Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger trehjulig offroadglidarhoj i alu

105 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

gute84

#61 » 01:55:05, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

spänande :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#62 » 22:13:49, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det väll ändå dags för en uppdatering säger ni.
Allright säger jag :grin: .



Här är alltså de bakre motorfästen tillverkade, dom är tvådelade så att det ska gå att demontera motorn i framtiden.
Bild



Här svetsades fästena fast i ramen.
Bild



motor och kylare på plats för första gången...
Bild
Bild



ingen optimal kylarplacering men jag måste ju utnyttja mina luftintag :grin: blir tight
Bild



Började fundera på någon typ av fotpinne
Bild



fastpunktat
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#63 » 22:34:02, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev inte riktigt nöjd med fotpinnarna så jag gjorde en ny variant vilket jag tyckte blev betydligt bättre...

får jag bjuda på en liten fredagsfilm?
Här gör jag iallafall om fotpinnarna plus lite annat...
[https://youtu.be/HB46cqYSQgk][/youtube]
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#64 » 22:39:27, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

NU kanske det funkar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

marve

#65 » 01:31:35, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Fler som bygger trehjuling med eldrift.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... r-eldrift/
:back_to:

3 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#66 » 22:32:20, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj
Har börjat att fundera lite på avgasrör och ljuddämpare och tänkte slänga ut en fråga till er.
Hur känslig är en modern fyrtaktare för att avgasröret är "rätt" konstruerat?
Skulle vilja att avgasröret grenar ut till två sidepipes och då eventuellt göra två egentillverkade ljuddämpare om jag inte hittar några köpesdämpare som passar.
vad tror ni???
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

torbjorn_forsman

#67 » 22:39:52, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motor med så att säga konservativa ventiltider (litet överlapp osv) bryr sig nog inte särskilt mycket. Är det frågan om stort överlapp kan den däremot bli mer petig, har man otur och en returpuls kommer vid fel tillfälle vid vissa varvtal så kan det ju leda till att en massa avgaser blir kvar i cylindern (det blir som en överdrivet kraftig EGR). Om motorn är modern eller gammal spelar däremot ingen större roll.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#68 » 22:43:48, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#69 » 23:42:48, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn. tusen tack för svar :thumme: om min motor har litet eller stort överlapp vet jag tyvärr inte, jag får helt enkelt chansa att det går bra...

Tracker. ja jag får ta mig en ordentlig titt vad som finns att köpa i ljuddämparväg. tack för tippset :thumme:
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

gute84

#70 » 23:51:24, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik Stenbäck skrev:Halloj
Har börjat att fundera lite på avgasrör och ljuddämpare och tänkte slänga ut en fråga till er.
Hur känslig är en modern fyrtaktare för att avgasröret är "rätt" konstruerat?
Skulle vilja att avgasröret grenar ut till två sidepipes och då eventuellt göra två egentillverkade ljuddämpare om jag inte hittar några köpesdämpare som passar.
vad tror ni???


akrapovic finns ju som orginal tillbehör till din motor

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#71 » 10:06:28, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik Stenbäck skrev:Torbjörn. tusen tack för svar :thumme: om min motor har litet eller stort överlapp vet jag tyvärr inte, jag får helt enkelt chansa att det går bra...

Tracker. ja jag får ta mig en ordentlig titt vad som finns att köpa i ljuddämparväg. tack för tippset :thumme:


Motorer med "vass" karaktär brukar ha stort överlapp, har de däremot mer "traktorkaraktär" med bra segdragningsförmåga och en vridmomentkurva som faller sakta men säkert mot högre varvtal, så är överlappet vanligtvis litet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#72 » 20:54:58, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett litet inlägg om hur det gick till när jag gjorde styret.

Jag ville gärna ha något styre som såg robust ut, och gärna påminde lite om gjutjärnssadeln på något vis...
Hittade ett ämne som kanske skulle funka efter lite masserande.
vad jag hittat var ett gammalt skopstål som brorsan fått av en gammal bysmed, stålet tillverkades av Bofors om han mindes rätt sa han.

stålet var inte riktigt rakt såg jag...
Bild


eftersom jag kände mig extra kreativ så började jag fundera på att INTE ta den lätta vägen att värma med gasen, näää jag plockar fram fältässjan i stället...

Bild

När den väl var nedplockad från pallstället kunde jag ju passa på att motorisera den.
jag tillverkade ett litet fäste...

Bild

...som man sedan lätt kan hänga på på fältässjan...

Bild

...och med hjälp av en fläkt och en variabel transformator så får jag steglös luftreglering.


