Nja det blev lite mix av diverse där. Detta är inte hot
oil shuttle, det är bara backventiler från läcken som leder läckoljan till den port A eller B som har lägst
tryck. Detta är bara för att man ska slippa en separat läckoljeslang. Förekommer typiskt på orbitmotorer, aldrig på kolvmotorer. Seriekopplar man flera orbitmotorer så kan man tvinga dom att gå nästan synkront (drivning av transportband t.ex.) genom att använda dessa backventiler men då krävs det axeltätningar av högtryckstyp men det handlar fortfarande om typiskt halvhöga orbitmotortryck kanske 100 bar eller nåt sånt. Har man inte behov för jättesynkront så är det bättre att ha läckledning på alla. Är man i tvivel så är det bara att få på den extra läckslangen, det är aldrig fel. Har man inte läckslang och baktrycket blir för högt så tar axeltätningen skada eller pressas ut.
Hot oil shuttle är nåt helt annat, det är en
ventil för att öka utbytet av
olja i en sluten
krets för att förbättra kylning och filtrering. Hot oil shuttle kopplar den sida som har lägst tryck till tank via en tryckbegränsare injusterad till strax under
matartryck.
1 är matartrycket för att hålla kretsen fylld (15-30 bar)
2 är hot oil shuttle (typ 3-7 bars tryckskillnad mellan lastsidan och lågtryckssidan så växlar den)
3 är matartrycket för hot oil shuttle (några få bar lägre än matartrycket för att oljan skal gå ut på rätt ställe)
Dessa två koncept har alltså ingenting gemensamt.