Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Arboga E100S

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Alexnord (trådstartaren)

#1 » 10:38:44, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en Arboga E100S jag har samlat på mig lite grejer till.
Bla kordinatbord och snurrande chuck/delningsskiva utan skiva (vad heter det?), samt massvis av borrar upp mot ca 36mm.
Jag skulle byta elkabel på men det blev att kolla lagren med mm.
Målning får bli en annan gång.

Några frågor, kan jag byta spindelchucken? Har en MK3 nu men hade helst vela haft MK4.

Spindelchucken går inte upp automatiskt, fjädermekanismen (hela runda) fattas.
Kan man få tag på en sån?
Nu ser man bara muttern på den sidan. Har sett på bilder det är en rund kapslad grej där fjädern gissningsvis sitter.

Vilken typ av fett rekommenderar ni för lagren?
Vilken typ av olja?

Är det något speciellt eller är det bara att byta ekabeln?
Vilka ska sitta vart av de tre faserna? :huh:
Klipper man bort nollan?

Någon som har något annat intressant eller bra att veta? :grin:
Ser rätt fräsch ut i ellindningar, tror jag?

Instruktionsbok hittade jag på denna sida :shake_hands:

Har ni tips på borrslip både för mindre och större borrar är jag tacksam för det.
Likaså om ni har tips på typ borrställ.
I bakgrunden ser ni mitt Lista-skåp jag är en mycket nöjd ägare till med.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Alexnord 14:26:03, 25-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 11:20:17, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså en trefasmotor för 400 V, och ingenting som behöver nolla i maskinen? I så fall ska nollan inte anslutas någonstans, och det räcker med att du använder en fyrledarkabel. Om man ska följa alla föreskrifter bör motorn matas via ett motorskydd, men om man aldrig lämnar maskinen obevakad igång så är det i praktiken inte nödvändigt. Då kan man stänga av manuellt innan motorn brinner, om en fas faller bort.

Vanligt chassifett - den sort man brukar ha i fettsprutan - duger utmärkt för kullagren när det inte är frågan om högre varvtal än i en sådan här maskin.
När det gäller olja för transmissionen så fungerar en vanlig bilväxellådsolja GL1 utmärkt. Om det inte finns några brons- eller mässingdelar i växellådan kan man också använda GL4 eller GL5. Motorolja t ex 10W-30 eller s k universalolja (traktorolja) går också att använda om det är vad man har hemma. Vad man än får tag på i olje- eller fettväg idag så har det många gånger bättre egenskaper än de oljor och fetter som fanns på marknaden när maskinen konstruerades.

Jag kan inte rekommendera någon specifik borrslip, däremot kan jag definitivt avråda från den plastiga verktygsslipmaskin som dyker upp som tillfälligt erbjudande på Lidl någon gång om året. Tanken är nog god, men problemen är dels att slipskivan är alldeles för grovkornig och dels att borrslipstödet är så vekt att det krävs mycket gott handlag och tålamod för att man ska få rätt eggvinklar.
Det brukar vara enklare att ta med sina slöa borrar och en påse gott fikabröd till någon mekanisk verkstad som har en riktig verktygsslipavdelning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 16:05:24, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara lämpligt att dra fram nollan och sätta ett 230V-uttag på maskinen där man kopplar in en arbetsbelysning.

Gällande borrslip så finns det nog tre skolor:
1. Lär dig slipa för hand. Snabbast och mycket gott resultat om du gör rätt.
2. Drilldoctor eller dess kloner. Enkelt, men kanske inte perfekt resultat. Dyra slipskivor.
3. Slipjigg av bättre eller sämre modell. Finns allt från 100-kronorsjiggar till pelarslipar med fast monterad jigg. Är jiggen korrekt gjord och med rätt handhavande får man mycket bra resultat.

(4.) Professionella slipmaskiner, t.ex. Wedevåg, men dessa är så pass dyra att få hobbyskruvare har råd att köpa en begagnad, och än mindre en ny...

Personligen använder jag en Drilldoctor för små borr och en pelarslip med tillhörande sliptillsats för grövre.
Sök på borrslip här på M. Finns många trådar i ämnet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#4 » 17:55:30, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skjut inte upp målningen, om du inte målar nu när maskinen är riven så lär den aldrig bli målad heller!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alexnord (trådstartaren)

#5 » 18:50:31, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det alltså en trefasmotor för 400 V, och ingenting som behöver nolla i maskinen? I så fall ska nollan inte anslutas någonstans, och det räcker med att du använder en fyrledarkabel. Om man ska följa alla föreskrifter bör motorn matas via ett motorskydd, men om man aldrig lämnar maskinen obevakad igång så är det i praktiken inte nödvändigt. Då kan man stänga av manuellt innan motorn brinner, om en fas faller bort.

Vanligt chassifett - den sort man brukar ha i fettsprutan - duger utmärkt för kullagren när det inte är frågan om högre varvtal än i en sådan här maskin.
När det gäller olja för transmissionen så fungerar en vanlig bilväxellådsolja GL1 utmärkt. Om det inte finns några brons- eller mässingdelar i växellådan kan man också använda GL4 eller GL5. Motorolja t ex 10W-30 eller s k universalolja (traktorolja) går också att använda om det är vad man har hemma. Vad man än får tag på i olje- eller fettväg idag så har det många gånger bättre egenskaper än de oljor och fetter som fanns på marknaden när maskinen konstruerades.

