Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger trehjulig offroadglidarhoj i alu

105 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#1 » 22:45:43, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj alla maskinister :wave:

Jag tänkte dela med mig lite av mitt Trikebygge som jag började med för några veckor sedan.
Jag började med detta projekt framför allt för att jag fick sådan lust att skapa något, ni vet glädjen när man ser något man skapar växa fram och bli ungefär en avbild av bilden man har i huvudet.

Bilden jag hade (i mitt huvud) vid start var en trehjulig motorcykel med grova hjul, fjädring bak och fram, en fet tank, en sitts från någon gammal traktor (pressad plåt), ett stort runt framlyse och brett styre. kort o gott en salig blandning av en offroad och glidarhoj :klia:

För att krångla till det lite extra vill jag att den ska vara eldriven med, och just det här med lite större elmotorer och dess styrning är något som är nytt för mig.

Jag kommer inte stressa fram något utan detta är ett projekt som ska vara roligt att pilla med och det kan ibland vara skönt att försvinna in i sin lilla värld och lägga tankarna på kreativa saker och lösningar.

Med detta sagt så sparkar jag igång denna tråd och ni får jättegärna komma med förslag och synpunkter :thummar:

Nu ska jag se om jag kommer ihåg hur man laddar upp bilder...

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3



Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#2 » 23:28:12, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första jag gjorde var att införskaffa mig en stel bakaxel från en Honda fyrhjuling, denna drivs original av en kardanaxel som jag tror sitter omslutet av ett rör.
Detta rör och kardanaxel följde inte med i köpet av axeln, utan det är bara en fläns med 4 pinnbultar där röret bör vara monterat.

Steg 1 blev då att svarva fram en hylsa som passar mot hålet och pinnbultarna som jag sedan kan svetsa ett nytt rör på ,eller sätta en lagring i.
Original kardanaxel är beställd och beroende på hur den ser ut när den kommer, så kommer jag inte längre med just det momentet.
Troligen kommer jag bara använde ena änden med splines och sedan skarva i med en annan kardanaxel jag har liggandes



Bild


Bildförklaring
Hylsan sitter på plats,man ser pinnbultarna sticker ut.
De två röda plattorna som ligger nedanför axeln ska svetsas fast i axelröret och sedan skruvas fast i svingen.
Trumbroms på ena sidan bara, ingen differential i diffklumpen.
In mot väggen skymtar man kardanaxeln som jag troligen kommer att få skarva med original kardanaxel.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#3 » 00:19:16, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steg 2 blev att tillverka något som kan fungera som sving.

Materialet blev aluminium, inte för att jag just ville ha aluminium utan för att det var det materialet som fanns tillgängligt.
Lite rör kapades till i (vad jag tyckte) var lagom längder och några plattor sågades ut för att fästa i "axelöronen" .

Stötdämparen kommer från en 250cc endurohoj och vad jag kunde känna så är fjädern väldigt hård, just därför vill jag ha den i ganska flack/liggande vinkel.
Alternativet hade varit att sätta den i mer stående vinkel nära där svingen är ledad mot ramen ,men då hade sitsen hamnat så högt upp.
En kraftig platta sågades till för att fästa stötdämparen i, gjorde 3 hål för att ha lite justeringsmån.


Bild
Bildförklaring
En liten förstärkningsbit ska svetsas dit ,den jag håller med vänsterhanden




Bild
Bildförklaring
I varje rör där mina pekfingrar är, svarvades två stänger till som passar i rören, dessa borrades och gängades sedan så att jag kunde gänga in led/länklager eller om dom kallas uniballs?




Bild
Bildförklaring
Här står jag och funderar på hur flack vinkel jag tror blir bra.
kortet är taget innan förstärkningarna är svetsade.

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

sydstatare

#4 » 00:30:31, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt. Kommer absolut att följas
De va bättre förr.. Tror ja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#5 » 01:12:43, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag hade något som jag kunde kalla sving ,började jag fundera på andra sidan av trehjulingen, nämnligen framgaffel och styrkrona.
Framgaffeln kommer från samma endurohoj som jag tog bakfjädringen ifrån, så rondellen åkte fram och styrkronan kapades bort.

Jag funderade ett tag på någon vettig lösning för att fästa styrkronan som är i stål, med ramen som blir i aluminium.
Min lösning blev att svetsa fast två plåtbitar längds med styrkronan, plåtbitarna bultas samman med (och klämmer) en tjock aluminiumplåt vilken sedan ramrören svetsas i.


Bild
Bildförklaring
Redo för svets.
Den svetsades medans aluminiumplåten var ihopklämd mellan de 2 stålöronen



Bild
BF
Funderar på hur mycket framgaffeln ska luta.



Bild
BF
Här gängar jag för uniballsen till svingen (lite fel bildföljd men men).



Bild
BF
Här har jag monterat styrkronan på gaffeln.


Det kan vara så att jag använder fel termer, är lite osäker om själva lagringen jag kallar styrkrona är styrkronan :klia: :grin: bara att ni rättar mig...

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#6 » 01:16:20, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sydstatare, tack :grin:

Nä nu tar jag kväll, god natt på er...
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

jonnordvall

#7 » 07:51:45, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul. Är alltid lika imponerande att se dig jobba. Och din bror? om jag kommer ihåg rätt :)
Ska absolut följas
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#8 » 10:10:39, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonnordvall, tack :grin: japp, brorsan gör dock lite mer vettiga projekt medans jag är mer åt hobbypyssel haha
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#9 » 11:11:06, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det väl dags att binda ihop framgaffel och sving med någon typ av ram.

