Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Fräscha upp en traktor eller entreprenadmaskin på bästa sätt?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs (trådstartaren)

#1 » 19:33:34, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Efter att ha sett många fint renoverade maskiner både i tidningar och på nätet så har jag börjat fundera på hur man egentligen ska gå till väga om man vill ge sig på något sådant. Jag eftersöker med andra ord en liten guide i maskinrenovering, från smutsig maskin med överskottsfett runt smörjpunkterna, ytrost m.m. till en maskin som inte behöver skämmas för sig. Är själv inte ute efter något nyskick/utställningsskick som man lägger tusen timmar på utan ”lagom” :grin:

Exempel på punkter som kanske kan beröras:

Mekaniskt - Ska man byta alla slangar? Resonemang kring gammal fordonsel? Hur mycket glapp är acceptabelt i leder och reglage?
Rengöring - Måste man ha hetvattentvätt för att få rent? Vilka avfettningsmedel är bra?
Förbereda för lack - Vilka verktyg/metoder ska man använda? Hur maskerar man på bästa sätt? Grundfärger och ev. spackel?
Lackering - Roller vs spruta? Vilken färg är värd att satsa på?
Dekaler, interiörfix m.m?
Tips på bra verktyg och förbrukningsmaterial till överkomliga priser för ovanstående moment?

Har själv en Boxer och en 4 tons grävmaskin som skulle vara roligt att få ordning på, men har fortfarande mycket kvar på punkt 1, mekaniskt, innan det är dags. Å andra sidan blir det desto mer tid till att få bra tips i tråden tills dess :grin:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



tortap

#2 » 19:49:24, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett par trådar på maskinisten där Björn.O renoverar L70 och 4500.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MekJan

#3 » 19:51:46, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa kränga kräver milt sagt lite rymligt samvete , men däremot renovera lite sakta under ett ägande / användande det kan ju dyka upp ett nyare mer lämpat exemplar då kan du få valuta för slitet ! :hurra:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

QV_

#4 » 20:11:13, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att min bilrenovering gick överstyr så får jag säga följande.

Renovera 1 del och montera sedan tillbaka den! Med andra ord, håll objektet rullande.

Det kan tyckas jobbigt att montera tillbaka en del som sedan skall bort igen. Men inget sitter fast och man vet handgreppen.
Visst kommer det tillfällen då man bör gör allt på en gång, typ om man delat traktorn på mitten. Men lägg inte delar på hög.

Om det finns rost så skall man INTE skära bort all plåt så man har en massa hål överallt. Man skär bort 1 rostigt ställe och lagar det innan man börjar på nästa.
Att man skall göra så kan förklaras med en lång lista....


Mekaniskt - Ska man byta alla slangar?
Vid lagom skick:Nej bara spruckna anser jag

Resonemang kring gammal fordonsel?
Rensa bort alla tillägg som kommit under tiden och rensa säkringsdoser från oxid (kan kräva demontering i beståndsdelar). Få allt och fungera som tänkt och därefter seriöst montera dit de extra du önskar.

Hur mycket glapp är acceptabelt i leder och reglage?
En kostnadsfråga

Rengöring - Måste man ha hetvattentvätt för att få rent? Vilka avfettningsmedel är bra?
Allt beroende på hur mycket tid man vill lägga ner men en smådelstvätt med kallavfettning behöver definitivt ingå.

Förbereda för lack - Vilka verktyg/metoder ska man använda? Hur maskerar man på bästa sätt? Grundfärger och ev. spackel?
Dyrare komponenter ger oftas snabbare resultat, tycker jag men orkar man inte ta bort all rost innan målning så påverkar det ju vilka materiel man använder.
Plåtrent fritt från rost, blästrat ger inte samma val som 90% av rosten borta. Håller man på hela vintern så väljer man ett bra maskeringstejp.
Spackel om man vill ha helt plana ytor, annars nej.

Lackering - Roller vs spruta? Vilken färg är värd att satsa på?
Roller med tillhörande efterslipning kan ge showlack om så önskas. Spruta ger ju gärna rinningar (för mig) och det ger en del timmar med snorhyveln.
Har du kompressor med tillräckligt bra avskiljning av vatten? Den som sitter direkt på kompressorn duger inte, fel placering.

