Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Arboga E100S

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Ivar Risslén

#16 » 16:43:14, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är stor att det blir för hög skärhastighet på borren om du kör stora borr. Det finns konor som man kan öka storleken med en storlek har jag sett.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Alexnord (trådstartaren)

#17 » 17:40:08, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack hörni.
Tyvärr har jag ingen svarv (än) haha!
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#18 » 17:49:32, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexnord skrev:Okej tack hörni.
Tyvärr har jag ingen svarv (än) haha!

Bra julklappstips alltså :lmao:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alexnord (trådstartaren)

#19 » 20:41:15, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag satt ihop allt och den fått ny 3-fas kabel och den snurrar åt rätt håll.

Men en sak som slog mig, det kommer tre stycken kablar ifrån motorn som är tejpade, vad är det? Se bild.

Sen undrar jag om chucken går att pressa isär? Det är MK4 kona på den men jag skulle vilja ha MK3 kona istället.
Får man dra isär den eller går det att pressa isär den på något sätt? Ser inte ut att vara någon låsning.

Då kan jag sen köpa en MK3 kona härifrån t.ex.? https://verktygsboden.se/borrchucksdorn ... ksdorn-mk3
Bara jag får isär den och kan mäta rätta B måttet.
- Är det bara att pressa ihop den sen? :idee:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JPEG

#20 » 20:55:22, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Blommas

#21 » 20:57:35, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå att ta isär eftersom det står B16 på chucken.

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

tronde

#22 » 21:16:54, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lage deg to kiler som du presser den ut med. Jeg brukte flattjern, og det gikk med noen besvergelser.

Dette er fra en guide for Jacobs chuck.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#23 » 21:21:28, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju förstorningshylsor men det är nog lätt att köra sönder maskinen

Bild

https://braverktyg.se/borrning/maskinti ... a-mk3-mk4/
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Alexnord (trådstartaren)

#24 » 10:24:39, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,


Okej tack, men vad menar du med andra änden av lindningarna? Är det ström på de där kablarna?
Och kopplas samman med ett bleck (att man sätter ihop alla kablar i typ en "ubåt"?) och vad menar du med plint på motorn? :huh:
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexnord (trådstartaren)

#25 » 10:26:37, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Du får lage deg to kiler som du presser den ut med. Jeg brukte flattjern, og det gikk med noen besvergelser.

Dette er fra en guide for Jacobs chuck.

Bild


Tackar för svaren ni andra också, känns nog bäst att göra det ordentligt en gång för alla och pressa isär och köpa en MK3 kona.

Sen då, är det bara att pressa ihop den för kung och fosterland? Är det kallt ute kanske jag kan låta den ligga ute (har ingen frys i garaget) i några minus ett dygn så kanske hjälper det litegrann.
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#26 » 11:25:28, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexnord skrev:
JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,


Okej tack, men vad menar du med andra änden av lindningarna? Är det ström på de där kablarna?
Och kopplas samman med ett bleck (att man sätter ihop alla kablar i typ en "ubåt"?) och vad menar du med plint på motorn? :huh:


En "normal" trefasmotor som inte är så fast inbyggd i en maskin som i detta fall, har ju alltid en kopplingsplint med 6 skruvar. Motorns tre lindningar är kopplade var för sig till plinten, så att man där kommer åt att antingen D- eller Y-koppla motorn. Eller för den delen dra ut alla 6 ledarna om den ska användas med Y/D-start.

Ja, ledarna är strömförande, de tre ledarna som är hopkopplade bildar ju nollpunkten i Y:et, så strömmen i var och en av dem är lika med strömmen i respektive fas. Spänningen på dem mot jord blir teoretiskt sett noll om både elnätet och motorn är perfekt symmetriskt och spänningen är fri från övertoner, i praktiken kan det dock ligga upp till något tiotal volt mellan motorns nollpunkt och jord så den måste hållas isolerad och får inte kopplas ihop med något annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexnord (trådstartaren)

#27 » 14:50:43, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Alexnord skrev:
JPEG skrev:Motorn är Y-kopplad för 380 volt och det är andra änden av lindningarna, som normalt kopplas samman med bleck när det finns en plint på motorn,


Okej tack, men vad menar du med andra änden av lindningarna? Är det ström på de där kablarna?
Och kopplas samman med ett bleck (att man sätter ihop alla kablar i typ en "ubåt"?) och vad menar du med plint på motorn? :huh:


En "normal" trefasmotor som inte är så fast inbyggd i en maskin som i detta fall, har ju alltid en kopplingsplint med 6 skruvar. Motorns tre lindningar är kopplade var för sig till plinten, så att man där kommer åt att antingen D- eller Y-koppla motorn. Eller för den delen dra ut alla 6 ledarna om den ska användas med Y/D-start.

Ja, ledarna är strömförande, de tre ledarna som är hopkopplade bildar ju nollpunkten i Y:et, så strömmen i var och en av dem är lika med strömmen i respektive fas. Spänningen på dem mot jord blir teoretiskt sett noll om både elnätet och motorn är perfekt symmetriskt och spänningen är fri från övertoner, i praktiken kan det dock ligga upp till något tiotal volt mellan motorns nollpunkt och jord så den måste hållas isolerad och får inte kopplas ihop med något annat.



Tack för ett välbeskrivet svar, tyvärr är det över mina elkunskaper att förstå det hehe.

Men då låter jag de bara vara som de är, jag tänkte om det kanske gav mer effekt om man kopplade in dom där också.
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#28 » 18:55:01, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexnord skrev:
tronde skrev:Du får lage deg to kiler som du presser den ut med. Jeg brukte flattjern, og det gikk med noen besvergelser.

Dette er fra en guide for Jacobs chuck.

Bild


Tackar för svaren ni andra också, känns nog bäst att göra det ordentligt en gång för alla och pressa isär och köpa en MK3 kona.

Sen då, är det bara att pressa ihop den för kung och fosterland? Är det kallt ute kanske jag kan låta den ligga ute (har ingen frys i garaget) i några minus ett dygn så kanske hjälper det litegrann.


Ja, bare å presse sammen. B16 som er i chucken er også en kon.

Du finner også løse koner på nettet.
På engelsk heter MK3 "MT3" (Morse Taper 3).
Du skal ha MT3 - B16.



Det du skal ha se slik ut.




Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#29 » 20:24:03, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finnes mange ulike kon som brukes i chucker. Din er tydelig merket "B16", så der er det ingen tvil.

Det ser ut som om kon type "B" er vanlig og lett å finne på nettet. Hvis man kommer over en løs umerket chuck, må man lete etter info og måle. Jacobs chuck med nøkkel behøver for eksempel ikke være type "B". Jacobs har brukt mye en eller annen "JT"-kon som vel er deres egen standard.

Den komplette konen jeg viste (MT3 - B16) kalles ofte "arbor" på engelsk.

For MK3 i den ene enden er det kurant å finne B10, B12, B16, B18 og B22 mot chucken.

B10 brukes typisk i chucker med spennvidde opp til 6 mm.

Dette betyr at man i praksis kjøper en løs chuck av ønsket type, og en løs kon (arbor) som passer den og boremaskinen.

Kineserne ser ut til å ha nesten alle mulige kombinasjoner, så det er gode muligheter for å finne noe som passer direkte. Toleransene på en kinesisk "arbor" er nok ikke dårligere enn om man bruker overgangshylser, og prisen er ofte veldig gunstig. Dessuten er ikke en chuck på langt nær så presis som en spennhylse heller.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se