Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Proppskåpet har ihopkopplad jord och nolla

76 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

skogsgurra

#76 » 21:00:07, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:En ordentlig kyss, fick en som kopplade in en längre kabel hängandes bredvid en elektrifierad järnväg, mellan Munkfors och Hagfors.
Kabels ledare blev plötsligt jordade bara i ena änden.
Frekvensen ca 16 Hz, tror jag det var.


Ja, 16 2/3 Hz. Numera definierad som 16,7 Hz.

Ett startande gammalt RC-lok (med tyristorer som ger branta flanker kan nog inducera spänning i en kabel som ligger parallellt med matarledningen. Där finns både hög ström, 800 - 1000 A, hyfsat god koppling, ett enda fält (vid trefas neutraliserar dom varandra till en del) och snabba strömderivator, dvs höga frekvenskomponenter. Så där kan och ska man verkligen prata om inducerad spänning.

Det som irriterar mig är när man pratar om induktion i en vanlig 400/230 V installation. OK om man kallar en giraff för en häst - det kan jag ta. men inte det där med induktion.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?




Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se