Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Blandade småprojekt - Verkstad och gård

359 inlägg • Sida 19 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

RoXa (trådstartaren)

#271 » 08:41:53, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara styrningen av fläkten kvar. Den lätta vägen hade varit att använda en MOSFET transistor med konstant utspänning och en strömbrytare i närheten av displayen, men det hade varit för lätt :cool: Och så hade det varit jobbigt att byta varvtal.

Jag valde därför att modifiera programvaran, som är open source, och la till en ny funktion för fläkten. Hade först tänkt att skicka ut en PWM signal för att styra varvtalet, men det var tvunget att göras i mjukvara, vilket begränsade uppdateringstakten till 10 Hz, vilket är alldeles för långsamt. Det visade sig att en av de oanvända utgångarna på MCU:n var den enda analoga utgången. Flyt! Konfigurerade rätt register och la till en funktion som aktiverar fläkten vid ugnstemperaturer över 50 grader. Varvtalet kan justeras direkt från displayen under Setup. Se nedersta raden.
Bild
Använder en STM32 MCU för att omvandla den analoga signalen (0-3.3v) till en 35 kHz PWM signal, som skickar den till en enkel motordrivare. Pappret är är där för att inte råka jorda något av misstag :mrgreen:
Bild
Smältlimmade fast STM:en och motordrivaren på baksidan av displayen. Då hamnar de mitt framför systemfläkten, vilket borde ge i alla fall lite kylning till framför allt motordrivaren.
Bild
Stående montage för maximal kylning.
Bild
Ett test med den nya fläkten deaktiverad. Numera är ugnen luktfri :thumme:
Bild
Ett annat test med ca 600 RPM på fläkten. Det blir då svårare för ugnen att nå måltemperaturen. Vilket beror på att kall luft från tex hörnen också måste värmas upp. Det verkar alltså fungera precis som förväntat.
Bild
Nu återstår kalibrering av reflow-kurva och varvtal på fläkten. :cool:

7 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84



RoXa (trådstartaren)

#272 » 23:56:15, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejat lite i verkstaden de senaste dagarna. Dock blir det inga långa stunder, då familjen ständigt behöver uppmärksamhet.

Insåg att bandsågen inte fått sig någon fot ännu, så lika bra att ta tag i det.
Bild
Stegborr är fina grejor när det ska borras i tunn plåt.
Bild
Svetsade fast muttrar till maskinskorna. Orkade inte slipa bort galven, så körde rostfri elektrod istället. Inte det snyggaste precis, och en storlek mindre pinne hade suttit fint.
Bild
Fick bli att täcka över så ingen råkar få se kråkfötterna :svettas:
Bild
Blev helt ok. Materialet i rören är 2 mm och täckplåten 1 mm tjock.
Bild
Var förbi Wiberger och köpte billiga "maskinskor" (25 kr/st) med glidskydd. Funkar perfekt.
Bild
Nu står den stadigt :thumme:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

fretchi

#273 » 00:36:08, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör rostfritt bättre att svetsa galvat med?
Är det inte så noga hållfasthetsmässigt brukar jag bara ge lite mer kräm så galvet bränns bort.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

RoXa (trådstartaren)

#274 » 01:16:20, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt nog i egna tankar när jag skrev det där. Körde pinne för att slippa slipa, men RF för att de är lätta att nästa med då de återstartar lätt.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

DennisCA

#275 » 09:36:46, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det där en Inca träbandsåg som du gjort om till metallbandsåg?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

fretchi

#276 » 17:23:35, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Satt nog i egna tankar när jag skrev det där. Körde pinne för att slippa slipa, men RF för att de är lätta att nästa med då de återstartar lätt.


Då är jag helt med på banan :thumme:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

RoXa (trådstartaren)

#277 » 21:49:23, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Är det där en Inca träbandsåg som du gjort om till metallbandsåg?
Ja, precis. Det finns lite byggbilder i början av tråden.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#278 » 01:58:02, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bandsågen fungerar så som den är, men det finns möjlighet att styra frekvensomformaren mellan 5 förinställda hastigheter. Kan ju vara behändigt tex om man vill kapa aluminium :klia:

Ritade därför ett kretskort i KiCad och la en beställning mot en kinesisk firma som tillverkar PCBs.
Bild
Minsta batch är 5 st, så jag har några extra om det skiter sig någonstans :mrgreen:
Bild
Kleta på lödpasta och pilla dit alla ytmonterade komponenter.
Bild
In i reflowugnen som jag byggde om några inlägg tidigare, och vänta 5 minuter. Ut kom ett färdiglött kretskort. Det blev lite för mycket pasta på några komponenter, men inget som stör funktionen.
Bild
De hålmonterade komponenterna löddes för hand, plus STM32 MCUn som jag lånat från ett annat PCB.
Bild
Testade att starta upp kretskortet och ingen magisk rök släptes ut :thummar: Laddade in ett simpelt program och fick lysdioderna att tända sig. Har inte hunnit att testa alla funktioner, men det ser bra ut hittills.

