Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger trehjulig offroadglidarhoj i alu

105 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dc_lindberg

#76 » 02:08:14, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag med dig.
Risk att skada motorn?

Ja - en liten, men den begränsar sig till om motståndet för avgaserna blir för lågt och bestyckningen av förgasaren inte kompenseras för detta; då kan man teoretiskt sett få överhettning av primärt avgasventilen och sekundärt avgasventilens säte, vilket kan medföra lite "motorsallad"... teoretiskt sett alltså.
Förutsättningen för att nå skaderiskläge är i princip max rpm, mager blandning, dålig motorolja, "tur" (massor av dem). Praktiskt sett från vad ditt projekt handlar om... njae... då får du ha så mycket oväntade otroliga och omöjliga omständigheter som inträffar att du absolut ska köpa en lott!

Då är egentligen ditt mål två:
- rätt utseende (för -det- -är- A och O!)
samt
- det ljud som passar dig, dvs hur du vill att motorn "sjunger"
:thumme:

Olika metaller låter olika och olika godstjocklekar ger olika klanger.
Ljuddämpare enligt "raka rör" låter bara, lite som skränfockar på puben (fulla fotbollssupporters så att säga).
Finns olika sätt att filtrera det "oljudet", dels genom olika former av "bullerdämpningsmaterial", dels genom att skapa olika resonsans"lådor".
Köpa färdigt system?
...vad är utmaningen i det?
Klart du ska göra ditt -eget- system! Du kan inte misslyckas! Det enda som kan vara negativt är att du kanske vill ändra på delar av ljudbilden när du är klar så du måste tillverka eller göra om delar av systemet; ock?! De är ju -det- som är tjusningen med att göra något själv - man lär sig och man får den där extra kicken av "har gjort det själv!" ;-)

Det enda är nog att med för kort rör, eller inget rör, så låter det en smula mycket... gnistor flyger o far... gott avstånd till grannar är ett troligt behov, och att den närmaste omgivningen inte är lättantändlig. Har kört min BMW (avataren), min gamla Suzuki GS850GN och Kawa Z400J-3 utan ljuddämparsystem och krökar vid service (bara korta test turer, "rund hörnet")... det... låter... "va' i H sysslar du med!" reaktioner...

För att ge dig "erfarenhet" praktiskt sett i denna fråga:
- ta dän gnistfångaren på din gräsklippare. Starta den, låt någon köra den på gatan en stund => studera på avstånd, motor och ljud. Gnistorna från förbränningsrummet lyser upp augustinatten som en stjärnfall/tomtebloss ;-)

:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#77 » 15:57:31, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc, jag måste erkänna att avgasröret redan är klart, men jag uppskattar dina inlägg ändå :thummar: och det är ju även bra för andra att läsa som funderar på något eget bygge.

Här kommer lite mera bilder på bygget.

Avgasröret gjordes av biltemas rostfria 2tums rör och jag tog den enkla vägen att inte bygga egna ljuddämpare
Bild

en wirelåsning till bromspedalen frästes till
Bild

bromspedal tillverkad
Bild

en värmesköld bockades till för att skydda bränslepumpen
Bild

bränslepump monterad i botten av tanken
Bild

tank monterad
Bild
Bild

en extra bygel för att spänna vinkelväxeln på plats tillverkades
Bild

bygeln ska hakas runt ramröret här
Bild

elsystemet på plats
Bild

lambasonden kopplas ur och ersätts med ett motstånd för en fetare blandning
Bild

batterifäste tillverkades och monterades på vinkelväxeln, ej fastspänd på bild
Bild

ett lite större drev monterades på vinkelväxeln 20t mot 16t, drevet svarvades ned från 8mm till 6mm tandtjocklek
Bild

felmeddelanden när tändningen är på, har ingen absmodul på mitt bygge
Bild

HLU-head light unit ,har inget lyse än så länge
Bild

första starten gick problemfritt :hurra: motorn är igång
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

jonnordvall

#78 » 16:12:51, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#79 » 16:45:01, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

grabben fick lov att tomgångsköra lite på gårdsplan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Holger

#80 » 16:48:07, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad FRÄNT! :buga:
Och vilken finish!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#81 » 09:31:52, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:popscorn:
- med spänning inväntas testförarens omdöme/betyg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#82 » 21:54:22, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett omdöme/betyg.

Då stod den där, alla skruvar åtdragna, tanken fylld och motorn provstartad.
det var nästan så man drog sig för att ta första provturen, det var så mycket som kunde gå fel.
skulle det bli ett totalt fiasko.
tankarna snurrade kring utväxling, framgaffelns försprång, ingen differential i bakaxeln, hade jag fått ramen tillräckligt rak? obalans i kardanaxeln?
och sist men inte minst GASHÄNG.