För att göra det lite enkelt för mig byggde jag en väldigt simpel variant av jigg.
Jag byggde en ram av trä som jag korsmätte och vägde in på arbetsbänken som jag sedan "ställde" framgaffel, bakaxel och sving i.

Sedan tillverkades 2 gafflar som uniballsen /länklagren monterades i.

Nu var det bara att kapa till några lämpliga rör och binda ihop allt.



Bild
Bildförklaring
Min simpla jigg ,korsmätt, invägd och redo för action :grin:
Hydraulrörsklammer skruvades i jiggen för att hålla axlarna.



Bild
Bf
uppslitsat rör som ska träs på aluminiumplattan vid styrkronan.




Bild
Bf
Toppröret på plats men osvetsat.
Längds ner på vänster sida (på träjiggen) ligger en platta som nedre rören ska träs på, och sedan ska den plattan träs upp på plattan vid styrkronan.




Bild
Bf
underrören på plats men osvetsade
Här lade jag ner lite extra tid på att loda ner från styrkronan så det blir så rakt som möjligt innan svets.




Bild
Bf
Fästöron till stötdämparen sågades till och sedan svetsades fast.




Bild
Bf
Första gången på hjul :grin:
Här står jag och funderar på om det skulle gå att få dit bakhjulet istället för framhjulet.
självklart är både däcket och navet för brett för att passa.
Jag vill verkligen ha dit bakhjulet så det får bli ett senare projekt...

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#10 » 11:29:14, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mamma knatade in i verkstaden och undrade vad jag pysslade med, jag berättade om mina planer på att bygga en trike och nämnde att jag var på jakt efter en gammal plåtsitts.
Då sa hon att hon hade en fin jag kunde få..... :grin:

superfin i gjutjärn :thummar: Tack mamma....



Bild



Bild

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#11 » 12:02:22, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att tanken inte ska vara någon tank :ohnej:
Utan tanken är att tanken bara är en atrapp :klia:
Är ni med???
Under tanke är det tänkt att motorcontrollern ska sitta.






Bild
Bildförklaring
Ett par plåtar kapas till och våldas till till önskad kurvatur (är det ett ord?)



Bild
Bf
Ganska nöjd med kurvaturen.



Bild
Bf
Tanktopp svetsad och tanksidor häftade



Bild
Bf
Svetsa svetsa svetsa.



Bild
Bf
Bygger delar till luftintag.



Bild
Bf
Provmontage.
Ett rör bockades till som skydd runt den fina sittsen då gjutjärn inte är jordens stryktåligaste material




Bild




Bild




Bild
Bf
Testar styret upside down

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

skogsgurra

#12 » 12:12:20, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Sådan mamma, sådan son"

Väntar med spänning på hur du fixar drivsystemet. El ger ju viss frihet. Har du bakaxel med differential klar redan?

Annars kan nerväxlad motor på varje hjul fixa differentialen så länge du kör med enkla golf-chart (eller liknande) likströmsmotorer. Synkronmotorer ger problem.
Vilken batterispänning går du in för? Räckvidd? F1 eller gubbprestanda?

Du hann in med tankadaptern medan jag skrev. Men det blir eldrift?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#13 » 13:01:02, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsgurra, tyvärr saknar ju min bakaxel differential, så den kommer "tugga" sig fram i kurvorna tyvärr.
Min tanke är att sätta en reduktionsväxel i bakkant på ramen (precis framför svingen) som sedan elmotorn driver.
Mellan bakaxel och reduktionsväxel ska ju kardanaxeln sitta förstås.
Just "allt" mellan bakaxel och elmotor kommer bli en utmaning för mig, och jag väntar just nu på en originalkardanaxel som jag till 100% måste modifiera på något sätt.

Nu (idag) står triken i unjefär samma stadie som jag visade bilder på i mitt senaste inlägg, jag har bara plockat isär och svetsat det jag inte kom åt när den stod i jiggen och sedan återmonterat den.

Jag ar kikat på elmotor från ME motor (motenergy) i storleksordning 10 till 14kw, sen får man bygga ett batteripack (lutar åt 18650 celler) i önskad storlek (96v 30-40ah typ)
Inget är bestämt men det är grundtanken iallafall...

Prestanda och räckvidd är ju jättesvårt för mig att säga haha, det blir väl ingen räckvidd att tala om om man inte riktigt snålkör, jag tänker såhär.... den blir ju inte väglaglig så någon långtur blir det aldrig, utan val av capacitet på 30-40 ah är nog unjefär vad som behövs för att dessa små 18650 celler ska kunna klämma ur sig bortåt 400a vilket en sådan motor kan dra under en kortare stund, alltså är peakeffekten betydligt högre än 10-14kw under en minut.

sen tänker jag utväxla den så topphastigheten är runt 60-70 kmh.... typ... :grin:
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

magloman

#14 » 13:06:01, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ta nån truckmotor då och köra på tex 4st ”vanliga” fritidsbatterier i serie?
Blir ju billigare batterier kanske?

Förresten fränt bygge, hatten av :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

skogsgurra

#15 » 13:38:08, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den dimensioneringen får du nog sätta på rejäla wheelie bars... Kanske störtbåge också :(

Om du hålls på ägorna och kör så behöver du knappast råka ut för någon räckviddsångest.

Hur är det det heter?
Häftigt, dyrt, snyggt, roligt, farligt (utan wheelie bars och störtbåge).
Eller mellanläget: Halvhäftigt, överkomligt, småroligt, halvsäkert.
Eller "känna-sig-förläget": Småskojigt, low-cost, snyggt, säkert. (12 eller 24 V DC, två motorer).
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se