Jag kan inte rekommendera någon specifik borrslip, däremot kan jag definitivt avråda från den plastiga verktygsslipmaskin som dyker upp som tillfälligt erbjudande på Lidl någon gång om året. Tanken är nog god, men problemen är dels att slipskivan är alldeles för grovkornig och dels att borrslipstödet är så vekt att det krävs mycket gott handlag och tålamod för att man ska få rätt eggvinklar.
Det brukar vara enklare att ta med sina slöa borrar och en påse gott fikabröd till någon mekanisk verkstad som har en riktig verktygsslipavdelning.


Trefasmotor för 400v antar jag det är då det är en gammal rektangulär 3-fashandske?
Nollan från nya kabeln har jag väl ingenstans att sätta så den klipper jag?

Tackar för svaren om olja och fettet.

Ang borrslip så tänkte jag på någon kraftigare modell än en Lidl, ja enklast är väl att ta med borrarna som är slöa till en som kan slipa, kommer troligtvis aldrig använda nå större borrar överhuvudtaget.
Men det är kul att ha. :thumme:

Du vet inte vart man hittar en ny chuckhållare till spindeln så man kan ha MK3/4 (den största man kan ha på Arboga)?
Den jag har är MK2.... Eller är det bara att köpa en ny pelarborrmaskin?
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexnord (trådstartaren)

#6 » 18:52:48, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kan vara lämpligt att dra fram nollan och sätta ett 230V-uttag på maskinen där man kopplar in en arbetsbelysning.

Gällande borrslip så finns det nog tre skolor:
1. Lär dig slipa för hand. Snabbast och mycket gott resultat om du gör rätt.
2. Drilldoctor eller dess kloner. Enkelt, men kanske inte perfekt resultat. Dyra slipskivor.
3. Slipjigg av bättre eller sämre modell. Finns allt från 100-kronorsjiggar till pelarslipar med fast monterad jigg. Är jiggen korrekt gjord och med rätt handhavande får man mycket bra resultat.

(4.) Professionella slipmaskiner, t.ex. Wedevåg, men dessa är så pass dyra att få hobbyskruvare har råd att köpa en begagnad, och än mindre en ny...

Personligen använder jag en Drilldoctor för små borr och en pelarslip med tillhörande sliptillsats för grövre.
Sök på borrslip här på M. Finns många trådar i ämnet.


Låter nollan vara någonstans, men vill ha igång den först att se. 230v uttag får bli i framtiden isåfall.

Tack för slipråden. Men det är nog enklast att köpa en Drilldoctor, då har man borrar för livet ut (bilder kommer på borrarna).
De större kommer troligen aldrig användas så de kan jag lämna till en mekanisk verkstad en gång för slipning.

Du vet inte vart man hittar en ny chuckhållare till spindeln så man kan ha MK3/4 (den största man kan ha på Arboga)?
Den jag har är MK2.... Eller är det bara att köpa en ny pelarborrmaskin?
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexnord (trådstartaren)

#7 » 18:54:25, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Skjut inte upp målningen, om du inte målar nu när maskinen är riven så lär den aldrig bli målad heller!


Du har helt rätt i vad du säger, först vill jag dock ha igång den. :thumme:

Samt en ny chuckhållare till spindeln behöver jag, du vet inte vart man hittar en ny chuckhållare till spindeln så man kan ha MK3/4 (den största man kan ha på Arboga)?
Den jag har är MK2.... Eller är det bara att köpa en ny Arboga? :huh:
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexnord (trådstartaren)

#8 » 19:41:09, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då vart det en borrslip. Passande med Black Week. Har hundratals borrar, så nu klarar man sig själv med de mindre borrarna. Och de större lämnar jag iväg så kommer de förbli slipade resten av livet....
https://duab.se/maskiner-verktyg/verkty ... tor-dd750x

En rondell vart det med då det var väldigt bra pris, den jag har är utan sprängkåpa. Bara idioti att köra utan.
https://duab.se/maskiner-verktyg/elverk ... vinkelslip
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mixon1

#9 » 20:36:33, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl MK3 i spindeln på din Arboga E100S? Jag har aldrig sett MK2 på dem?
Eller missförstår jag dig?
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

Alexnord (trådstartaren)

#10 » 13:44:27, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mixon1 skrev:Du har väl MK3 i spindeln på din Arboga E100S? Jag har aldrig sett MK2 på dem?
Eller missförstår jag dig?


Nej alltså denna är bara MK2 (eller någon annan modell mindre)
Bild
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#11 » 19:08:14, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som om du har mk 3 trots allt.
Vilken diameter har den i grovändan?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Toost

#12 » 19:28:20, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Morsekona ... 0som%20Mk4.

Din terminologi , det du benämner delarna, är ibland lite svårbegriplig, komplettera gärna dina frågor med en bild så svarar vi bättre.
jag har en E100S. De har lite högt lägsta varvtal för större borrar dessvärre. Det finns en tillsatsväxellåda som man kan lägga på där de lösa dreven sitter som löser problemet.
den är sällsynt och finns bara begagnad, och dyr. Du har dessutom troligen ett "större" Demanders koordinatbord, bara det dubblar nästan värdet på maskinen.


Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexnord (trådstartaren)

#13 » 14:27:49, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni hade rätt, det var MK3.
Borrchucken jag hade var MK4 som jag hade tänkt använd, trodde den var MK3 nämligen haha!

Någon som vet om man kan ha MK4 eller är det bara att köpa en större modell?

Här har man borrar...
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Alexnord
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:27, 22-11-2020
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#14 » 15:08:45, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora borr är bra till svarven om inte annat.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Toost

#15 » 16:11:04, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte att du ska hoppas på att öka upp spindeln från Mk3 till Mk4 i den maskinen.
tvivlar på att den pallar mer än kanske dia 30 borr.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se