Just gashäng är något som skrämmer mig, troligen för att jag en gång inte fick stopp på en cross och den färden avslutades avsvimmad i ett krondike och ett par dagar på sjukhus för hjärnskakning, jag kom lindrigt undan utan några brutna ben, dock fick min fina konfirmationsklocka känna på g-kraften för klockans visare låg fastsmetade mot boetten och visade tiden för dikeskontakten.

nog om det....

Garageporten öppnades och jag rullade ut triken, satte mig på sitsen och trädde dödmansgreppbandet över handleden, startade motorn och lade i ettan och släppte sakta upp kopplingen och började sakteliga rulla iväg över gårdsplanen...
Ta mig tusan om jag inte träffade ganska rätt med utväxlingen var min första tanke, men lite väl tidigt att avgöra enbart på ettans växel.

Växlade till tvåans växel och började känna lite på gasresponsen, motorn svarar blixtsnabbt från tomgång och mungiporna åker givetvis upp.
Här någonstans börjar gårdsplanen att ta slut och jag växlar ner för att vända, jag känner att det är lite tungstyrt då båda bakhjulen vill hålla den i kurs , jag kör ett par varv med snävare och snävare svängar och svänger man tillräckligt mycket börjar innerhjulet tugga och vändradien blir hyffsat liten. positivt överraskad än så länge och jag tar en snabbpaus för att titta till så allt ser okej ut på triken.

allt ser bra ut så jag bestämmer mig för att testa den lite hårdare.
på grusvägen växlar jag upp några hack och så fort jag reglerar gashandtaget så morrar motorn på och känns väldigt linjär.
den korta grusvägen mynnar ut till en liten asfaltsväg och jag tänker "här får jag ju inte åka" så resten får ni bara föreställa er. men efter som ni har dålig fantasi så ska jag hjälpa er att fantisera hur det skulle kunna ha gått till, så jag fortsätter...

jag svänger ut på asfaltsvägen och börjar växla upp till trean fyran kanske och den går rakt och fint på vägen, gör lite småsvängar fram och tillbaks och det känns lugnt och fint, inget obehag eller vobbel utan det bara tuffar på, ökar takten några växlar och det känns behagligt och stadigt.

nu börjar det kännas riktigt bra inombords, den går ju faktiskt riktigt bra och utväxlingen känns fortfarande helrätt, den är väldigt rapp ända från botten men växlarna känns ändå inte korta när man växlar från ettan till sexan.

motorns karaktär har jag blivit förälskad i, den säger helt enkelt inte ifrån utan den bara trycker på oavsett varvtal och växel.
åker man grusväg på högsta växel och lågt motorvarv så släpper bakhjulen när man trycker till gasen.

som ni förstår så är jag överlag positivt överraskad med bygget men...

...trumbroms bak...man får trycka ganska hårt när man ska bromsa.

skivbromsen fram är ju dimensionerad för en lätt 250cc endurohoj och den blir överhettad om jag bromsar kraftigt från säg 80kmh till stillastående

jag har vägt bygget och den väger 236 kg. bakaxel med hjul är tunga som bly. motorn ska ge 74hk i originalutförande.

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Göran Ekman

#83 » 22:16:05, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, den funkar bra och ser väldans bra ut.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#84 » 10:19:06, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men vad var -testförarens- utlåtande?
Det där var bias! :lmao:

Bromsarna - kan du få dit en till skiva fram? Det -tror- jag räcker. Tänk på att jag kör BMW 2-ventilare, "ABS à la 1923" - dubbla 260mm... ha ha ha...bromsar?...motorbromsen känns kraftigare! (när bromssystemet är nytt och i trim, då kan man göra stoppies (teoretiskt sett) med det tyska skrotet - har åkt kana med låsta hjul fram och bak på en annan 2-ventilare som jag har - konstruktionsfel på dem... naven slungar ut fett från lagren, o det hamna på skivorna å då hamnar det på bromsbeläggen o då får man ABS!)

Att du är nöjd, kan inte vara annat ;-)
Men vad anser din testförare? Vågar han ha en egen uppfattning/åsikt/omdöme? :klia:

(jag är överraskad att den odiffade bakvagnen inte ger mer (knappt märkbart) störning ! Grattis till lyckad avvägning!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#85 » 21:29:27, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc, jahaaaa du menar min son :grin: trodde du menade mig haha...

han sitter i rummet intill och övar på elgitarr så jag kan fråga honom.
eller skriv vilka frågor ni vill att jag ska ställa, så blir det lite roligare :grin:
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

AN

#86 » 22:00:51, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smida såg ju kul ut :smile: Verkar ju inte vara värdens dyraste utrustning för det heller.
Trevlig tråd. Du verkar vara en sådan person som aldrig ser svårigheter, bara möjligheter. Jag får jobba på det :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

christianmoller

#87 » 22:03:00, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik Stenbäck skrev:Här kommer ett omdöme/betyg.

