Sitter och funderar på konstruktionen av en magnetkoppling. Idén är att ha ett remhjul monterat på en elmotor, där remhjulet frihjular när inget moment behöver överföras från motorn. Det ska kunna frihjula åt båda hållen, men när moment behöver överföras så ska frihjulningen upphöra.
Principen är lik magnetkopplingen på en AC-pump till bilar. Tyvärr är alla dessa magnetkopplingar minst 100 mm i
diameter, och jag vill ha max 70 mm. Har därför börjat rita på en liknande konstruktion, men med rätt mått. Viktigt dock att den går att bygga med hjälp av en
fräs och en svarv.
Så här ser det ut för tillfället.
Först en
bottenplatta som skruvas fast stumt i motorn. Motoraxeln i mitten.
Sedan spolen. Det blir en egenlindad historia, där spolhållaren tillverkas i PTFE. Dels på grund av värmetåligheten, dels på att den är lätt att bearbeta, samt överkomligt pris på råvaran. Spolen blir på 1A @ 12v och kommer att generera en attraherande kraft om ca 170 N med 1 mm luftgap mellan två järnytor. Alltså ganska så stark magnet.
Sedan kommer remhjulet (har inte bestämt vilken rem jag ska ha, så har inte ritat ut profilen än), som kommer att ha en smörjfri glidbussning med PTFE ytbehandling. Rotationshastigheterna kommer inte att vara höga och krafterna medelhöga. Tänkte först använda ett
kullager, men det bygger för mycket radiellt, vilket stjäl för mycket utrymme från spolen.
Därefter har vi drivenheten som monteras stumt mot elmotorns
rotor.
Sist har vi en
bricka som hålls på plats med av fjädrar som tvingar upp den mot drivenheten när magneten är strömlös. När spänningen läggs över spolen så ska brickan pressas ner mot remhjulet, så att det via friktionen dess i mellan börjar rotera med rotorn. Kraftöverföringen mellan drivenheten och brickan sker via de tre fjäderbelastade styrstiften.
Inser att det kanske är svårt att hänga med, så fixade en bild i genomskärning också.
Ska fundera en tag på vilka tankevurpor jag kan ha gjort, och sedan blir det till att kicka igång maskinerna i verkstaden