Ska bygga ett styrskåp och skriva ett litet program för att styra hastigheterna, men det blir efter nyår, vilket år som helst :mrgreen:

13 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#279 » 23:55:55, 03-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt en del under vintern, men har inte kommit mig för att skriva något.

Först ut är min MF. Upptäckte läckage på framnavet under vårbruket -21. Visade sig inte läcka så mycket, så körde resten av säsongen utan åtgärd. När hösten kom så tog jag tag i det.
Bild
Bild
Traktorn har bara gått 2400 h, så inget märkbart slitage än så länge.
Bild
Bild
Bild
Bild
Här är packboxen som läckte. Passade på att byta samtliga tätningar när det väl var i sär. Är väl en tidsfråga innan det är dags för andra sidan...
Bild

Kom nyss över ett par **itbilliga, väl använda, dubbelmontage också. Mutterkrokarna var snudd på dyrare än hjul, ringar och spännare. Inte fina, men kommer säkert att göra gott.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#280 » 00:05:51, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även lastartraktorn har fått sig en liten uppgradering.
Bild
Inte för att de gamla var slicks, utan för att de började att smygläcka, vilket blir jobbigt i längden.
Bild
Tyvärr hade min lokala däckkrängare inga märkesdäck i rätt storlek och med tillräckligt många lager, utan det fick bli ett asiatisk märke istället. Priset var i alla fall överkomligt, och än så länge håller de luften...

6 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#281 » 21:30:45, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått gjort lite på såmaskinen också på sistone.
Bild
Gödsellådan och sålådan skiljs av en lucka som man fäller fram och tillbaka när man ska fylla gödning eller utsäde. Tyvärr har gummit som hindrar att utsäde eller gödning smiter under luckan och i fel låda, slitits ut. Inget allvarligt fel, men det är inte så bra att utsäde kontamineras med gödning om det blir en slatt över som ska sparas till nästa år, eller att det finns utsäde av fel sort i gödningen efter ett sortbyte. PS, rosten ser värre ut än den är. Kanske blir det någon gång läge att fixa till det med lite blästring och färg. Den smörjs noga efter varje användning, så rosten har stannat i växten sen den kom till gården, DS.
Bild

Givetvis finns inte dessa dukar att köpa som reservel längre, vilket nog är lika bra, då just gummidetaljer till jordbruksmaskiner brukar vara vansinnigt prissatta. Troligen på grund av den begränsade förvaringstiden innan det torkar sönder :klia:

Hur som, hittade en webbutik som sålde 3 mm duk på löpmeter för ca 200 kr/m :thumme:

Bara att malla av...
Bild
och borra lite hål.
Bild
Som nytt :thumme:
Bild
Bild

Har även haft problem med ojämn utmatning av gödsel över arbetsbredden. Visade sig att matarklaffarna hade gett sig i gummit vid infästningen och inte slöt an mot utmatningsvalsarna på ett korrekt vis. Fick bli en helt ny komplett uppsättning med klaffar. Köpte även utmatningsvalsarna, men de verkar jämnt slitna, så de byts nog i sommar istället, då klimatet är trevligare.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#282 » 18:47:49, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt för i år är en större och modernare gödselspridare. Den rymmer 3300 l och kan styras via GPS och styrfil.
Bild
Den har varit lite misshandlad hos maskinhandlaren, där någon troligen har backat in i den så att den vält framåt och åt ena sidan. Skadorna är inte så omfattande, men det ser lite tråkigt ut.

Värst är att skalan för inställning av givan blivit helt böjd.
Bild
Det visade sig vid närmare kontroll att hela fixturen som skalan sitter på böjt sig neråt, och inte är parallell med ramen. Vilket får till följd att vattenpasset visar fel vinkel.
Bild
Lite mer plåt som behöver rätas ut så att det inte påverkar spridningsbilden.
Bild
Byttan har fått sig en bula fram i ena hörnet.
Bild

Började med att böja tillbaka skalan i pressen...
Bild
Bankade tillbaka visaren på plats, då den sitter ihop med en elmotor, som inte ville komma loss enkelt.
Bild
Det hela blev helt ok, givet hur det var från början.
Bild

Fortsättning följer...

