Magloman, stämmer bra att det ska vara parallellt för att bibehålla ett konstant
varvtal, lite svårt att förklara vad jag menar men säg att motorn snurrar med ett konstant varvtal och det blir en vinkel på knutenkorset närmast motorn ,då får själva kardanaxeln två snabbare och två långsammare hastigheter under ett varv .
detta motverkas av att man får omvänd effekt på utgående
knutkors så länge den är monterad ett kvartsvarv förskjuten sett från drivande kraft och givetvis parallellt.
I mitt fall kommer jag få just det problemet att bara den ena knuten blir vinklad när triken fjädrar ihop vid tex offroadkörning.
jag tror absolut inte det är något problem i mitt fall då jag bygger så att dom är parallella vid ridehight och vinkeln blir inte så mycket även fullt ihopfjädrad.
visst kommer det slita lite extra i drivlinan men det är ju inga tunga laster vi pratar om här så jag är ganska lugn.
jo jag har en sådan "teleskopisk"
axel som jag tänkt använda så det skulle ju faktiskt gå att ha den lite högre än svingcentrum
, jag måste bara se hur orginalaxeln ser ut när den dyker upp.