Bild

sen var det bara att elda på...


Bild


...och rikta...




Bild


...och snabbgrilla korven.




Bild


Sen vart det en vända i fräsen men det har jag inga bilder på, det var det första jag fräst så full fokus på att inte dra spaken åt fel håll, vilket jag givetvis gjorde ändå :grin:


såhär blev det iallafall..



Bild

sen ut en vända i ässjan för att böja till styret lite.


Bild
Bild


Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

dc_lindberg

#73 » 21:40:04, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då - det har betydelse!
Nu har du väl en enstånka 4-takt från HQ ?
Se till det avgassystem som man har från fabrik till den motorn, försök avvika så lite som möjligt ifrån det.

Det är inte hela världen, som det kan bli med 2-takt om jag fattat dem som kan 2-takt rätt, men, du kan tappa -hela- bottenregistret/draget om systemet är för öppet/kort, och är det för långt/trångt så stryper du effekten dramatiskt på varv!
Jo då - jag har testat!
BMW 1000cc gillar -inte- 800cc motorns system, och 800 motorn tappar orken med 1000cc systemet... skippar man det ena eller båda balansrören så "försvinner" lågvarvsvridet nästan helt.

Läs på i 4-stroke performance tuning av Gramhan A Bell, Haynes Books, kapitlet om ljuddämpare och avgasrör; hur man räknar ut var man vill stämma systemet (man måste acceptera kompromisser!... systemet stäms till ett varvtal, alla andra varvtal är kompromisser!).
Honda var det väl som kom med variabelt motstånd i avgassystemet (FZR 1000?) i slutet på 80-talet(?) - lär ha fungerat suveränt, innan det sotade igen...

SuperTrapp som var "standard trimning" på stånkor på 80-talet... hm... mig aldrig varit "fän" av... de som monterade de ljuddämparna var alltid mycket positivt inställda till dem. Dyra investeringar brukar ha den effekten på "omdöme"...
Minns jag rätt i att MotoSpeed gjorde en del bromsbänksprover med SuperTrapp och att resultatet var upp till -10 till -15% och egentligen bara skapade med ljud än någon riktigt reell effekt på motoreffekten?

Vilket är viktigast för dig?
- utseendet
eller
- ljudet
eller
- effekten/funktionen (maxa kraftuttaget ur motorn på de varvtal där du får bäst nytta av att ta vara på vad motorn kan ge)
Du måste kompromissa mellan dessa "värden".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#74 » 22:03:23, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc, det stämmer, en enstånka från HQ, samma som ktm 690.
viktigaste för mig är att motorn inte tar skada, att inte alla hästar hittar ut i hagen är inte jätteviktigt för min del :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#75 » 00:29:12, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivlinan.

jag gör ett försök att förklara hur jag gjort...

först en liten allmän förklaring.
motorn driver en vinkelväxel via kedjedrift.
mellan vinkelväxel och bakaxel är det en kardanaxel.
det stora problemet var att det i bakaxeln inte fanns något vettigt att fästa kardanaxeln mot.


det man ser på bilden är en rörhylsa med invändig splines...
Bild
...så jag beställde en original drivaxel bara för att få tag i rätt splines och se vad för lösning man kan hitta på.

Min tanke är att göra en utvändig lagerhållare som bultas i bakaxeln, sedan en invändig axeltapp med fläns att skruva kardanaxeln i.
den lilla original splinesaxeln krymps sedan fast i axeltappen som kardanaxeln fästs i.


här svarvas axeltappen till

Bild


bild på splinesaxeln som ska krympas dit


Bild


fördigsvarvad


Bild


här ser vi övriga delar som krävs


Bild
Bild

för att vara riktigt säker så lägger jag en liten svets också


Bild

axeltappen med splines är fjäderbelastad, alltså, när man för in axeln så splinesen hamnar där dom ska så måste man pressa ihop fjädern, därför valde jag ett koniskt rullager.
vet inte om det är rätt eller fel.

här monteras lagerklumpen fast


Bild


fäste för vinkelväxeln tillverkas...


Bild

Bild


...och provmonteras


Bild


en kardanaxel från någon gammal bil kortas till rätt längd och givetvis kryper det fram lite gammalt fett när man svetsar :grin: kapa ur och svetsa igen,och igen,och igen


Bild


passar på tillverka en kardanuppfångarpryl ifall olyckan skulle vara framme i framtiden


Bild


sedan är det bara montera skiten, nu är jag jättetrött och måste sova så god natt på er :wave: :grin:


Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se