14 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#283 » 20:42:59, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha rätat ut de målade delarna var det de rostfrias tur.
Bild
Det visade sig att alla RF plåtarna på ena sidan var mer eller mindre stukade. Tyvärr glömde jag dokumentera processen att räta ut dem igen, men ni får föreställa er hundra tryck i verkstadspressen, följt av gummiklubba mot anhåll i serier om vart annat.
Bild
Men resultatet blev helt ok :thumme:
Bild
Bild
Någon dag ska jag ta tag i hängrännorna på ekonomibyggnaderna också :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#284 » 21:03:51, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näst på tur var knapparna till kontrollenheten som inte fungerade. Knapparna till höger var helt döda, så jag skruvade isär enheten och fick loss knappanelen med hjälp av isopropanol för att lösa limmet på baksidan.
Bild
Kretsarna är printade på en plastfilm med ledande silverbläck.
Bild
Efter lite mätande, men hjälp av en knappnål som användes för att ta sig igenom plastfilmen ner till ledningsbanorna, så konstaterades att matningen till de tre döda knapparna var borta. Ledningsbanan hade gått av precis i skarven mellan "flatkabeln" och själva panelen. Testade att löda, men plasten klarade inte mer än kanske 50 grader...
Bild
Kom då på att jag ska försöka göra en bypass genom att skära mig ner till baksidan av en av knapparna genom plasten, och sedan limma fast en extern ledare med nickel-bläckpenna.
Bild
Köpte en sådan penna på elfa, och testade först på papper. Mycket riktigt gick det att få fast en kabel på papper, om än med lite hög resistans.
Bild
Gjorde även ett test på panelen, med lyckat resultat, vilket gjorde att jag kunde få knapparna att fungera på labbänken. Men tyvärr var klistret alldeles för klent, så när jag skulle montera ihop allt så släppte kabeln :ohnej:

Fick därför överge den metoden, då jag inte kan ha en lösning som är så känslig.

10 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#285 » 16:28:50, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning på inlägget ovan, om än några månader senare :mrgreen:

Luskade vidare för att försöka hitta en ny knappsats. Ringde såklart återförsäljare, men de förstod knappt frågan, och det verkade omöjligt att få tag på så specifika delar. Hörde även av mig till Seritronic, som en gång gjort panelen, men de kunde inte heller hjälpa mig. Jag frågade då om de kunde guida mig till någon som kanske skulle kunna hjälpa mig, och jag fick kontaktuppgifter till ett svenskt företag. Dessa var väldigt tillmötesgående, men hade inte heller några delar att sälja. MEN, efter några dagar hörde de av sig igen, de hade då lyckats snoka upp ett varuprov från en affärspartner, som kanske skulle kunna fungera. De skickade den till mig, och det visade sig att det var en panel avsedd för den enklare versionen av min enhet. Men efter kontrollmätning av kretsarna så konstaterades att de var identiska. Det var alltså bara trycket på framsidan som skiljer :thummar:
Bild
Gjorde rent från gammalt klister, vilket tog flera timmar...
Bild
Men det var det värt! Nu fungerar alla knappar perfekt! Och det bästa av allt, var att det blev helt gratis! Företaget som hjälpte mig ville inte ens ha betalt för frakten! Ska dock skicka dem en liten gåva som tack.
Bild
Glädjen varade tyvärr inte så länge. Det var även problem med glappkontakt i extraenheten (iZurf) som sköter kommunikationen mellan huvudenheten och GPS/Padda. Störigt, då spridaren är helt automatisk med den kopplingen i ordning. Nu gick kopplingen ner när som helst, redan vid test hemma på skrivbordet. Började därför felsöka, och kom fram till att glappet var i kontakten!
Bild
Dokumenterade stiften...
Bild
och lödde dit en ny kontakt.
Bild
Resultatet blev bra, och sladden blev bara 2 cm kortare :thumme:
Bild
Testat att köra det hela under våren/försommaren, och spridaren har fungerat problemfritt! Ett stort steg framåt att kunna köra tilldelningsfiler och på/avslag automatiskt :grin: Bäst av allt är att inköpspriset var riktigt lågt, med tanke på alla fel, men allt gick att fixa till för under 500 kr totalt.

Ibland ska man ha lite flyt!

14 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se