Då stod den där, alla skruvar åtdragna, tanken fylld och motorn provstartad.
det var nästan så man drog sig för att ta första provturen, det var så mycket som kunde gå fel.
skulle det bli ett totalt fiasko.
tankarna snurrade kring utväxling, framgaffelns försprång, ingen differential i bakaxeln, hade jag fått ramen tillräckligt rak? obalans i kardanaxeln?
och sist men inte minst GASHÄNG.

Just gashäng är något som skrämmer mig, troligen för att jag en gång inte fick stopp på en cross och den färden avslutades avsvimmad i ett krondike och ett par dagar på sjukhus för hjärnskakning, jag kom lindrigt undan utan några brutna ben, dock fick min fina konfirmationsklocka känna på g-kraften för klockans visare låg fastsmetade mot boetten och visade tiden för dikeskontakten.

nog om det....

Garageporten öppnades och jag rullade ut triken, satte mig på sitsen och trädde dödmansgreppbandet över handleden, startade motorn och lade i ettan och släppte sakta upp kopplingen och började sakteliga rulla iväg över gårdsplanen...
Ta mig tusan om jag inte träffade ganska rätt med utväxlingen var min första tanke, men lite väl tidigt att avgöra enbart på ettans växel.

Växlade till tvåans växel och började känna lite på gasresponsen, motorn svarar blixtsnabbt från tomgång och mungiporna åker givetvis upp.
Här någonstans börjar gårdsplanen att ta slut och jag växlar ner för att vända, jag känner att det är lite tungstyrt då båda bakhjulen vill hålla den i kurs , jag kör ett par varv med snävare och snävare svängar och svänger man tillräckligt mycket börjar innerhjulet tugga och vändradien blir hyffsat liten. positivt överraskad än så länge och jag tar en snabbpaus för att titta till så allt ser okej ut på triken.

allt ser bra ut så jag bestämmer mig för att testa den lite hårdare.
på grusvägen växlar jag upp några hack och så fort jag reglerar gashandtaget så morrar motorn på och känns väldigt linjär.
den korta grusvägen mynnar ut till en liten asfaltsväg och jag tänker "här får jag ju inte åka" så resten får ni bara föreställa er. men efter som ni har dålig fantasi så ska jag hjälpa er att fantisera hur det skulle kunna ha gått till, så jag fortsätter...

jag svänger ut på asfaltsvägen och börjar växla upp till trean fyran kanske och den går rakt och fint på vägen, gör lite småsvängar fram och tillbaks och det känns lugnt och fint, inget obehag eller vobbel utan det bara tuffar på, ökar takten några växlar och det känns behagligt och stadigt.

nu börjar det kännas riktigt bra inombords, den går ju faktiskt riktigt bra och utväxlingen känns fortfarande helrätt, den är väldigt rapp ända från botten men växlarna känns ändå inte korta när man växlar från ettan till sexan.

motorns karaktär har jag blivit förälskad i, den säger helt enkelt inte ifrån utan den bara trycker på oavsett varvtal och växel.
åker man grusväg på högsta växel och lågt motorvarv så släpper bakhjulen när man trycker till gasen.

som ni förstår så är jag överlag positivt överraskad med bygget men...

...trumbroms bak...man får trycka ganska hårt när man ska bromsa.

skivbromsen fram är ju dimensionerad för en lätt 250cc endurohoj och den blir överhettad om jag bromsar kraftigt från säg 80kmh till stillastående

jag har vägt bygget och den väger 236 kg. bakaxel med hjul är tunga som bly. motorn ska ge 74hk i originalutförande.


Kul :grin: :grin: :grin: Viktigt med rätt lufttryck i bakhjulen...har haft en Honda ATC 250r och när man åker bakhjul med ojämt tryck blir det spännande med stel bakaxel :mrgreen: :mrgreen:
Grymt fränt :thumme:
/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

christianmoller

#88 » 22:19:18, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker du grus får du inte fega, tryck på, asfalt så åker du på ytterhjulet :)
Man får köra som om man snott den..........
/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#89 » 23:50:14, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Grattis, den funkar bra och ser väldans bra ut.
Göran i Björnarbo
Tack :shake_hands:

AN skrev:Smida såg ju kul ut :smile: Verkar ju inte vara värdens dyraste utrustning för det heller.
Trevlig tråd. Du verkar vara en sådan person som aldrig ser svårigheter, bara möjligheter. Jag får jobba på det :grin:
Smida är svinkul, nu har jag inte smitt så mycket men ett par knivblad har jag lyckats få till :grin:
:idee3:Jag ser svårigheter, men man har alltid möjligheten att göra ett gott försök att överkomma svårigheten :idee3:

christianmoller skrev:Åker du grus får du inte fega, tryck på, asfalt så åker du på ytterhjulet :)
Man får köra som om man snott den..........
/Christian
På grusväg gör den sig väldigt bra , den är som gjord för att åka på ställ :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

dc_lindberg

#90 » 09:32:21, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae - tänkte snarare på att Test Föraren är ung och har än att skaffa sig bred erfarenhet av olika fordon.
De spontana reaktionerna och känslorna hur fordonet uppträder och reagerar på "komandon" skulle kunna vara både underhållande och avslöjande.

Jmf:
- jag fick in en Holländs trampcykel, dam ram, med 5-vxl sachs nav, nu i Juli 2021. Bekant som bad om hjälp. Fått en cykel och behövde hjälp att fixa till den / få igång den.
Jag -hatar- Holländska och Franska trampcyklar! ALLT är -fel- på dem!
Växlarna fungerade inte, kedjan var rostig till gränsen för sammanrostade länkar, slicks till däck och trasig innerslang.
=> ett -vrak- i mina ögon...
Däck => fick bli Biltemas o slangar fanns inte i rätt dimension så det fick bli Biltemas "självläkande" (vilket är dynga att hålla på med).
Fälgar och hjul var i överraskande bra skick. Hjullagren visade sig helt ok!
...men växeln... fungerade inte... Så kikade jag på YouTube. Öh..."automatlåda"!... => Först Biltema ptfe silikon spray => då började växlarna fungera. Var ju gammalt torrt fett i nave, o torrt fett hindrar växellåda från att fungera!
=> tänkte att nog har jag lite Omega 699 ATF-olja hemma? Hittade en "tömd" flaska med ca 1cl kvar i => tog bort sprinten och röret ur navet (kan göras med fäljen i ramen. Droppade i oljan. Snurrade på hjulet. Växlarna började fungera!
Backa till provkörning/Test Pilotens omdöme:
Test 1:
- innan problemet med navväxel upptäckts.
Obrukbar! Överstyrd så ramen slår knut på sig själv! Urusla bromsar! Ramen vrider sig kring egen axel - ram instabil så in i "Stena Metall"!
= SKROT !
Test 2:
- efter silikonsprayen.
Hoppsan! Finns det mer än 1 (2:an) växel ?! Omdöme f.ö. - höj livförsäkringen!
Test 3:
- efter Omega 699 centilitern. Åh F.* Finns det fler än 3 växlar?! 1-3 smiter i och 4:an är lite trög... 5:an då?
F.ö. samma omdöme gällande självmordsredskapet!
Test 4:
- hittade min gamla 5L's dunk (ca 3L kvar i den) och en flaska till med Omega 699 (ca 5cl olja kvar i den). Den här gången snurrade jag inte på bakhjulet när jag fyllde på oljan (=dumt!), så ... merparten rann rakt igenom...
=> testkörning. ALLA 5 växlar går i nu. 5:an är fortfarande lite seg. Samtliga kräver att kan "kopplar" (släpper trycket mot tramporna) när man skiftar uppåt. Alla -smiter- i mjukt och fint "klick".
Nu har Test Piloten kört kanske 500-1000m med -skrotet- och börjar få "grepp" om den Holländska "balansen". Cykeln är körbar. Bromsarna fungerar liksom belysning och "växellåda".
Jag kan med gott samvete lämna tillbaka "skrotet" till ägaren, med orden -sälj den- !
Bias?
Det kan du hoppa upp o sätta dig på!
Monark och Crescent "frälst".

Vad är "fel" på Franska och Holländska trampcyklar?
Allt!
Seriöst... nästan så illa. Ramen är för vek. Gaffelvinkeln för brant. Försprånget är för kort. Avstånd sadel styre är för kort. Styret är för låg. Styret är oftast för smalt. Bromsarna är skräp. Fälgarna är för smala (gör dem sidoinstabila). Deras cyklar betraktar jag som -livsfarliga- !


Din Testförare är säkert inte obekant med 2-hjulingar, så självklart är de spontana reaktionerna och bedömningarna av absolut högsta värde!
Den ofärgade reaktionen. Ögonblickets överraskning.
Kan han formulera sig, så har du som konstruktör information om fordonet som är fullständigt ovärderlig. Information som ger dig svar på frågor och tips om förbättringar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se