skydd. Kanske smartare med någon form av stålnät?

- Det bästa vore väl att få upp tjockleken på lyftarmarna genom att göra dom som lådor men det blir jobbigare. Vill inte använda färdiga balkar. Därför är dom just nu i 10mm stål och med lite invändiga förstärkningar, kanske överdrivet på så liten maskin men dom är ganska långa så jag tror det behövs.

-Hur tjockt gods skall man ha i skopan? 5mm just nu.
-Funderar också på att göra skopan något större. 85 liter just nu

Bombardera gärna med synpunkter som kan förbättra maskinen.

Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#2 » 23:45:43, 12-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är redskapsfästet någon standardvariant? Det är bra om man har någon vanlig modell så kanske man inte behöver bygga alla redskap själv.

Hur resonerar du kring en Z länk på en liten maskin, bra brytkraft men inte så bra parallellföring.

Armarna går innanför grinden som utgör redskapsfäste. Kommer du kunna tilta fullt bakåt?Hamnar inte skopan väldigt långt ifrån ledpunkterna i din modell?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ronny norkvist (trådstartaren)

#3 » 08:20:55, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, fästet är eget. Som det känns nu är det enklare än att försöka hitta ritningar mm för att planka av ett riktigt.
Z länken har jag fått till hyfsat tror jag. skopan vinklas upp endast 1,3 grader i bilden nedan.
Lyfthöjden är inte så imponerande men det skall fixas

Bild
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 09:08:13, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sagt det många gånger tidigare här på M. Jag saknat inte parallellföring ett dugg på min kompaktlastare. Däremot så på samtliga maskiner jag kört så har jag saknat räckvidd! Jag hade alltså prioriterat bort parallellföringen, och därmed sparat vikt, till förmån för teleskoputskjut. Bara de 75 cm utskjut min brors Avant 420 har är värt mycket. De 8 meter jag har på teleskoplastaren är givetvis mycket roligare, men kanske svårt att lösa på en så här liten maskin... :mrgreen:

Misstänker du läst tråden om fyrhjulsstyrning kontra midjestyrning? Personligen är jag mycket mer förtjust i 4WS än midjestyrning och misstänker att konstruktionen av maskinen borde bli lättare totalt sätt än att konstruera en midja samt då behöva dela upp allt i två mindre delar (fram- och bakända) jämfört att ha större frihet med en maskin som svänger med hjulen.
Linde-truckar kan tvärställa bakre hjulparet och backar med ena drivhjulet när det andra går framåt. På detta vis kan en sådan truck svänga extremt bra. Samma tänk borde man kunna använda med hjulmotorer på en 4WS-maskin om man behöver en extremt snävsvängande maskin.

Angående redskapsfästet hade jag sett till att planka något befintligt vanligt fäste. Så pass liten maskin hade jag tittat på Avant, men även Bobcat kan vara intressant. Att kunna köpa färdiga redskap, eller låna, istället för att behöva bygga allt själv kan vara värt mycket i vissa lägen. Och även om du bygger allt själv så förlorar du inget på att använda standardfäste. Avant har en ganska klurig, och mycket enkel, konstruktion på sin låsning. För att släppa får du gå ur maskinen och vika undan två fjäderbelastade sprintar, men när du satt på det nya redskapet så räcker det med att tilta bak max så låser det.

Men vilka konstruktioner du än väljer så tror jag detta kommer bli bra. Ser fram emot att följa ditt bygge. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#5 » 09:58:59, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ändå det ser ut som att du får interferens mot ramen med Z länken på lite olika sätt. Ser ut som att du inte kan tilta bak nog mycket i nedre läget och inte kan tippa skopan i övre läget. Försöker illustrera. Du får ursäkta att jag kladdar över din bild.

Sen försöker jag illustrera ett bananformat snabbfäste kommer mycket närmare skopan för bättre brytkraft om man flyttar ner ena ledpunkten.

Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ronny norkvist (trådstartaren)

#6 » 10:30:20, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var kanske lite väl tidiga skisser att visa. Ville bara visa att parallellföring funkar.
Tack för bra åsikter :)
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Baron3D

#7 » 19:09:25, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av min egen-byggda hjullastare, men skulle aldrig kunna tänka mig vara utan parallellföring.

Citrocat mini-lastmaskin
Senast redigerad av ja-bond77 18:15:02, 24-04-2021, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: inga url-koder förutom i specialfall!
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Senkomat

#8 » 22:20:40, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skickat ett PM med lite tankar, +step på mitt Avant redskapsfäste. Men kan fylla på några tankar här med.

*Flytläge, inget att krångla med. Jag har det på min, och det är rätt obrukbart.
Maskinen i förhållande till redskapet är oftast för lätt, så istället för att redskapet flyter, så flyter framdelen av maskinen. Helt värdelöst när man kör framåt, bakåt fungerar bara dåligt är min slutsats av flytläget.

Gällande skopan, jag har en planerskopa, denna ritning låg på tillverkarens hemsida. Det är en lagom storlek/dimensioner om du siktar på Belos-grejerna.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Senkomat

#9 » 22:22:58, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förövrigt, gällande parallellförings vara eller icke vara. Jag har det på min, skulle inte vilja vara utan det. Men det beror också på ventilpaketet. Har du inte parallellföring får du kosta på ett fint paket, för att få en bra funktion utan parallell.

1 person gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

ronny norkvist (trådstartaren)

#10 » 23:54:43, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för filen och mycket bra info! Helgen är räddad :)
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#11 » 06:56:21, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl botanisera i tråden om redskapsfästen för att hitta lämpligaste utförande?
Diverse fästen med mått

Själv förordar jag SMS/Trima. Dels för att de är hyfsat bra och inte alltför tunga. Dessutom är utbudet av redskap väldigt stort.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ronny norkvist (trådstartaren)

#12 » 21:14:45, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja ha lite åsikter om hjulmotorer för jag har dålig koll på detta.
Fick inte tag på 4 lika Belos hjulmotorer.
Har istället fått tag på fyra beggade såna här:
Ross hightorq motor ME10
554rpm
476nm
170cc
Tror Belosmotorerna är på 100cc. Dessa är på 170. Blir maskinen starkare då? (Hydrostat från Belos)
Bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#13 » 23:07:36, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Starkare men långsammare, givet samma tryck.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ronny norkvist (trådstartaren)

#14 » 07:45:34, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tackar :)
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Senkomat

#15 » 10:57:15, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen är att du kan kompensera med lite större hjul!

1 person gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se