Dekaler, interiörfix m.m?
Brukar säga att renovera en Amazon kostar 50 papp. Skall den blänka kostar det 30 till. En trivsel och kostnadsfråga igen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#5 » 20:19:00, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Hej!
... Jag eftersöker med andra ord en liten guide i maskinrenovering, från smutsig maskin med överskottsfett runt smörjpunkterna, ytrost m.m. till en maskin som inte behöver skämmas för sig. Är själv inte ute efter något nyskick/utställningsskick som man lägger tusen timmar på utan ”lagom” :grin:

Allt punkter du listade finns stötta och blötta på Maskinisten.
Färgval - jag försökte "dra ihop" allt spretande; 1-komp i en tråd och 2-komp i en annan.
Kika på de trådarna - de kommer att ge dig ett ordentligt djup och bredd om olika färger på maskiner/verktyg.

Gällande el.
... om du ids... orkar... osv... se en tråd som Magloman har om en bil han håller på med el-dragning i!
Kanon fint exempel på hur man -ska- göra ;-)
Se'n tittar du åt höger... där ser du en avatar"moped"... den rackarn -behöver- -helt- nytt kablage!... ägaren är lite... slarvig med det...
Eftersom du har hydraulslangar att tampas med... de går sönder... då byter man dem.
Fettet du nämner tyder på att det är lite slitet, men heller lite kladdigt än att det rostar ihop eller skär!


En fin maskin ökar intresset hos andra att låna den, olovandes, permanent...
En ful maskin till det yttre, men tipp topp till det inre, får oftast vara ifred ;-)

Du vet redan svaret på frågan :-)
Bruksskick, men börjar du renovera, så blir det bara mer och mer som du vill göra, när du ändå håller på och kan ;-)
Så slutar det med... utställningsskick! :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Exs (trådstartaren)

#6 » 14:38:22, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svaren! Ska kika vidare lite på övriga forumet då med :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

mattiaz

#7 » 19:30:05, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis rätt tråd för mig. Jag har en gammal 135:a jag skulle vilja göra i ordning men vet inte riktigt vart man ska börja. :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Sparrow

#8 » 21:24:33, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte kolla Martin Ringius renovering av sin Åkerman H16 D.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

QV_

#9 » 23:21:38, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Precis rätt tråd för mig. Jag har en gammal 135:a jag skulle vilja göra i ordning men vet inte riktigt vart man ska börja. :klia:


En del målar och byter inredning först, sedan på slutet funderar de på drivlina.

Jag renoverar (oftas) drivlina först, efter det kommer lack och ev inredning.
Är "eländet" riktigt rostigt så det stör välbefinnandet så snyggas den till så man kan se "eländet"

Viktigaste av allt, Vad du än gör. Håll det rullande!

Men som ett råd. Börja med att måla fälgarna. Det räcker ju med att en sak blir bra så ser resten ut som skit. Det kan vara en morot för några att fortsätta.
Men bestäm dig först vilket skick du önskar på slutresultatet.
Detta önskade skick skriver du upp på ett papper och varje del du påbörjar eller tar loss skall jämföras med det du skrivit på pappret.
Det gjorde inte jag, så min renovering gick över styr....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Kjansson1@live.se

#10 » 23:09:12, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

jag skulle bara byta motor i min risiga major men de slutade så här. men med facit i hand så är det inte värt de, man ska ju använda grejorna till vad dom är ämnade för anser jag.
Tog mej ungefär ett år, efter drygt 3 år så har jag bättrat lite med en fin pensel där snökedjorna skrapat i skärmarna mm. sen är de ju en sak om man renoverar för att hobbyköra och ställa ut maskinen men jag använder denna mer eller mindre dagligen och då tycker jag att de känns lite onödigt att vara nogrann, detta kortet är taget precis när jag monterat ihop den efter lackeringen och då tog det nästan emot att koppla på tippkärran och flytta lera och då kan man ju fråga sig vad man ska med en maskin man inte vågar använda till?
nästa projekt kommer jag lägga mindre krut på, åtminstonde på den ytliga finishen.
Karl Jansson
Kjansson1@live.se
0730353616

2 personer gillar det här inlägget.
Kjansson1@live.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:18, 28-10-2017
Ort: Kil. Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson major. volvo lm 620. volvo fl6


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se