Alexnord skrev:Okej tack hörni.
Tyvärr har jag ingen svarv (än) haha!
JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,
Alexnord skrev:JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,
Okej tack, men vad menar du med andra änden av lindningarna? Är det ström på de där kablarna?
Och kopplas samman med ett bleck (att man sätter ihop alla kablar i typ en "ubåt"?) och vad menar du med plint på motorn?
torbjorn_forsman skrev:Alexnord skrev:JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,
Okej tack, men vad menar du med andra änden av lindningarna? Är det ström på de där kablarna?
Och kopplas samman med ett bleck (att man sätter ihop alla kablar i typ en "ubåt"?) och vad menar du med plint på motorn?
En "normal" trefasmotor som inte är så fast inbyggd i en maskin som i detta fall, har ju alltid en kopplingsplint med 6 skruvar. Motorns tre lindningar är kopplade var för sig till plinten, så att man där kommer åt att antingen D- eller Y-koppla motorn. Eller för den delen dra ut alla 6 ledarna om den ska användas med Y/D-start.
Ja, ledarna är strömförande, de tre ledarna som är hopkopplade bildar ju nollpunkten i Y:et, så strömmen i var och en av dem är lika med strömmen i respektive fas. Spänningen på dem mot jord blir teoretiskt sett noll om både elnätet och motorn är perfekt symmetriskt och spänningen är fri från övertoner, i praktiken kan det dock ligga upp till något tiotal volt mellan motorns nollpunkt och jord så den måste hållas isolerad och får inte kopplas ihop med något annat.
Alexnord skrev:
Tackar för svaren ni andra också, känns nog bäst att göra det ordentligt en gång för alla och pressa isär och köpa en MK3 kona.
Sen då, är det bara att pressa ihop den för kung och fosterland? Är det kallt ute kanske jag kan låta den ligga ute (har ingen frys i garaget) i några minus ett dygn så kanske hjälper det litegrann.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster